نیشابور، شهر کوچه باغ ها، بر اساس شواهد تاریخی حدود پنج هزار سال قدمت دارد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارران مشهد ابرشهر، شهر قلمدان‌های مرصع، شهر صبح هنگامان، شهر فیروزه و شهر سلسله‌الذهب از دیگر نام های نیشابور است. بر اساس شواهد تاریخی، نیشابور حدود پنج هزار سال قدمت دارد. نام آن از واژه «نه شاهپور» گرفته شده؛ «نه» به معنی شهر می باشد، یعنی شهری که شاهپور آن را بنا کرده است.این شهر مرکز حکومت طاهریان بوده که مغول‌ها آن را با خاک یکسان کردند.

نیشابور کنونی در نزدیکی شهر کهن آن بنا شده است

نیشابور تنها شهری است که در مسیر حرکت امام رضا علیه السلام از مدینه تا مرو افتخار میزبانی این امام بزرگوار را دارد و به دلیل اثر قدم های مبارک ایشان روی یک لوح سنگی در یکی از باغ های این شهر به نام قدمگاه معروف شد. در همین مکان هم حدیث معروف سلسله‌ الذهب شکل می‌گیرد باغ قدمگاه یکی از باغ‌های ایرانی نیشابور، باغ زیبای قدمگاه است. ورودی این باغ، فوق‌العاده زیباست و عمارت آن مزین به کاشی‌های رنگی معرق است.

این باغ‌ در شیبی تند قرار دارد و جریان آب از بالاترین نقطه‌ باغ از استخری که محل جمع‌آوری و پخش آب است آغاز می‌شود و به دور حیاط و عمارت می‌چرخد و سرانجام از زیر سرسرا و ورودی گذر می‌کند.

باغ محروق

از دیگر باغ‌های ماندگار ایران که در شهر نیشابور قدیم پابرجاست، باغ امامزاده محمد محروق است که بر اساس نظم منطقی، وسعت و گستردگی هماهنگ، رعایت جهات جغرافیایی و مشخصات محیطی، استفاده درست از آفتاب و خلق محیطی آرام و مصفا و نیز هماهنگی عمارت (کوشک) با باغ، حیرت‌انگیز است.

از دیگر باغ های شهر قلمدان های مرصع، باغ شیخ فریدالدین عطار نیشابوری است که آرامگاه زیبای کمال‌الملک ـ نقاش بزرگ ایران ـ در غرب باغ، جلوه‌ای خاص به فضا داده است.

باغ خیام، باغ خرمک، از دیگر میراثهای‌ فرهنگی نیشابور است. باغ های نیشابور خود به تنهایی می تواند در شهر تاریخی و باستانی نیشابور ، میزبان و محرکی برای دعوت از گردشگران ایرانی و خارجی باشند.

موزه های زیبای این شهر نیز مکانی مناسب برای بازدید است زیرا هر کدام از آن ها گوشه هایی از تاریخ این منطقه را روایت می کنند.

موزه رباط شاه عباسی در ضلع شرقی رباط در گوشه میدان خیام قرار گرفته و با مساحت تقریبی 600 متر مربع همزمان با برپایی کنگره بزر گداشت عطار نیشابوری در سال 1374 اقتتاح شد. موزه رباط از نوع موزه های محلی و منطقه ای و مشتمل بر سه بخش باستان شناسی، مردم شناسی و بخش ویژه است و در واقع ساختمان آن کاروانسرای شاه عباسی نیشابور، یکی از بناهای دوره صفویان بوده است. برای دیدن این موزه باید به بافت مرکزی شهر نیشابوربروید.

موزه حکیم عمر خیام به مناسبت برگزاری کنگره جهانی خیام، در 28 اردیبهشت ماه 1379 در کنار آرامگاه خیام ساخته شد. این موزه چهار بخش دارد. بخش اول آثار مربوط به نجوم شامل ابزار آلات رصد و ستاره شناسی، اسطرلاب، انواع قطب نماها و صور فلکی است. بخش دوم ظروف فلزی معاصر باخیام از قرن پنجم ه. ق را شامل می شود، بخش سوم شامل ظروف سفالین لعابدارمربوط به قرون سوم تا هفتم هجری قمری است و در بخش چهارم هم نسخ خطی، نسخ خطی نجوم و تابلوهای مربوط به حکیم عمر خیام به نمایش درآمده است.ب/


برچسب ها: اساس ، شواهد ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.