بيش از 7 هزار لاك پشت جزيره كيش را به مقصد دريا ترك كردند

با اجراي طرح حفاظت از لاك پشت هاي پوزه عقابي و سبز در خليج فارس از سال 1385 تاكنون، 7 هزارو 650 لاك پشت بعد از تولد در جزيره كيش به دريا هدايت شده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بیش از دویست میلیون سال است که لاک پشت های دریایی در آب های نواحی گرمسیری و فلات قاره زندگی می کنند،.جانوران عظیم الجثه ای که انگشتان دست و پاهایشان به باله های شنا تغییر شکل یافته و از آنها شناگران ماهری ساخته است.

 از ميان لاک پشت های دریایی که در آب های خلیج فارس و دریای عمان زندگی می کنند، تنها لاک پشت پوزه عقابی"Hawksbill Turtle" و لاک پشت سبز "Eretmochelys imbricata" برای تخم گذاری به ساحل می آیند که تخم گذاری آن برای اولین بار در سال 82 به ثبت رسید.



جمعيت لاك پشت هاي دريايي طي ميليون ها سال در گستره درياها و اقيانوس ها حفظ شده تا اينكه از قرن 18 به بعد بعلت افزايش جمعيت و مصارف انساني و عوامل ديگر رو به انقراض نهاده اند به طوري كه در حال حاضر در ليست گونه هاي حفاظت شده سازمان IUCN  قرار گرفته اند.



تخم گذاری لاک پشت از ابتدای فصل بهار تخم گذاری شروع و تا پایان فصل ادامه می یابد و معمولا دو و گاهی سه بار به فاصله دو هفته به ساحل می آیند و عمل تخم گذاری را تکرار می کنند.

نوزادها پس از 45 تا 75 روز از تخم بیرون آمده و از میان ماسه ها به طرف روشن ترین افق یعنی دریا حرکت می کننددر اين مسيرخطرات زیادی بچه لاک پشت ها را تهديد مي كند به طوري كه حدود یک درصد آنها به بلوغ می رسند.


طرح حفاظت از لاك پشت ها  در جزيره كيش، به همت اداره محيط زيست ومعاونت عمراني سازمان منطقه آزاد كيش اجرا مي شود، وجود لاك پشت هاي پوزه عقابي و تخم گذاري آنان و همچنين هدايت آنها به دريا يكي از جاذبه هاي گردشگري اين جزيره به شمار مي رود.

حفاظت  از لاك پشت هاي تخم گذار از دسترس صيادان غير مجاز،  مراقبت از لانه ها و تخم ها در برابر  دستبرد افراد سودجو، محافظت از نوزادان لاك پشت ها و هدايت آنها به دريا، علامت گذاري (تگ زني) و بيومتري لاك پشت هاي ماده كه براي تخم گذاري به سواحل كيش مراجعه مي كنند از جمله مراحل طرح حفاظت از لاك پشت هاي دريايي در جزيره كيش است.

با اجراي  طرح  حفاظت از لاك پشت هاي  پوزه عقابي و سبز در خليج فارس از سال 1385 تاكنون، 7 هزارو 650 لاك پشت بعد از تولد از  206 لانه شناسايي شده در جزيره كيش به دريا  هدايت شده اند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار