مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: پیشرفت دو بخش ساحلی و فراساحلی مجتمع گازی NGL در مجموع به بیش از 50 درصد رسيده و پیش بینی می شود مجتمع گازی NGL تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

محمود زیرکچیان‌زاده در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگار ان، درباره جزئیات طرح خاموش سازی تمامی مشعل‌های گاز ایران در میایدن نفت و گاز خلیج فارس، گفت: در مجموع برای اجرای طرح خاموش کردن مشعل های گاز در میادین دریایی نفت و گاز (به استثنای پارس جنوبی) سرمایه گذاري حدود سه میلیارد دلاری در دستور کار قرار گرفته است.

مدير عامل شرکت ملي نفت فلات قاره اظهار داشت: پروژه ملي NGL سيري براي جمع آوري گازهاي همراه، استحصال ميعانات گازي منطقه سيري از سکوهاي نصر و ايلام همچنين جلوگيري از آلودگي محيط زيستي براثر سوختن گازهاي همراه در مشعل تعريف شده است.
نخستین طرح ان جی ال این شرکت که با هدف جمع آوری گازهای همراه و خاموش شدن مشعل های تاسیسات تولیدی اجرا شده است، كه با ظرفیت 143 میلیون فوت مکعب بهره برداری رسيده است.

وی با بیان این که برای ساخت این پروژه 590 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است، گفت: با راه اندازی ابتدایی این طرح موفق شدیم 40 میلیون فوت مکعب در اختیار نیروگاه کیش قرار بدهیم و از این طریق معادل 7 میلیون بشکه گازوییل به ارزش تقریبی 700 میلیون دلار صرفه جویی کنیم.

زیرکچیان زاده به تولید 50 هزار بشکه میعانات گازی در این طرح اشاره کرد و افزود: با فروش این میزان میعانات تولید شده و صرفه جویی حاصل از جایگزینی گاز با گازوییل در نیروگاه کیش، شاهد بازگشت سرمایه این طرح در آینده نزدیک خواهیم بود.

وی با بیان این که بیش از 75 درصد از تجهیزات و اقلام مورد نیاز این طرح از سوی سازندگان ایرانی ساخته شده است، تاکید کرد که کلیه مراحل ساخت و نصب این پروژه توسط متخصصان و پیمانکاران توانمند ایرانی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران همچنین به اجرای طرح جمع آوری و بازیافت بخارهای ناشی از فرآیندهای تولید در این پروژه اشاره و تصریح کرد: در این پروژه سعی شده با نصب سیستم های خاص بخشی از محصولاتی که در فرآیند تولید به بخار تبدیل می شوند بازیافت شده و دوباره به چرخه تولید بازگردد.

زیرکچیان زاده با تاکید بر این که اجرای چنین پروژه ای در یکی از دورافتاده ترین جزایر خلیج فارس بیانگر توانمندی ایرانی ها در حوزه پیمانکاری و اجراست، گفت: با اجرای این پروژه بدون وقوع حادثه و خسارت جانی فصل تازه بومی سازی پروژه های ان جی ال در کشور کلید خورد.

وي با تاکيد براينکه با اجراي اين پروژه ، از ورود روزانه حدود 8 ميليون تن کربن به هواي منطقه جلوگيري مي شود گفت: اين پروژه براي پذيرش روزانه 143 ميليون فوت مکعب گاز ترش طراحي شده و توليد گازهاي سبک خشک و شيرين شده آن حدود 100 ميليون فوت مکعب در روز است.

زيرکچيان زاده اظهار داشت: طرح NGL سيري علاوه بر تامين نياز روزانه گاز مصرفي جزاير قشم روزانه حدود 7500 بشکه پروپان، 3500 بشکه پوتان، 1350 بشکه پنتان و 1300 بشکه ميعانات گازي بدست مي آيد که به منظور صادرات از آن استفاده مي شود.

زیرکچیان زاده همچنین از برنامه فلات قاره برای تبدیل سیری به جزیره سبز خبر داد و گفت: اجرای پروژه ان جی ال و جمع آوری گازهای همراه نفت نخستین گام در جهت تبدیل سیری به جزیره سبز بوده است.

وی ادامه داد: در طرح جزیره سبز سیری همچنین بازیافت 17 هزار بشکه نفت از لجن های نفتی موجود در جزیره به همراه پیاده سازی سیستم جمع آوری پساب های صنعتی برنامه ریزی شده است.

زیرکچیان زاده به دیگر برنامه این شرکت برای ایجاد هاب صادرات گاز خلیج فارس در سیری اشاره کرد و افزود: جزیره سیری با داشتن 900 کیلومتر خط لوله دریایی که هم به سمت منابع تولید و هم به سمت منابع مصرف ساخته شده است موقعیت مناسبی برای تبدیل شدن به هاب صادرات گاز در خلیج فارس دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این جزیره در نزدیکی میادین گازی بزرگی چون پارس جنوبی، کیش و سلمان قرار دارد و فاصله آن با برخی کشورهای همسایه نیز کوتاه است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با بیان این که دیگر طرح بزرگ ان جی ال این شرکت در جزیره خارک در حال ساخت است، پیش بینی کرد که این طرح تا پایان سال 92 به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه سال گذشته طرح ان.جی.ال سیری با ظرفیت جمع آوری روزانه 100 تا 130 میلیون فوت مکعب گاز به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت، تصریح کرد: در سالجاری هم مجتمع جمع آوری گازهای همراه جزیره خارگ و میدان نفتی رشادت هم راه اندازی خواهد شد.

نايب رئیس هیات مدیره شرکت نفت فلات با اعلام اینکه در حال حاضر 55 کیلومتر عملیات لوله گذاری دریایی بین میدان نفتی رشادت تا سکوهای میدان سلمان به پایان رسیده است، اظهار داشت: با خاموش شدن مشعل‌های گازی میدان نفت رشادت روزانه 30 میلیون فوت مکعب گاز از طریق سلمان به عسلویه منتقل خواهد شد.

وي همچنین با اشاره به لوله گذاری دریایی بین میادین نفتی سروش و نوروز تا مجتمع دریایی ابوذر، بیان کرد: 40 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت این دو میدان دریایی به جزیره خارگ منتقل خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ساخت NGL خارگ  تصريح كرد: پیشرفت دو بخش ساحلی و فراساحلی در مجموع به بیش از 50 درصد رسیده است و پیش بینی می شود مجتمع گازی NGL تا پایان سالجاری در مدار بهره برداری قرار بگیرد.

زیرکچیان‌زاده با یادآوری اینکه مشعل‌های گازی میادین نفتی هندیجان، بهرگانسر، رسالت، بلال، سروش و نوروزی با بهره برداری از NGL خارگ خاموش شود، تاکید کرد: مجتمع NGL سیری با سرمایه‌گذاری 590 میلیون دلاری سال گذشته به بهره برداری رسید اما با انتقال گازهای خشک این پروژه به نیروگاه کیش تاکنون حدود 700 میلیون دلایر صرفه‌جویی ارزی از محل کاهش مصرف گازوئیل حاصل شده است./عب
برچسب ها: njl ، پیشرفت ، خارگ ، میادین نفتی ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار