مسؤول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان گفت: هدف استفاده از داروهای آگونیست بازگرداندن بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد مخدر به زندگی عادی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان،  رضا دواسازایرانی اظهاركرد: یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته برای ساماندهی، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از سوءمصرف مواد در سال‌های اخیر درمان وابستگی به مواد افیونی با داروهای آگونیست (شبه مواد مخدر) است که هدف اصلی آن بازگرداندن بیمار به یک زندگی عادی و جذب مجدد وی به جامعه است.

وی با اشاره به اين‌كه داروهای آگونیست موادی هستند که همانند مواد افیونی طبیعی و نیمه‌صناعی بر گیرنده‌های خاصی در مغز اثر می‌گذارند، ادامه‌داد: آثار نتایج مثبت این درمان بر کاهش رفتارهای‌ پرخطر تزریقی، جنسی و همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی به اثبات رسیده است.

 دواساز گفت:‌ درمان با داروهای آگونیست به مدت طولانی و در چندین ماه انجام مي‌شود و هدف از درمان دارویی آماده کردن بیمار برای درمان غیردارویی است. از مزایای آن کاهش ارتکاب جرم و مصرف مواد غیرقانونی توسط فرد معتاد مي‌باشد و رفتارهای پر خطر به خصوص تزریق مشترک را نيز کاهش می‌دهد .

 مسؤول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت خوزستان افزود: در حال حاضر چهار مرکز درمان سوءمصرف مواد در مراکز گذری شهرستان‌های اهواز، بهبهان، آبادان و دزفول به صورت دولتی فعالیت می‌کنند که علاوه بر خدمات کاهش آسیب، درمان با داروهای آگونیست را نیز انجام می‌دهند. این واحدها معتادان خیابانی را با نظام بهداشتی پیوند می‌دهند.

 وی با بیان این‌که این مراکز معتادان را با نظام بهداشت آشتی می‌دهند، بيان‌كرد: مراجعه‌كنندگان این مراکز عمدتاً معتادان تزریقی، افراد مبتلا بهHIV  مثبت و کارتون خواب‌ها هستند که با ارائه این خدمات به اين افراد می‌توان شیوه زندگی سالم و موقعیت خانوادگی و اجتماعی آن‌ها را بهبود بخشید.

 دواسازایرانی ادامه‌داد: براي پذیرش افراد معتاد جهت درمان با داروهای نگه‌دارنده در مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد، داشتن سن بالای 18 سال، تزریقی بودن، مصرف هروئین و کراک، داشتن سابقه زندان و ابتلا به HIV مثبت معيار است.

 وی تصریح‌کرد: در کنار انجام مداخلات دارویی، مداخله‌های غیردارویی به صورت جلسات هفتگی مشاوره، گروه درمانی و آموزش مهارت‌های زندگی و همچنین آموزش خانواده نیز انجام مي‌شود./س
برچسب ها: دارو ، درمان ، موادمخدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.