كارگردان سينما گفت: بخش دولتی در مقایسه با پخش‌کننده‌های خصوصی انگیزه و دغدغه رقابت در جشنواره کن را ندارد.

مسعود نجفی کارگردان و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص حضور ایران در جشنواره کن گفت: هر ساله کارگردانان، تولید‌کنندگان و خبرنگاران بسیاری در این جشنواره حضور دارند و بعد از المپیک بیشترین خبرنگاران تجمع می کنند.
وی ادامه داد: سینمای ایران با سابقه‌ی حضور در جشنواره کن دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارد و برای کشوری مثل ایران معرفی خوبی صورت نمی‌گیرد اما کشورهای عربی که سینمایی ندارد بهترین جایگاه و معرفی را در مورد سینمای خود انجام می‌دهند.
"نجفی‌" با اشاره به نحوه‌ی معرفی آثار ایران افزود: نحوه معرفی بیشتر منوط به برپایی چتر سینمای ایران در جشنواره کن بوده است و بازار کن محل اصلی ایران نبوده به طوری که شاهد فیلم رسمی نبودیم.
وی تصریح کرد: آمار مشخص را در خصوص تعداد مراجعه و یا فروش هیچ سالی ارائه نمی‌دادند اما سال گذشته با ارائه آمار ایران موفق‌ترین سال را داشته است که از جمله می‌توان به فروش خوب انیمیشن‌ "رستم و سهراب‌" اشاره کرد.
"نجفی‌" در ادامه گفت: موفقیت انیمیشن‌ "رستم و سهراب‌" در جشنواره سال گذشته باعث شد که پخش جهانی با عوامل آن قرارداد ببندند و براساس این قرارداد 70 درصد از فروش انیمیشن‌ به سینمای ایران تعلق گیرد.
وی در ادامه با اشاره به موفقیت پخش‌کننده‌های خصوصی سینمای ایران در جشنواره کن اظهار داشت: بخش خصوصی با توجه به هزینه‌های شخصی که متحمل می‌شود به دنبال بازدهی و بازگشت سرمایه اقتصادی است و برخلاف آن‌ها بخش دولتی دغدغه و انگیزه بخش خصوصی را ندارد.
"نجفی‌ژ" همچنین در خصوص پراکندگی غرفه‌های ایران در بازار کن تصریح کرد: به طور معمول جشنواره‌های سینمایی واحدی از سینمای یک کشور است اما پراکندگی میان غرفه‌های ایران و فاصله‌گیری بخش خصوصی با دولتی به طور قطع بازدهی را کاهش خواهد داد.
نویسنده کتاب "سی دوره جشنواره فیلم فجر‌" با تاکید بر مزایای عالی حضور در بازار کن ابراز داشت: مزیت حضور سینمای ایران در این محفل معرفی و رقابت و حتی سود‌دهی میان سایر کشورها است همچنین به بهانه آشنایی با سینما‌گران جای خالی ایران در این میان حس نشود.
"نجفی" در خصوص شانس ایران در جشنواره کن عنوان کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد شانس دوم در دریافت نخل طلا هستیم با توجه به نظرات مثبت هیات داوران به فیلم "جدایی نادر از سیمین‌" امید به دریافت جایزه برای :اصغر فرهادی‌" بسیار است.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم "اصغر فرهادی و "علی مصفا‌" دو سینماگر ایرانی در این جشنواره موفق باشند با توجه به اینکه فیلم "گذشته‌" محصول کشور فرانسه است./ي2
برچسب ها: سینما ، جشنواره ، کن ، نجفی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.