معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه با شبکه پرس تی وی گفت: جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای امروز با 1+5 برنامه عملیاتی را برای اجرایی شدن طرح جامع مسکو ارائه کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، باقری با بیان اینکه چند ماه قبل ایران در گفتگوهای مسکو طرح جامعی را که دربرگیرنده ابعاد مختلف برای شکل گیری گفتگوهایی جامع بین ایران و 6 کشور بود ارائه کرد افزود: امروز نیز بر اساس همان طرح برنامه عملیاتی ارائه شد که در برگیرنده پیشنهادهای مشخص و راهگشایی برای حرکت گفتگوها به سمت جلو بود.

وی افزود : بر اساس آنچه که نام گذاشتند گام هایی به عنوان گام های اعتماد ساز از جانب دو طرف باید برداشته شود که این گامها می تواند دور جدیدی از همکاریهای میان ایران و شش کشور باشد .

باقری تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران در این برنامه عملیاتی پیشنهادها را به گونه ای تنظیم، تدوین و ارائه کرده بود که دو طرف باید گامهای متقابل، هم وزن ، هم جنس و هم زمان بردارند تا حرکت به سمت جلو میسر شود .

وی گفت: در گفتگوهای امروز هیئت ایرانی تاکید کرد این گامهای اعتماد ساز باید به عنوان بخشی از راه حل جامع به وضوح دیده شود تا ما را به هدف نزدیک کند که البته این گامها بخش جدا و در کنار راه حل جامع نیست و نباید این گونه تلقی شود.

باقری افزود : در گفتگوهای امروز آقای جلیلی به طور مشروح این برنامه عملیاتی و ابعاد آن را توضیح داد و در جلسه عصر نیز نمایندگان 6 کشور سوالها و ابهامات خود را درباره پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند که دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان به تفصیل به همه آن سوالها و ابهامات پاسخ داد و فرصتی فراهم شد برای اینکه ابعاد و زوایای مختلف پیشنهاد ایران برای طرف مقابل تبیین شود .

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین از برگزاری دیدارهای جداگانه در کنار گفتگوهای ایران و 1+5 با برخی از نمایندگان 6 کشور خبر داد و گفت : به طور مشخص معاون وزیر خارجه چین و روسیه دیدارهای جداگانه ای با اینجانب داشتند که در این دیدارها دیدگاهها و ارزیابی های خود را درباره جلسه امروز و روند پیش رو در میان گذاشتند و ما نیز نظرات خود را برای تسهیل و تسریع حرکتها به سمت جلو با آنها درمیان گذاشتیم .

وی افزود : قرار است فردا نیز جلسه عمومی بین جمهوری اسلامی ایران و 6 کشور برگزار شود که احتمال می رود قبل از این جلسه دیدارهای جداگانه ای نیز با برخی از نمایندگان 6 کشور داشته باشیم .

باقری در پایان ابراز امیدواری کرد : مذاکرات فردای ایران و 1+5 با برخورد سازنده و منطقی طرف مقابل با پیشنهادهای راهگشای جمهوری اسلامی ایران به نتایج ملموسی برسد.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار