انتشار پياپي رسوايي هاي مالي نزديکان فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه وي را در موقعيت بسيار دشواري قرار داده به طور که ميزان محبوبيت او به پايين ترين سطح تاريخي مي رسد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني يورونيوز ؛‌ پرونده کائوزاک (وزير بودجه سابق) نماد شکست سياستهاي الگومابانه اي است که اولاند مدعي دفاع از آن بود. فرانسوا اولاند اندکي پس از اعترافهاي کائوزاک به دروغگويي و فرار مالياتي در برابر قضات واکنش نشان داد و با لحني دراماتيک در برابر مردم فرانسه نطقي ايراد کرد. 

کائوزاک اذعان کرده است حسابي بانکي با ششصد هزار يورو موجودي در اختيار دارد. وي به پولشويي و فرار مالياتي متهم شده است. او به اين ترتيب به چهار ماه دروغگويي به فرانسويها و رئيس جمهور پايان داد. کائوزاک از حزب سوسياليست اخراج شده است اما اکنون همه نگاهها به پير مسکوويسي  وزير  اقتصاد و دارايي و ژان مارک ارو نخست وزير دوخته شده است. آنان مي گويند هرگز از خطاهاي کائوزاک مطلع نبوده اند و نکوشيده اند بر دروغهاي او سرپوش بگذارند.

اما احزاب مخالف، اولاند را به ساده لوحي متهم کرده اند. اين زلزله سياسي کشور فرانسه را در موقعيت بسيار دشواري قرار مي دهد. تابستان سال دوهزار و سيزده، اولاند براي تحقق يافتن جمهوري  نمونه اي که وعده آن را داده بود، به اصلاحاتي از جمله اصلاح شوراي عالي قضات روي خواهد آورد که هدف از آن ايجاد استقلال بيشتر در دستگاه قضايي و مبارزه با فساد مالي سياستمداران خواهد بود. اما مهمترين سئوالي که مطرح مي شود اين است که چگونه فردي متشخص که آينده اي  درخشان در انتظارش بود وارد اين چرخه دروغ شد که اين قدر به وجهه او و حزب سوسياليست و به طور کلي سياست  لطمه زده است. 

نکته جالب توجه در آغاز حرفه سياسي دکتر ژروم کائوزاک جراح سرشناس اين بود که وي نطق خود را  بيست سال  پيش در تلويزيون براي اولين بار درباره حقيقت ايراد کرد. وي در آن زمان به تازگي به عنوان نماينده پارلمان انتخاب شده بود.کائوزاک گفته بود:  فرانسوي ها همواره به دنبال حقيقت و احترام هستند. احترام دائمي فقط با راست گفتن به دست مي آيد. من وارد سياست شده ام زيرا مي خواستم ثابت کنم مي توانم به طوردائم به فرانسويها احترام بگذارم و حقيقت را بگويم.

پيش از آن کائوزاک جراحي سرشناس بود.  اما چه کسي مي توانست تصور کند اين پزشک با چنين سرنوشت سياسي فاجعه آميزي مواجه خواهد شد؟ در سال 1988 وي به عنوان مشاور فني در امور دارويي وارد وزارت بهداشت شد. وي با لابراتورهاي داروسازي در ارتباط بود. سه سال بعد وي شرکت مشاوره اي کائوزاک را تاسيس کرد که با همين شرکتهاي داروسازي در ارتباط بود.اين فعاليت درآمد هنگفتي برايش در پي داشت . 

يکي از خبرنگاران مي گويد : هنگامي که کائوزاک به عنوان نماينده پارلمان انتخاب شد همه متوجه شدند که او شرکت مشاوره اي براي شرکتهاي داروسازي دارد. در آن زمان اين مسائل کسي را شوکه نکرده بود. ما اين مسائل را منتشر کرديم اما هيچ يک از دادستانها واکنش نشان ندادند. اما امروز همين پرونده بيست سال بعد به عنوان  رکن اصلي رسوايي بزرگ مطرح مي شود.

کائوزاک سپس به جراحي پلاستيک پرداخت. وي در يکي از محله هاي مرفه نشين پاريس، در کلينيک کاشت مو به فعاليت پرداخت و بر ثروتش اندوخت.کائوزاک که امروز از بارسنگين دروغ و سياست خارج شده است صرفا به دنبال تدارک دفاعيات خود در دادگاه است. 

اما هر روز بر افشاگريها نيز افزوده مي شود. در يکي از اين موارد مشخص شد فردي که مسئول بازکردن حسابي در بانک سوئيسي يو بي اس براي ژروم کائوزاک  بود، مشاور کنوني مارين لوپن رئيس حزب راستگراي افراطي جبهه ملي است.فيليپ انک از سياستمداران در سايه جبهه ملي و از دوستان قديمي ژروم  کائوزاک است. ژروم کائوزاک در دولت اولاند مسئول مبارزه با فرار مالياتي بود و جالب اينکه اولين قرباني مبارزه با فرار مالياتي به سوئيس خود وي بود.

کائوزاک  در سال 2009 حساب مالي خود را به سنگاپور انتقال داد. رسوايي ديگري که گريبانگير اولاند شده است به  ژان ژاک اوژيه خزانه دار حزب سوسياليست فرانسه در زمان تبليغات رياست جمهوري سال 2012 مربوط مي شود. اوژيه به داشتن شرکتهايي در بهشتهاي مالياتي متهم است. احزاب مخالف به شدت از اين وضع به خشم آمده اند. مارين لوپن خواهان انحلال پارلمان شد. اما اين رسوايي ابعاد بين المللي پيدا کرده است. 

                               آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   
برچسب ها: اولاند ، رسوایی ، پوچ ، انتشار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار