رئیس دیوان عدالت اداری با اشاره به مسئولیت قوه قضاییه در ارتباط با راهبردهای تعیینی از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: ما در قوه قضاییه در این ارتباط، مسئولیت‌ها و وظایفی داریم و طی روزهای آتی، قوه قضاییه سیاست‌های خود را در ارتباط با این موضوع اعلام خواهد کرد.

به گزارش حوزه حقوقی قضايی باشگاه خبرنگاران،‌ رئیس دیوان عدالت اداری در نخستین جلسه هیات عمومی در سال ۱۳۹۲ بر تبعیت از رهبری و تنظیم امور بر اساس آنچه ایشان به عنوان راهبرد نظام جمهوری اسلامی در سال جدید تعیین فرمودند، تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، ضمن تبریک سال جدید، آغازین روزهای این سال را مزین به نام مقدس صدیقه طاهره حضرت زهرا سلام الله علیها دانست و ایام سوگواری آن حضرت را تسلیت گفت.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» افزود: خداوند بر مردم منت نهاده که چنین رهبری دانشمند، بصیر و آشنای به امور داشته باشند و لذا ۲ راهبرد «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» که در رأس خواسته‌ها و نظرات رهبری قرار دارد، از مهم‌ترین مسایل روز جامعه ماست.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: در ارتباط با «حماسه سیاسی» ما باید به حل چالش‌هایی بپردازیم که در مسایل سیاسی جامعه به ویژه طی سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم. بحث انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز از موارد مهم در این ارتباط طی سال جاری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه بخش بسیار مهمی از سخنان رهبر معظم انقلاب که کمتر مورد توجه قرار گرفت، بحث ویژگی‌های رئیس جمهور آتی بوده است، بیان داشت: ایشان برای انتخاب رئیس جمهور (نقل به مضمون) فرمودند که رئیس جمهور باید کسی باشد که نقاط ضعف رئیس جمهور فعلی و گذشتگان را نداشته و نقاط قوت رئیس جمهور فعلی و گذشتگان را داشته باشد و آن را در خود تقویت کند. این به آن معناست که ما در مسیر طی شده با ضعف‌ها و مشکلاتی مواجه بوده‌ایم و تجربیاتی را کسب کرده‌ایم که این ضعف‌ها و اشکالات را باید برطرف کرده و نقاط قوت را یافته و نصب العین خود قرار دهیم.

وی درباره تعیین راهبرد «حماسه اقتصادی» از سوی رهبر معظم انقلاب نیز اذعان داشت: متأسفانه به دلایل مختلف کشور این روزها با چالش اقتصادی مواجه است. البته بخشی از این مشکلات ناشی از اقتصاد جهانی است، بخشی نیز به مشکلات داخلی بر می‌گردد و بخشی هم مربوط به برخی سوء مدیریت‌هایی است که مسئولان اقتصادی دارند و راه برون رفت از این چالش اقتصادی نیز آن است که کار جهادی صورت گیرد و این همان است که مقام معظم رهبری از آن به «حماسه اقتصادی» یاد کرده‌اند.

رئیس دیوان عدالت اداری اظهار امیدواری کرد که مردم و مسوولان به ویژه مسئولان عالی کشور با لحاظ این ۲ نکته راهبردی که مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال بیان کردند، به رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور اهتمام کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری همچنین با اشاره به مسئولیت قوه قضاییه در ارتباط با راهبردهای تعیینی از سوی رهبر معظم انقلاب افزود: ما نیز در قوه قضاییه در این ارتباط مسئولیت‌ها و وظایفی داریم و طی روزهای آتی قوه قضائیه سیاست‌های خود را در ارتباط با این موضوع اعلام خواهد کرد.

وی در ارتباط با آنچه وظیفه دیوان عدالت اداری در این ارتباط است، اضافه کرد: انتظار نظام از ما این است که تمام توان و تلاش خود را به کار ببریم و تصمیماتی که منطبق با قانون و موازین شرعی است در قالب آرای خود در شعب و هیات عمومی دیوان عدالت اداری اتخاذ کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری ادامه داد: من در نخستین جلسه هیات عمومی ضمن تقدیر و تشکر از همه عزیزانی که طی سال گذشته با جدیت تمام به انجام امور اهتمام داشتند از همکاران قضائی انتظار دارم ضمن تلاش برای بالا بردن آمار رسیدگی به پرونده‌های موجود به ویژه پرونده‌هایی که در نوبت انتظار رسیدگی در هیات عمومی است، تلاش کنند تا ضمن رعایت نوبت، مواردی که جنبه فراگیری بیشتری دارد در اولویت رسیدگی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: انتظارم این است که وظیفه خود بدانیم در راستای تحقق خواسته مقام معظم رهبری که تعیین کنده راهبرد به حقی برای سال جاری بوده‌اند، گام برداریم و از ابتدای سال با برنامه‌ریزی این کار را انجام دهیم.

وی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به کلام امیرالمؤمنین علی (ع) به نقل از نهج‌البلاغه درباره حقوق و تکلیف مردم و حاکمان در ارتباط با یکدیگر گفت: حضرت علی (ع) در خطبه‌ای در نهج‌البلاغه می‌فرمایند: ای مردم من بر شما حقی دارم و شما نیز به گردن من حق دارید. اما حقی که شما بر من دارید: این است که شما را نصیحت و آنچه را که مصلحت شماست، برایتان تبیین کنم، اقتصاد شما را به گونه‌ای توزیع و بر اساس عدالت تقسیم کنم که حقی از شما در بیت‌المال ضایع نشود، به شما بیاموزم تا در وادی جهالت نیفتید و شما را تادیب کنم و از جمله حقوقی که من بر گردن شما دارم، نیز این است که به بیعتی که با من کرده‌اید، وفادار باشید، بر روش حاکم خود چه به صورت حضوری و چه غیرحضوری نظارت کنید و لغزش‌ها را بیان کنید و به هنگام ضرورت فراخواندن، مرا اجابت کنید و آنجایی که دستوری به شما داده می‌شود، اطاعت کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در پایان خاطرنشان کرد: اگر رابطه بین حاکم و مردم بر اساس این نکاتی باشد که امیرالمؤمنین (ع) به عنوان ولی خدا، انسان و پیشوای کامل فرمودند، باشد، جامعه مسیر کمال و تعالی را طی خواهد کرد این در حالی است که متأسفانه بشر از این فرهنگ غنی به دور است.

انتهای پیام/
ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار