ظرفیتهای نهفته قطب گردشگری محلات و دلیجان نزدیکی جاذبه های گردشگری ممتاز در کنار هم فرصتی برای راه اندازی قطب های گردشگری است که می تواند به رونق این صنعت بینجامد.

 به گزارش خبرگار باشگاه خبرگاران اراک وجود چشمه های آبگرم، باغ های گل، ستون های باستانی خورهه و آتشکده آتشکوه در محلات و به فاصله کمتر از یک ساعت غاز هفتاد میلیون ساله نخجیر بین نراق ودلیجان و شهر تاریخی نراق و بافت دست نخورده آن، مثلثی برای ایجاد قطب گردشگری محلات و دلیجان و نراق است که نیازمند توجه مسئولان برای اقتصادی کردن این فرصت های گردشگری است.

شهرستان محلات این روزها به نقاشی مینیاتور مانندی تبدیل شده است که ستون های بلند و باستانی خورهه در میان گل های رنگارنگ و چشمه های جوشانش حکایت از فصلی جان بخش حکایت دارد و بیش از هر منطقه ای در استان مسافران نوروزی را به سوی خود می خواند. پس از نوروز اوج گردشگری محلات در فصل تابستان است. در میان آثار متعدد باستانی و تاریخی استان مرکزی

دو اثر ستونهای خورهه و آتشکده آتشکوه شهرستان محلات مهمترین آثار باستانی استان مرکزی است که هر ساله به وِیژه در ایام تعطیلات نوروز مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

رئیس میراث فرهنگی محلات و دلیجان می گوید: مجموعه بقایا و ستونهای خورهه از جمله مهمترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین است که مورخان از این مجموعه به عنوان، آتشکده، معبد، کاخ و مرکز برگزاری جشنها و مراسم های مذهبی و ملی، عمارت و منزل ییلاقی و قبرستان یاد کرده اند که در دوره های باستان و دوره اسلامی مورد استفاده بوده است.

حسینی افزود: آتشکده آتشکوه، دیگر اثر باستانی شهرستان محلات و جزء مهمترین آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمین کهن ایران است که در منطقه نیمور محلات استان مرکزی واقع شده است.

وی اضافه کرد: بوستان سرچشمه محلات یکی دیگر از معروفترین آثار طبیعی شهرستان محلات است این چشمه در شمال شهر و در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار دارد.

پس از آثار باستانی و گل های جان بخش شهرستان محلات برای مسافران نوروز، چشمه های آبگرم محلات حکایت دیگری در این شهرستان و مکمل آثار و دیدنی های این شهر است چرا که این چشمه ها خاصیت درمانی دارد و سیاحتی است که به طبابت می انجامدکه سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب شهرستان می کند.

این چشمه ها در فاصله 15 کیلومتری شهر محلات واقع شده است و از جمله 26 آبگرم معروف ایران می باشد که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل 50 درجه سانتی گراد به سطح زمین جاری می شود. این آبها دارای خواص مختلف طبی درمانی می باشد و به همین جهت شهرت پیدا کرده است.

رضوانی مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی، با اشاره به اینکه، همزمان با بهار طبیعت و آغاز سال جدید بیش از 20هزار مسافر نوروزی از جاذبه های محلات بازدید می کنند افزود: محلات جزو شهرهای مورد علاقه گردشگران است که سالانه بیش از 100 هزار گردشگر را جذب خود می کند.

حبیبی از کارشناسان حفاظت از این غار گفت: غار نخجیر شگفت انگیزترین خلقت خدادادی است که بین نراق و دلیجان قرار دارد و پس از سالها کشف ان در سال 68، اکنون یک کیلومتر آن برای ورود گردشگر آماده شده است و در چند سال اخیر که در آن به روی گردگران باز شده توانسته گردگران زیادی را به سمت خود فراخواند. غار نخجیر استان مرکزی بی شک یکی از جالب ترین دیدنی های استان است که سالانه هزاران گردشگر را از دور و نزدیک به سمت خود فرا می خواند، غاری که شاید نمونه آن را در کارتن های دوره کودکی دیده باشیم. این غار زنده و آهکی است و دومین غار زیبای جهان محسوب می شود و حاوی کریستال های براق و سفید با راهروهای تنگ و تاریک، که البته نفس در آن تنگ نمی آید و در اوج شگفتی بدون داشتن روزنه ای مشخص دارای سامانه تهویه هواست.

غار نخجیر در فاصله 10 کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، یکی دیگر از عجایب طبیعی است که در دل کوه کم‌ ارتفاعی به نام quotation mark تخت quotation mark آرمیده و حکایت‌هایی چند میلیون ساله در دل خود دارد و بر اساس آمار میراث فرهنگی استان مرکزی در ایام نوروزحدود 100 هزار نفر از ان دیدن می کنند.

عضو کارگروه غارشناسی ایران با اشاره به اینکه، غار تاریخی نخجیراستان مرکزی قابلیت جذب و هدایت سرمایه های بسیاری را به سمت کشور دارد افزود: این غار در کنار دیگر جاذبه های منطقه می تواند به قطب گردشگری ملی و بین المللی تبدیل شود و این امر مستلزم برنامه ریزی مسئولان و برنامه ای مدون است.

بلورچی افزود: این غار به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور و نزدیکی به شهرهای بزرگ، ظرفیت و توانمندی بالایی برای گردشگر پذیری دارد . بلورچی گفت: با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی می توان زوایای نهفته غار نخجیر شامل غار پیمایی و صعود آزاد را شناسایی کرد. اکنون نبود امکانات در حاشیه غار نخجیر آن را به مکانی برای گذران چند ساعته گردشگران تبدیل کرده است و با وجود قرار گرفتن شهر تاریخی نراق در کنار آن مسافران به راحتی از کنار آن عبور می کنند.

مرادی شهردار نراق با بیان اینکه شهر تاریخی نراق می تواند به هتل غار تبدیل شود گفت: بازسازی و ایجاد امکانات گردشکری در این منطقه نیازمند جذب سرمایه گذار و بودجه های لازم است. محلات دارای امکانات نسبتا مناسبی برا ی جذب گردشگر و اسکان آن است اما مفقود بودن حلقه پیوند بین این شهر با دلیجان و نراق مافران نوروزی را از استان خارج می کند و این فرصت اقتصادی از استان سلب می شود.

یکی از کارشناسان گردشگری استان با بیان اینکه، استان مرمرکزی از جاذبه های خوبی برای گردشگر دارد گفت: اکنون از این ظرفیت ها که برخی از آنان در حد بین المللی است به نحوه شایسته استفاده نمی شود.

وی ظرفیت جذب گردشگر در استان را چندین برابر آمار فعلی دانست و افزود: جاذبه های گردشگری سه شهر محلات دلیجان و نراق، می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود. یکی از شهروندان نراق که نزدیکترین شهر به غاز 70 میلیون ساله نخجیر است می گوید : حدود 20 سال از کشف دومین غار بزرگ و با سابقه جهان می گذرد اما همچنان زیر ساخت های گردشگری آن ایجاد نشده است و مسافرانی که برای دیدن غار می آیند به دلیل نبود امکانات کافی گلایه مند از اینجا می روند.

نراقی می افزاید: شهر تاریخی نراق در کنار غار نخجیر و آثار تاریخی دلیجان که در نزدیک غار است می تواند به قطب گردشگری در منطقه تبدیل شود. افزایش امکانات رفاهی در محلات، دلیجان و نراق از جمله مکان های اقامتی، رستوران، وسائل حمل و نقل و مراکز اطلاع رسانی اولین نیاز گردشگری منطقه است که می تواند زمینه ساز حضور سرمایه گذاران و ایجاد قطب گردشگری بینجامد./س

برچسب ها: محلات ، گردشگری ، دلیجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.