به مناسبت روز شهرسازی 50 شهرساز از سراسر کشور در قالب یک تور علمی از شهر تاریخی نراق از توابع شهرستان دلیجان بازدید می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، حمید رضا نوازنی مدیر کل دفتر فنی استانداری استان مرکزی در جمع شهرسازان گفت: فضای شهری نراق و آرامش حاکم بر آن ناشی از شناختی است معماران گذشته در ساخت این شهر تاریخی به کار بسته اند.

وی ادامه داد: این طراحان کالبد شهر را با روح منطبق کردند و این امر در شهرسازی کنونی کمرنگ دیده می شود. 

وی بیان کرد: طرح جامع نراق با این ویژگی ها تعریف شده و شهردار این شهر کالبد و ساختار کلی این شهر را حفظ کرده است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری استان مرکزی گفت: اکنون آشفتگی سیما و منظر شهری به شدت به روح و روان انسان آسیب می زند و حقوق شهروندی را تضعیف می کند.

نوازانی ادامه داد: در طرح های تفضیلی شهری که نیم قرن است در حال اجرا است، ساختار این طرح ها منسوخ شده و پاسخ گوی نیاز شهروندان نیست.

وی بیان کرد: الگوی معماری ایران اسلامی باید در ساخت و سازهای شهری مورد توجه قرار گیرد.

نوازانی افزود: مهندسان شهرسازی باید الگوی معماری ایرانی را تدوین کنند و این ضوابط را در اختیار دستگاه های اجرایی قراردهند.

شهردار نراق نیز گفت: تور یک روزه شهرسازان با همکاری انجمن شهرسازان کشور به مناسبت روز جهانی شهر سازی( 21 آبان ماه ) با هدف تبادل اطلاعات بین مدیریت شهری نراق و جامعه مهندسان شهرسازی ایران برگزار شد .

محمود مرادی افزود: در این تور یک روزه اطلاعات علمی و تجربی، برنامه های توسعه شهری نراق در خصوص شهرسازی بررسی و از اماکن تاریخی و فرهنگی نراق نیز بازدید شد.

وی اظهار کرد: شهر نراق به جهت دریافت جایزه ملی جستار کیفیت شهری و تایید سازمان ملل به عنوان یک طرح پیشگام در توسعه متوازن شهری و مشارکت مردمی شناخته شده و به عنوان یک تجربه موفق داخلی مطرح است.

شهردار نراق یادآورشد: نراق از توابع استان مرکزی، شهری باستانی با قدمتی 2000 ساله است که از مجموع 140 هکتاری شهر،20 هکتار آن مجموعه کالبدی بافت تاریخی است.

مرادی افزود: این شهر تاریخی با ویژگی های خاص از معماری دوره ایلخانی، سلجوقی و قاجاریه پیروی می کند و دارای 100منزل و ابنیه تاریخی مطرح و ارزشمند است که گردشگران بسیاری را به سوی خود می خواند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.