نشست خبری اولین جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» صبح دوشنبه (2اردیبهشت) در خانه هنرمندان ايران برگزار شد و طي آن ، تنديس اين جشنواره با حضور دبيرجشنواره رونمايي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  ستاد خبری اولین جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران»، در ابتدای نشست، فرجاد خوشبين پس از ارائه گزارش كوتاهي از روند شكل گيري جشنواره و افزايش بخش هاي موضوعي و رقابتي ، به برپايي 20 كارگاه آموزشي طي ماه هاي گذشته پرداخته و ادامه داد آموزش نزدیک به 5 هزار دانشجو از دیگر فعالیت های صورت گرفته توسط بخش آموزشي جشنواره است كه با حضور «مهرداد اسکویی» برگزار شد و شرکت کنندگان با مبانی فیلم سازي با تلفن همراه آشنا شدند.
وي «موبایل تور» را از دیگر برنامه های جشنواره با کارکرد آموزشی معرفي كرده و گفت: موبايل تور یکی از اصلی ترین برنامه ها و پل ارتباطی اولین دوره جشنواره و دوره های دیگر دانست. این بخش پس از جشنواره به فعالیت خود ادامه می دهد و از طریق سایت برنامه های آن اعلام می شود.
خوشبين یکی از نکات مثبت جشنواره را حضور گسترده مردم دانست و اضافه کرد: بیش از 27 هزار عکس به جشنواره ارسال شد و تعداد فیلم های رسیده 900 اثر است که در نوع خود رقم خوبی است. به علت تعداد زیاد عکس های رسیده به جشنواره امکان داوری آثار در بازه زمانی تعریف شده میسر نبوده و از این رو هیات انتخاب بخش عکس با حضور مهدی مقیم نژاد، حمید خانی و اینجانب شکل گرفت. در این مرحله 1054 عکس انتخاب شد و پس از داوری 158 عکس به جشنواره راه یافت که توسط محمود کلاری، شهریار توکلی، حمید جبلی، مهدی مقیم نژاد و سیف الله صمدیان داوری شدند.
 
وي در خصوص روند انتخاب آثار افزود: هیات انتخاب فیلم نیز که با حضور پرویز کلانتری، شهروز توکل و خودم انجام شد از مجموعه آثار رسیده 105 فیلم در مرحله نخست داوری انتخاب شد و هیات داوران متشکل از مهرداد اسکویی، رضا میرکریمی، خسرو سینایی و گلاب آدینه،  72 فیلم را واجد شرایط حضور در جشنواره دانست که از آن میان 37 اثر در بخش اصلی، 15 فیلم در بخش ویژه و 18 فیلم در بخش سامسونگ به نمایش درمی آید.
دبیر جشنواره اضافه کرد: در داوری عکس و فیلم های رسیده آثار انتخاب شده در بخش موضوعی 11 عکس و 7 فیلم با موضوع گردشگری، 10 عکس و 34 فیلم با موضوع دانشجویی و 3 عکس  و 3 فیلم با موضوع ورزشی به جشنواره راه یافته است.
 
داوری مردمی با هدف شناخت سلیقه مردم

در ادامه نشست تندیس اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران توسط  حسین واعظیان و فرجاد خوشبین رونمایی شد و سپس حميد خانی، مدیر اجرایی جشنواره توضیحاتی درباره برنامه های اولین جشنواره فیلم و عکس همراه تهران ارایه کرد و اظهار داشت: جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار می شود و موسسه تصویر شهر همکاری خوبی با جشنواره داشته است.
وی اضافه کرد: همزمان با جشنواره 158 عکس راه یافته به جشنواره به نمایش در می آید و همچنین 25 عکس از عکاسان خارجی نیز جداگانه به نمایش گذاشته می شود که اقدامی برای بین المللی شدن جشنواره است. در سالن اصلی نمایش فیلم 105 فیلم بخش های رقابتی جشنواره، نمایش فیلم های بخش هنرمند، نمایش فیلم های فیلمسازان حرفه ای و نمایش فیلم های برگزیده از جشنواره های خارجی در بخش بین الملل نمایش داده می شود.
دبیر اجرایی جشنواره از برگزاری نمایشگاه جنبی با عنوان «موبایل، فیلم، عکس و صنایع وابسته» گفت و ادامه داد: برگزاری میزگردهای تخصصی با موضوعاتی چون ارتباط موبایل با اخلاق و حریم خصوصی، آینده رسانه ها و روزنامه نگاری و فیلم سازی و عکاسی با موبایل و حواشی و آسیب هاي تلفن همراه از آن جمله است.
 
وی از داوری مردمی با هدف شناخت سلیقه مردم نسبت به عکس و فیلم های موبایلی گفت و اظهار داشت: شرکت سامسونگ به بهترین فیلم و عکس از نگاه مردم هدیه هایی از محصولات خود را اهدا می کند.
خانی افزود: نمایش آثار راه یافته به جشنواره در دانشگاه ها از 8 اردیبهشت به مدت 10 روز با همکاری خانه سینمای دانشگاهی ایران در دانشگاه های تهران و 10 شهر دیگر انجام خواهد شد. اختتامیه جشنواره نیز جمعه 6 اردیبهشت در محل پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

مطرح شدن جشنواره با مسایل میان رشته ای


 این نشست با سخنان پرویز کلانتری درباره داوری و انتخاب آثار در سه بخش اصلی، موضوعی و فیلم های سامسونگ ادامه یافت.
وی به عنوان شخصی که سینمای مستند را پی گیری می کند، توضیح داد: فضای جشنواره نگاه دیگری به دوربین و موضوع در سینمای مستند است.
کلانتری با این توضیح که آثار بخش اصلی جذابیت خودش را داشت و کنجکاو بودم این بخش را دنبال کنم، اظهار داشت: جشنواره فیلم و عکس همراه تهران در بحث مطالعات فرهنگی و نوعی مسایل بین رشته ای پدیده اجتماعی خود را در سال های آینده مطرح خواهد کرد.
تولید سند تصویری و بصری
مهرداد اسکویی در ادامه نشست با بیان این که از نسل 8 میلی متری به سینما آمدم، تصریح کرد: امروزه وسیله ای موجود است که همیشه همراه مان است و می تواند جزیی ترین پدیده ها را خلاقانه ضبط کند.
وی از تجربه های برگزاری 20 کارگاه آموزشی گفت و ادامه داد: در این کلاس ها ایده جالب و جذابی دریافت کردم که نشان می داد با پدیده ای مواجهیم که قابل بررسی است، خودش رشد می کند و باید به آن نگاه شود. اتفاق مهم حضور گسترده مردم در این رویداد است. حتی معتقدم برای سال های بعد می توان بخش دیگری با عنوان خلق الساعه به جشنواره اضافه شود.
 
اسکویی با این توضیح که با این جشنواره توسط مردم سند تصویری و بصری تولید می شود و امکان تجربه های سترگ از اسناد تصویری به وجود می آید، ادامه داد: این جشنواره صرفا جشنواره سینمایی نیست. در این جشنواره باید به  دنبال ویژگی زیبايي شناسی باشیم که این وسیله با خود می آورد. این دوربین کوچک بدون ایجاد استرس و مقابله فضایي برای توليد به وجود می آورد.
 

طراحی اپلیکیشن فوتوفون


در ادامه نشست، طلیعه حلم زاده نیز اشاراتی به عملکرد روابط عمومی داشت و گفت: این جشنواره میان رشته است و در چند حوزه چون تجسمی، دانشجویی، ورزشی، فناوری و گردشگری اطلاع رسانی کرده است. کتاب «آموزشی تصویربرداری با تلفن همراه»، طراحی «اپلیکیشن فوتوفن»، مدیریت سایت جشنواره و انتشار بولتن جشنواره با عنوان «موبایلوگراف» از جمله فعالیت های صورت گرفته است.
مدیر روابط عمومی جشنواره تصریح کرد: مجموعه ای از مصاحبه و یادداشت های صاحب نظران درباره جشنواره در یک کتاب منتشر می شود که «دیدگاه همراه» نام دارد و به عنوان اسناد نظری ماندگار خواهد شد.
وی با این توضیح که داوری آثار بدون شناخت افراد صورت گرفته است، افزود: جشنواره می تواند پایه ای باشد برای ساله های آینده با حضور گسترده تر ساير استان ها.

فرهنگ سازی محتوایی


حسین واعظیان به عنوان سخنران دیگر این نشست، با اشاره به برگزاری 6 دوره نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال درباره دیگر برنامه های این مرکز گفت: برگزاری دومین دوسالانه کاریکاتور، جشنواره رسانه دیجیتال خانواده و حمایت از کار و سرمایه از جمله فعالیت های مرکز است.
 
واعظیان بخش مهم برگزاری جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» را ابزار و وسیله آن دانست و تصریح کرد: باید در این حوزه فرهنگ سازی داشته باشیم و تا تولید محتوایی خوبی صورت بگیرد.
این نشست با پرسش و پاسخ بین خبرنگاران و مسوولان ادامه یافت و موضوع مهم مطرح شده به داوری آثار به لحاظ کیفیت دوربین باز می گشت که تاکید شد: زیباشناسی تصویر و نگاه خلاقه در داوری مهم بوده است نه کیفیت موبایل به لحاظ تکنیکی.
اولین جشنواره «فیلم و عکس همراه تهران» 4 تا 6 اردیبهشت در پردیس سينمايي ملت برگزار می شود. /ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار