سعيد توكل گفت: تمام سعی بچه های "جمعه ایرانی" ایجاد لحظاتی شاد برای لحظه های دلتنگی مردم است.

باشگاه خبرنگاران- "سعید توکل" تهیه کننده و سردبیر برنامه های رادیویی "صبح جمعه با شما" ،"جمعه ایرانی"، "بهار ایرانی" و "گلبانگ پیروزی" معتقد است مدتهاست دیگر نه برنامه سازان انگیزه ای داشته اند و نه مدیران توجهی ویژه برای ساخت برنامه های خاص دارند و به ویژه برنامه ها و یا آیتم های خاصی بسنده می کنند.
"سعید توکل" به همراه "احمد شیشه گران" 16 سال جزء تهیه کنندگان و برنامه سازان پیشکسوت و برجسته رادیو در سالهای گذشته بودند و اکنون مدت 10 سال است که "سعید توکل" برنامه جمعه ایرانی را با تیم پیشکسوتان "صبح جمعه با شما" و جوانان اجرا می کنند به بهانه تولد 73 سالگی رادیو در گفتگویی با وی مروری بر روند برنامه سازی خاص و ویژه او خواهیم داشت که بخشی از آن را در مصاحبه زیر می‌خوانید. 

-آقای "توکل" علاقه خاص و برنامه سازی شما در رادیو به دوران دانشجویی تان بر می گردد کمی از آن زمان و فعالیت خود بفرمائید؟
بله، علاقه من به رادیو به زمان دانشجویی ام برمیگردد به سالهای 1355 زمانی که من در رشته کارگردانی تلویزیونی تحصیل می کردم و با شروع جنگ تحمیلی من هم فارغ التحصیل شدم.

-به طور دقیق چه زمانی به رادیویی ها پیوستید آیا و آن زمان مشغول کار خاصی هم بودید؟
در 2 سال خدمت سربازی ام برای رادیو می نوشتم که بعدها به دلیل پیشنهادهایی از کارگردانی تلویزیون به رادیو آمدم وبه طور جدی تر، از سالهای 1361 و 1362 به مقوله رادیو بیشتر توجه کردم تا سال 1364 که این رسانه تصمیم به ساخت و تولید ویژه برنامه هایی برای صبحهای جمعه مخاطبان گرفت.

-تصمیم این رسانه شما و "احمد شیشه گران" را مصمم به تولید برنامه "صبح جمعه با شما" کرد در این خصوص توضیحی بفرمائید؟
بله، سازمان وبهتر بگویم رادیو به دنبال تولید برنامه هایی برای روزهای صبح جمعه مردم در نظر داشت و من به همراه "احمد شیشه گران" که او در مقام سردبیری و من هم تهیه کننده دست به تولید برنامه "صبح جمعه با شما" زدیم که 16 سال هر هفته صبح های جمعه توانست مخاطبان زیادی را از آن خود کند.

-به طور قطع شما جزء معدود تهیه کنندگانی هستید که جوانی خود را برای ایجاد لحظاتی شاد و مفرح به مخاطبان اختصاص داده است ولی چه اتفاقی افتاد که در دوران بازنشستگی خود و با وقفه ای چند ساله "جمعه ایرانی" را روی آنتن بردید؟
سال 1379 ضبط "صبح جمعه باشما" متوقف شد ودر آن سالها برنامه "قند و نمک" را در "رادیو تهران" کار می کردم و سال 1382 در واقع ابتدای بازنشستگی من در صدا و سیما بود که "دکتر حسینی" مدیر وقت شبکه رادیویی ایران دوباره تصمیم به ساخت برنامه هایی خاص گرفت ولی این بار با نام "جمعه ایرانی" و خیلی از چهره های بزرگ هنری که دیگر در بین ما نبودند را در پیش گرفت و من به همراه تیمی از پیشکسوتان حاضر و با حمایت دکتر "حسینی " و دکتر خجسته "جمعه ایرانی" را روی آنتن بردیم و در طول این 10 سال سعی کردیم باوجود منابع و رسانه های تصویری مختلف و نیز شبکه های بیگانه، برای مردم خاطرات و لحظات شادی را یادآوری و ایجاد کنیم و اینکه تاچه اندازه موفق بوده ایم را مخاطبان به قضاوت می نشینند.

-آقای "توکل" همه ما با شرایط و دشواریهای کار در رادیو که یک رسانه شنیداری است آشنا هستیم، چه شد که پیشکسوتان "جمعه ایرانی" که بسیاری از همکاران شما در "صبح جمعه با شما" بودند حاضر به ادامه همکاری با تیم جدید شدند؟
تفاوتی "جمعه ایرانی" با "صبح جمعه با شما" داشت و آن هم متاسفانه نبود ستاره های بی بدیلی چون مرحوم "منوچهر نوذری" بود "زنده یاد نوذری" دستمزد کمتری را نسبت به فعالیت خود در واحد دوبلاژ سیما می گرفتند ولی او و دیگر همکارانش چون رادیو را دوست داشتند و ایجاد لحظاتی شاد برای مخاطبان برایشان از هر مسئله دیگری بیشتر اهمیت داشت با عشق و ذوقی سرشار در این برنامه حاضر می شدند و به کار تداوم می بخشیدند و مدیران هم متوجه این  علاقه مضاعف شده بودند.

-شما اشاره ای به توجه و علاقه مدیران به برنامه خود و رادیو داشتید آیا اکنون هم تیم "جمعه ایرانی" مورد توجه و لطف مسئولان قرار می گیرد؟
برای جذابیت، تداوم و قوام کار باید دغدغه هایی چون شرایط مالی و مسائلی نظیر آن حل شود تا یک برنامه به اوج خود رسد ولی کمتر دیده شود که مسئولان دلسوزانه بیایند و از من در خصوص مشکلات بپرسند البته امیدوارم که در آینده این تغییر در نگرش و انگیزه برنامه سازان و مدیران بوجود آید.
همچنین امیدوارم روحیه نشاط نیز به همه دست اندرکاران رادیو و مدیران آن باز گردد./ي2

گفتگو از الهه علیزاده.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.