رئیس اداره جهاد کشاورزی رفسنجان گفت: تبلیغات پیامکی ارسالی در زمینه سموم و کودهای شیمیایی به جهاد کشاروزی ارتباطی ندارد و عمده محصولات فاقد کارآیی هستند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران رضا بمانی اظهار داشت: آفت‌هایی که در شهرستان خسارت عمده می‌زند، شیره خشک و سنک هستند که با سمپاشی به‌موقع و مراقبت می‌توان خسارت آن را کم کرد و زمان سمپاشی اهمیت زیادی دارد و کشاورزان باید به آن توجه داشته باشند.

بمانی خاطرنشان کرد: عمده توصیه‌ای که به کشاورزان می‌شود این است که اختلاط سم کارآیی ندارد  و برخی تبلیغاتی که از طریق پیامک عده‌ای سودجو ارسال می‌شود به جهاد کشاورزی مربوط نمی‌شود و عمدتا فاقد کارآیی هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی رفسنجان افزود: جهاد کشاورزی علاوه بر تلفن پاسخگو به کشاورزان برای سئوالات اطلاعیه‌های خود را بیشتر از طریق ائمه جمعه و جماعات در اختیار عموم قرار می‌دهد.

بمانی عنوان کرد: زمانی که بحث آفت پیش می‌آید ذهن همه به سمت سمپاشی می‌رود، اما سمپاشی یک مورد مبارزه با آفت است.

وی افزود: پدیده مقاومت مشکل دیگری است که اگر آفتی به یک نوع سم عادت کرده باشد دیگر از بین نمی رود پس تناوب به ویژه برای شیره خشک از اهمیت خاصی برخوردار است.

بمانی بیان داشت: کشاورزان باید سم را از سم‌فروشان مجاز تهیه و در کنار آن فاکتور خرید تقاضا کنند تا اگر مشکلی پیش آمد بتوان پیگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت جوی اعم از باد، توفان، بارندگی و ... در سمپاشی خلل ایجاد کرده است، بنابراین کشاورز باید در موقع مناسب این کار را انجام دهد تا زحمت‌های وی هدر نرود.

بمانی به آفاتی که ابتدای سال محصول را تهدید می‌کند اشاره و بیان کرد: اول سال سن، سنک، شیره تر و شپشک و همچنین پروانه‌های میوه‌خوار و چوب‌خوار زیاد است و از خرداد که همزمان به مغز رفتن پسته است، خسارت شیره خشک بیشتر می‌شود، لذا می‌طلبد، کشاورزان بیشتر مراقب این نوع آفات باشند تا متحمل خسارت نشوند.
برچسب ها: کشاورزی ، رفسنجان ، سموم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.