اسناد به عنوان بخشی از یادواره های مشترک مردم جهان نقش مهمی در حفظ هویت دینی علمی فرهنگی اقتصادی سیاسی و اجتماعی یک کشور دارد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه غرب کشور با تحت پوشش قرار دادن استانهای لرستان ، کردستان ، ایلام ، کرمانشاه و همدان از سال 71 فعالیتش را به مرکزیت همدان آغاز کرد .
در این مدیریت هم اکنون حدود 2 میلیون و 500 هزار برگ سند با ارزش تاریخی ، 880 جلد کتاب و هزار و 340 قطعه عکس نگهداری می شود که 35 هزار و 300 برگ آن اهدایی از طرف مردم است.
در این مرکز از قدیمی ترین سند مربوط به مصالحه تعدادی از روستاهای تابعه همدان بین محمد حسین خان و مصطفی قلی بیگ از مالکان قدیمی روستاهای همدان در سال هزار و 204 قمری با 229 سال قدمت و سند حکومتی مبنی بر دستگیری دو راهزن در ایلام در سال هزار و 208 قمری با 225 سال قدمت نگهداری می شود و قدیمی ترین نسخه خطی کتاب صحیفه سجادیه با 375 سال عمر است.
علی آزادی یکی از کارشناسان حوزه تاریخ علت این امر را مناسب نبودن این مکان برای حفظ اسناد و مدارک می داند.
سید قاسم بلوری مدیر اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور مساحت ساختمان کنونی را 130 متر مربع و در دو طبقه و نیم اعلام می کند اما این در حالی است که فضای مناسب برای نگهداری این میزان سند در همدان حداقل باید 3 هزار متر مربع باشد.
بلوری نبود فضای مناسب برای محققان و دانشجویان ، نبود تالار مطالعه کتابهای تخصصی ، سالن کنفرانس و آمفی تئاتر را از دیگر مشکلات این مرکز بیان می کند.
بلوری با قدردانی از اهداگران سندهای مذکور به اسناد ملی کشور می گوید : نگهداری اسناد و تصاویر تاریخی و کتب خطی و چاپ سنگی در منازل و صندوقچه ها آسیب های جبران ناپذیری را برای این آثار تاریخی که بخشی از تاریخ پر افتخار ایران اسلامی است به دنبال خواهد داشت و در بیشتر موارد موجب نابودی آنها خواهد شد.
بلوری اظهار داشته آثار اهدایی مردم به اسناد ملی با ذکر نام صاحب اسناد و رعایت امانت داری مادی و معنوی به نمایش گذاشته شده و در اختیار محققان و پژوهشگران قرار داده خواهد شد.
حسن افشار یکی دیگر از کارشناسان اسناد می گوید در 9 مدیریت کشور ساختمان استاندارد برای نگهداری اسناد ایجاد شده یا در مراحل پایانی است اما در استان همدان هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.
پیش از این فرماندار همدان وضعیت ساختمان اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور را تاسف‌بار دانسته بود.
آقای قهرمانی‌مطلق با انتقاد از فضای کوچک و قدیمی مدیریت اسناد غرب کشور در همدان گفته بود : یک ساختمان 2 و نیم طبقه مسکونی با متراژ بسیار پایین و برخوردار نبودن از فضای اداری مناسب/ نبود نمایشگاه دائمی عکس و سند/ اتاق تحقیق و پژوهش و اطلاع‌رسانی اسنادی/ اتاق مطالعه برای کتابخانه تخصصی این مدیریت و بسیاری کاستی‌های دیگر به هیچ وجه درخور استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین و منطقه فرهنگ خیز غرب کشور نیست./س
برچسب ها: سند ، غرب ، برگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.