یک شهر ناپایدار را می توان از افت جمعیتی ، افت زیست محیطی ، کاهش فرصتهای شغلی ، عدم تعادل در ترکیب اجتماعی و... بازشناخت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران شهرها در کشورهاي در حال توسعه با مسئووليت دشواري روبرو هستند زيرا بايد براي جمعيت به سرعت در حال رشد، ساکن در شهرها، مسکن، شغل و خدمات تأمين کنند. نواحي شهري به واسطه گرد هم آوردن مردم و فعاليت‌ها، فرصت‌هاي بي نظيري را براي بهبود کيفيت زندگي شهري ارائه مي‌کنند.

این گزارش می افزاید با توجه به اینکه توسعۀ پایدار توسعه ای است هماهنگ برای متعادل ساختن نیازها ، منابع و توزیع مناسب توسعه برای همگان است : توسعه پایدار شهری توسعه اي است که تمام جنبه‌هاي اجتماعي و اقتصادي و ... را در شهر همگام با هم پيش مي برد البته علاوه بر تأمين نيازهاي حال حاضر بشر نياز نسل هاي آينده را در نظر بگيرد همچنین توسعه اي است که مرتبط به نحوۀ استفاده از زمين مي شود که با توجه به اندازۀ تراکم و تکنولوژي جديد ، حمل و نقل و ... متفاوت است .

در همین راستا با توجه به اینکه توسعه پایدار توسعه ای است که ضمن آنکه به نیازهای کنون جامعه بشری پاسخگوست ، توان نسلهای آینده را برای برآوردن نیازها و خواسته هایشان به مخاطره نمی اندازد ، الزامات توسعه پایدار را می توان چنین برشمرد : بهبود کیفیت زندگی انسان ، برخورداری از دستاوردهای توسعه ، استفاده از منابع تجدید پذیر ، توسعه برای همۀ نسلها ( کنونی و آینده )

لازم به ذکر است شهرپایدار می بایست چنین ویژگی هایی را داشته باشد :بهبود مستمر کیفیت زندگی انسان ، بهره بری در برخورداری از دستاوردهای توسعه برای همۀ شهروندان و حفظ محیط زیست . در حقیقت توسعه پایدار نگران تهی شدن کره زمین از منابع است و همۀ منابع در مخاطره قرار گرفته اند. همۀ کیفیتهایی نظیر کیفیت چشم اندازها و ... در خطر نابودی است .بنابراین هدف باید در نگه داشت سطح رفاه مردم و بالا بردن آن وحفظ کیفیت محیط زیست خلاصه شود. برای رسیدن به این هدف توجه همزمان و یکجا به مقوله های اجتماعی ، اقتصادی ، محیطی و.. ضروری است .

این گزارش با اشاره به اینکه توسعه پایدار شهری نیازمند همۀ دستگاهها برای توسعه ای منسجم و درهمۀ زمینه های موجود در شهر که دستیابی به آن فرایند بس پیچیده ای است افزود: يک مديريت خوب به نهادهايي براي آشکار سازي و متعادل کردن منابع پراکنده و نيز تعهد به انجام اقدامات لازم در جهت رفاه اجتماعي نياز دارد.

در همین راستا انجام اصلاحات به منظور شفاف ساختن دولت‌هاي محلي و سازمان وابسته آنها در مقابل تمام نمايندگان هستۀ اصلي بر اساس بهبود توسعه پايدار در شهر است و برنامه اصلاحات شاملسرعت بخشيدن به فرايند مردم سالاري در شهر ، محرک‌ها و اقدامات مناسب براي مديريت مالي مطمئن ، ارتقا مهارت‌ها و تخصص کارکنان دولت ، نظارت و ارزيابي بر اساس محک زني است.

همچنین یک شهر ناپایدار را می توان از افت جمعیتی ، افت زیست محیطی ، کاهش فرصتهای شغلی ، عدم تعادل در ترکیب اجتماعی و... بازشناخت .بنابر این شهر پایدار توسعه ای منسجم و یکپارچه در زمینه های اقتصادی ، اجتماعی ، زیست محیطی رامیطلبد.

برچسب ها: تعوسعه ، زمین ، نگرانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار