فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از برپایی ۸ رزمایش تخصصی نیروی زمینی در سال ۹۲ و رونمایی سه دستاورد حوزه مخابراتی، شبیه‌ساز و پدافند هوایی در روز ارتش خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران امیر سرتیپ" احمدرضا پوردستان" صبح امروز در نشست خبری خود که به مناسبت اعلام برنامه‌های روز ارتش در ستاد نیروی زمینی برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه به آحاد مردم و گرامی‌داشت یاد و خاطره 48 هزار شهید ارتش با اشاره به فعالیت‌های نیروی زمینی در سال ۹۱ اظهار داشت: یکی از فعالیت‌هایی که نیروی زمینی ۳۲ سال است با افتخار و اقتدار مشغول انجام آن است مراقبت از مرزهای غرب و جنوب غرب و برخورد با گروهک‌های تروریستی، اشرار و قاچاقچیانی است که قصد ورود به کشور را دارند که سال گذشته، نيروی زمینی این وظیفه را به بهترین نحو انجام داد.

وی افزود: از دیگر فعالیت‌های نیروی زمینی، پشتیبانی بالگردی از مرزهای غربی و شرقی از تمامی نیروها اعم از سپاه و ارتش است که نمونه آن در برخورد با گروهک پژاک و جندالشیطان مشاهده شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به فعالیت این نیرو به عنوان اولین نهاد پاک‌سازی‌کننده مناطق آلوده به مین و مواد منفجره تصریح کرد: نیروی زمینی در سه قرارگاه کرمانشاه، ایلام، خوزستان توانسته با تقديم ۱۸۰ شهيد، يک ميليون هکتار از مناطق آلوده را پاکسازی کند.

امیر پوردستان همچنین با اشاره به اجرای طرح جامع ساختاری ثامن‌الائمه در سال ۹۱ ادامه داد: در این طرح محور آمایش سرزمینی یعنی استقرار پایگاه‌ها به مناطق جدید پادگان‌های مشهد، تبریز، اهواز، زاهدان و بیرجند در حال ساخت هستند و تعدادی از یگان‌ها نیز به نقاط جدید جابه‌جا شده‌اند؛ هم چنین پادگان‌های نهبدنان، بجنورد، زنجان و شيراز در حال ساخت بوده و چهار پادگان سیرجان، کهنوج، کرمان و ایلام در حال جانمایی و مطالعه برای پیدا کردن بهترین محل هستند که ان‌شاءالله ساخت آن در پایان سال ۹۲ یا ابتدای سال ۹۳ صورت می‌گیرد.

وی افزود: در تهران هم پادگان‌های قلعه‌مرغی، عباس‌آباد و شهید اجاره‌دار واگذار شده که پادگان قلعه‌مرغی اکنون به بوستان ولایت، پادگان عباس‌آباد در اختیار مصلی تهران و پادگان شهید اجاره‌دار به کاربری مسکونی واگذار شده است و ان‌شاءالله آموزشگاه نظامی خیرآباد پاسداران نیز به زودی واگذار خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به فعالیت‌های این نیرو در مأموریت امدادرسانی تصریح کرد: مجموعه نیروهای ارتش با داشتن نیروهای جوان و باانگیزه در فعالیت‌های امدادرسانی به مواردی مانند آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان و لرستان، سیل گلستان، حوادث جاده‌ای و زلزله اخیر بوشهر فعالیت می‌کنند که فعالیت عمده بالگردهای هوانیروز، نیروی هوایی و نیروی دریایی با اقتدار در زلزله اخیر بوشهر مشهود بود.

وی به‌کارگیری سالانه 150 هزار نفر در خدمت وظیفه سربازی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: این نیروها با آموزش‌های نظامی، حفاظتی، عقیدتی، حضور حداقل شش نوبت در میدان‌های تیر برای خدمت‌رسانی در نهادهای مختلف انقلاب اسلامی پس از پایان دوران مقدس سربازی آماده می‌شوند.

امیر پوردستان با بیان این که بزرگ‌ترین باشگاه فرهنگی ورزشی کشور به نیروی زمینی ارتش تعلق دارد، افزود: این باشگاه بیش از 400 هزار نفر مخاطب در ورزش‌های عمومی و همگانی مخاطب داشته و در ۱۸ رشته تخصصی به عنوان پشتوانه ورزشی در لیگ‌های کشور فعالیت می‌کند و امروز ورزشکاران تیم ملی می‌توانند برای جلوگیری از افت بدنی در این باشگاه حضور داشته باشند؛ هم چنین آمار بالاترین موفقت در المپیک پکن نیز مربوط به این باشگاه است.

وی با اشاره به رونمایی از دستاوردهای متعدد نیروی زمینی ارتش در سال ۹۱ تصریح کرد: رونمایی از نسل سوم تانک ذوالفقار با قابلیت استاپ لایزر و کنترل آتش، نسل جدید تانک‌های سبلان و صمصام، تفنگ‌های شاهر و تونل عمودی باد برای اولین بار در غرب آسیا، خودروی تاکتیکی 2.5 تنی نینوا برای اولین بار با مقیاس نظامی در کشور، تولید انواع شبیه‌ساز ثابت و متحرک، اورهال هشت فروند از انواع مختلف بالگرد و اجرای هشت رزمایش تخصصی، افزایش برد، دقت و قدرت تخریب موشک‌های نازعات و فجر 5 از اقدامات عمده این نیرو در سال ۹۱ است.

وی همچنین از رونمایی چهار نوع شبیه‌ساز بالگردی و برپایی هشت رزمایش تخصصی نیروی زمینی در سال ۹۲ خبر داد و افزود: در روز ارتش (۲۹ فروردین ماه) سه دستاورد مهم در حوزه‌های مخابراتی، شبیه ساز و پدافند هوایی رونمایی خواهد شد.

امیر پوردستان همچنین در رابطه با بالگرد ملی نیز تصریح کرد: این بالگرد هم اکنون در حال ساخت در صنایع "پنها" است که اخبار آن توسط وزیر دفاع اعلام خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: رزمایش‌های این نیرو در سال ۹۲ منطبق با واقعیت‌ها و متناسب با تهدیدات خواهد بود و تاکتیک‌ها براساس دکترین نظامی مبتنی بر تهدیدات طراحی شده و برنامه‌ریزی‌های لازم در آن صورت می‌گیرد. این رزمایش‌ها در فضای جنگ ناهمطراز هستند و زمان دقیق آن در موقع مناسب اعلام خواهد شد.

امیر پوردستان با اشاره به اقتدار نیروهای مسلح در قابلیت حراست از مرزها ادامه داد: به‌حمدالله امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران کوچک‌ترین حرکات در عرصه‌های هوایی، دریایی و زمینی را در مرزها رصد کرده و برنامه‌های لازم را متناسب با این حرکات انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: گروهک‌های پژاک و جندالشیطان را تهدیدی برای خود محسوب نمی‌کنیم، زیرا اقتدار نیروهای مسلح و انسجام بین این نیروها به اندازه‌ای است که این گروهک‌ها جرات هیچ فعالیتی را نداشته و اگراقدامی انجام دهند به شدت پشیمان خواهد شد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، اقدامات ارتش برای ۲۹ فروردین و هفته ارتش را اجرای رژه باشکوه پیاده، موتوری و هوایی در تهران و شهرستان‌ها خواند و ادامه داد: تمرین‌های رژه هوایی که در تهران انجام می‌شود فعلاً به علت وضعیت جوی نامناسب انجام نشده، اما در تهران و پنج شهر دیگر پرش چتربازی را خواهیم داشت؛ همچنین نیروهای ارتش در جوار حرم مطهر امام راحل رژه‌ای را برگزار خواهند کرد و با نثار تاج گل با آرمان‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب تجدید بیعت خواهند کرد.

وی همچنین از تجدید بیعت نیروهای ارتش با مقام معظم رهبری و حضور این نیروها در حسینیه امام خمینی(ره) خبر داد و افزود: اجرای مسابقات فرهنگی در سطوح مختلف و تجلیل از پیشکسوتان، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، برپایی یادواره‌های شهدا، سخنرانی و خاطره‌گویی در دانشگاه‌ها و... از دیگر برنامه‌های هفته ارتش هستند.

امیر پوردستان با بیان این که ارتش سرمایه ملی مردم محسوب می‌شود، تصریح کرد: رسانه‌های مختلف باید با انعکاس فعالیت‌های ارتش، اخبار اقتدار و توان بازدارندگی فرزندان ارتشی را به مردم ولایتمدار رسانده و باعث دلگرمی و حاکمیت بیشتر امنیت روانی در جامعه شوند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا چابک‌سازی نیروی زمینی، کوچک‌سازی آن محسوب می‌شود، تصریح کرد: یکی از مؤلفه‌های چابک‌سازی، قدرت پاسخگویی سریع به تهدیدات است که با رصد آمایش سرزمینی خواهیم دید قالب نیروهای ما در غرب، شمال غرب و جنوب غرب مستقر هستند و در قسمت‌های شرقی حضور کم رنگ‌تری داریم، اما با توزیع صحیح نیروها این امر نیز مرتفع خواهد شد؛ چابک‌سازی به معنای کوچک‌سازی نیست، بلکه ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری را می‌طلبد و تغییر در سازمان یگان‌ها، تیپ‌ها و لشکرها برای کوتاه کردن زنجیره دستورات نیز از دیگر مؤلفه‌های عمده چابک‌سازی محسوب می‌شود.

امیر پوردستان در پایان در رابطه با راهبرد ورود نظامیان به انتخابات خاطرنشان کرد: راهبرد کلی را امام راحل و مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیروهای نظامی نباید در این امر وارد شوند مشخص کرده‌اند، اما با توجه به این که امسال در حماسه سیاسی و اقتصادی هستیم حضور صد درصدی ارتشیان در انتخابات، آماده‌سازی بالگردهای هوانیروز برای انتقال صندوق‌های سیار رای‌گیری، آمادگی پادگان‌ها با حضور صندوق‌های سیار از اقدامات ارتش، بدون جانب‌داری از فردی خاص در انتخابات است. در عرصه اقتصادی نیز صرفه‌جویی نخستین اقدام ما بوده و قرارگاه "قرب ارتش" نیز در زمینه‌های بازسازی در سطح کشور فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

انتهای پيام/ش
برچسب ها: ارتش ، دستاورد ، پدافند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۱۹ ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
درود بر رزمندگان اسلام در هر لباسی که هستند .
آخرین اخبار