بسیج دانشجویی دانشگاه شریف با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از تغییر زمان امتحانات این دانشگاه تاکید کرد: مسئولین به جای روی آوردن به روش‌های ساده، به فکر پیدا کردن راهکار مناسب تر برای جلوگیری از سوء استفاده از فضای دانشگاه باشند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف با صدور بیانیه‌ای اقدام مسئولان این دانشگاه را در تغییر زمان امتحانات پایان ترم اقدامی نادرست خواند.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«حکومتهاى مستبد دنیا، صرفه‌شان به این است که مردم سیاسى نباشند؛ مردم درک و تحلیل و شعور سیاسى نداشته باشند. اما حکومتى که مى‌خواهد به دست مردم کارهاى بزرگ را انجام دهد؛ نظام را مى‌خواهد با قدرت بى‌پایان مردم به سر منزل مقصود برساند و مردم را همه چیز نظام مى‌داند، مگر مردمش - بخصوص جوانان، و بالاخص جوانانِ دانشجویش - مى‌توانند غیر سیاسى باشند؟! مگر مى‌شود؟! عالِمترین عالِمها و دانشمندترین دانشمندها را هم، اگر مغز و فهم سیاسى نداشته باشند، دشمن با یک آبنبات تُرش مى‌تواند به آن طرف ببرد؛ مجذوب خودش کند، و در جهت اهداف خودش قرار دهد! این نکات ریز را، باید جوانان ما درک کنند.»

بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان – 12/8/72

بی شک انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین صحنه‌های مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود است. مشارکتی که در آن سلیقه‌ها و جریان‌های مختلف به رقابت پرداخته و مردم، چهار سال مدیریت اجرایی کشور را به رییس جمهور منتخب خود می‌سپارند. نخبگان جامعه علاوه بر آنکه خود یکی از آحاد مردم حساب می‌شوند، با استفاده صحیح از موقعیت و جایگاه خود، می‌توانند نقش جریان‌سازی و راهبری جامعه را نیز به‌عهده بگیرند. از آنجا که دانشجویان یکی از اقشار نخبگانی جامعه محسوب می شوند، همواره نهاد دانشگاه در عرصه معادلات سیاسی در کانون توجهات دولتمردان، جریان ها و گروههای مختلف قرار داشته است.

متاسفانه در سالهای نه چندان دور مشاهده کرده‌ایم که عده‌ای با سوء استفاده از این اعتبار دانشگاه، بجای رساندن فضای دانشجویی به بلوغ سیاسی و گفتمانی دست به سیاسی بازی و تشنج آفرینی زده و(بخصوص در وقایع پس از فتنه 88) شرایطی  غیر منطقی و دور از گفت و گو و آزاداندیشی را در دانشگاهها رقم زده اند. اما این دلیل نمی شود که برای اصلاح این فضا، با نگاههای امنیتی، خاموش کردن جنبش دانشجویی در دستور کار قرار بگیرد.

مطلع شدیم طبق مصوبه شورای دانشگاه (متشکل از هیات رییسه و روسای دانشکده ها) امتحانات پایان ترم جاری حدود دو هفته زودتر برگزار می‌شود. مستقل از همه فشارها و حرف‌ها و حدیث‌ها معتقدیم که کوتاه شدن طول ترم منتهی به انتخابات در حقیقت پاک کردن صورت مساله و قطعا به ضرر آینده انقلاب اسلامی خواهد بود. ما از رهبرمان آموخته‌ایم که دانشگاه باید سیاسی باشد و دانشجو باید علاوه بر تحلیل داشتن از اتفاقات و حوادث جامعه، نسبت به آنها موضع گیری کند. و این اقدام منجر به دورتر کردن دانشجو از فعالیت سیاسی و محروم کردن او از رقم زدن سرنوشت کشورش است.

بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف ضمن نادرست دانستن این تصمیم اعلام می‌کند که مسئولین بجای روی آوردن به روش‌های ساده، به فکر تدبیر و پیدا کردن راهکار مناسب تر برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از فضای دانشگاه باشند و بدانند با این تصمیم در حقیقت گامی در جهت "تربیت نسلی بی تفاوت نسبت به آینده کشور" برداشته‌اند و این رویه بی شک ضربه‌ای مهلک به جامعه دانشگاهی وارد خواهد آورد.

والسلام علی من اتبع الهدی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار