رئیس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری مدل معتدل و معقولی درباره نگاه به زنان را طراحی کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران توانست این مدل را محقق کند و بسترهای لازم را برای حضور زنان، هم در عرصه خانواده و هم در عرصه فعالیت‌های اجتماعی، فراهم سازد.

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی امروز (چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت) در جریان سخنرانی در جمع نمایندگان و کارکنان زن مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به گزارشی درباره عملکرد کارمندان و کارکنان زن مجلس، مرکز پژوهش‌ها و بخش‌های مربوط به قوه مقننه گفت: این گزارش امیدوارکننده و ستایش‌برانگیز است که همکاران در مجلس، مرکز پژوهش‌ها و بخش‌های دیگر همتی خوب برای کار دارند و مسئولیت‌شناس هستند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های اجتماعی زنان در جامعه را نشان‌دهنده برخورداری کشور از ظرفیت نخبگی ارزشمند خواند و افزود: این امر نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و فعالیت‌های مختلف تدارک درست و سنجیده‌ای اتخاذ کرده است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در ادوار مختلف تاریخی رفتار جوامع نسبت به زنان توام با ستم بوده است و غالبا در تاریخ، چه در شرق و چه در غرب رفتارها در خانواده و اجتماع نسبتا به زنان همواره با ظلم و ستم بوده است تا اینکه در یکی دو قرن اخیر شرایط در جوامع غربی تغییر کرد و شکل افراطی به خود گرفت.

وی ادامه داد: در غرب که تا حدود ۸۰-۷۰ سال قبل زنان حتی حق رای نداشتند و در سایر مناطق و جوامع نیز این ظلم و ستم به گونه‌ای دیگری بود و در آفریقا، کشورهای غربی، هند و سایر جوامع هر کدام به شکل مختلف ظلم و ستم نسبت به زنان انجام می‌شد.

لاریجانی با بیان اینکه دو نوع نگاه نسبت به زنان وجود دارد، ادامه داد: یکی نگاهی است که زنان را پرده‌نشین می‌کند که مسئولیت آنان تنها در حوزه خانواده است و باید تمام وقت خود را صرف اداره خانه کنند و مردان نیز باید خانواده را بچرخانند و دیدگاه دوم در غرب به شکل افراطی مطرح شده است این است که حضور زنان در عرصه‌های مختلف و بدون توجه به شرایط زنان باید باشد به طوری که گاهی برای آنان مشاغلی در نظر گرفته می‌شود که از خانواده دور می‌افتند.

رئیس قوه مقننه افزود: بر این اساس گروه اول پرده‌نشینی و دور ماندن زنان از امور اجتماعی را تجویز می‌کنند و گروه دوم منزلت زن و خانواده را نادیده می‌گیرند و حضور اجتماعی زنان را به شکل رادیکال مطرح می‌کنند که این مساله آسیب‌های مختلفی در حوزه‌های اجتماعی، اخلاقی دارد که مهم‌ترین آن صدمه زدن به ارکان خانواده است.

وی با اشاره به سالگرد شهید استاد مطهری تصریح کرد: ایشان تتبعات عمیقی درباره زنان داشته‌اند به طوری که در آثار خود همچون «مساله حجاب»، «اخلاق جنسی» و همچنین «کتاب بررسی‌های اقتصادی در اسلام» به مقوله زن توجه ویژه‌ای کردند. چنانچه در کتاب اقتصاد اسلامی یک بخش از کتاب درباره موضوع زنان بود که زنان را بخشی از جامعه معرفی کرد که باید زمینه‌ها و بسترهای حضور آنان در عرصه اقتصاد سالم فراهم شود.

لاریجانی یادآور شد: شهید مطهری دو نگاه افراط و تفریطی به مساله زن را نادرست می خواند و نگاه معتدلی طراحی کرد که نه در آن زنان پرده‌نشین بودند و نه با حضور افراطی در جامعه از خانواده غفلت می‌کردند.

وی گفت: نگاه ایشان به مقوله زنان چنین بود که اسلام باید نابسامانی‌های گروه نخست را به درستی درک و آنان رفع کند چرا که ایشان همیشه با تصور غلط که در عرف نسبت به زنان وجود داشت مخالف بود و می‌گفت خانه نشین کردن زنان یکی از اشتباهات بزرگ است که بخش عظیمی از جامعه را دچار عزلت و خانه نشینی می‌کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: ایشان همچنین تحدید وجوه عقلانی زنان از سوی جامعه، عدم استقلال اجتماعی زنان، تمایز گذاردن میان بی‌عفتی زن و مرد را از آسیب‌هایی می‌خواند که در نگاه جامعه نسبت به زنان وجود دارد و به این نکته معترف بود که زنان در انسانیت متفاوت با مردان نیستند و می‌توانند حتی در مقام افتا قرار گیرند و در جامعه حضور داشته باشند.

لاریجانی تصریح کرد: شهید مطهری تحقیرها علیه زنان را نمی‌پسندید و با نامیدن زنان به نام‌‌های دیگر همچون اهل بیت، متعلقه، عیال و غیره مخالف بود چرا که ایشان معتقد بود در اسلام هر کس به نام خودش صدا زده می‌شد و نه با نام پدر و همسر.

وی تاکید کرد: ایشان معتقد بود که بحث مدیریت مرد در خانواده که در نصوص اسلامی مطرح شده است، وجهه مصلحتی دارد و نه این که مرد جنبه فرماندهی داشته باشد و دستور صادر کند و همچنین ایشان نسبت به اختیاراتی که جامعه برای مردان قائل شده بود و با روح عدالت اسلامی ناهماهنگ بود را یکی از آسیب‌های اجتماعی می خواند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: شهید مطهری یکی از رفتارهای نابهنجار در جامعه را اجازه متعه نامحدود به مردان می‌خواند که ارکان و پایه‌های خانواده را متزلزل می‌کند و همچنین اجازات زنان از مردان برای حضور در اجتماع و عرصه‌های فعالیت‌های اجتماعی را مقوله افراطی می‌خواند.

لاریجانی افزود: همچنین ایشان نسبت به حذف حق زنان در افتا و دخالت آنان در حکومت نقد داشتند و نکاح صغیر را یکی از آسیب‌ها و آفات جامعه می‌خواندند چرا که معتقد بودند زنان در انسانیت و وجوه انسانی مانند مردان هستند.

وی تصریح کرد: شهید مطهری در جایی یادآور شدند که وقتی در نصّ قرآن به موضوع زنان توجه می‌کردند مطالب سطح عالی و رقیقی پیدا کردند که در مقایسه با برخی از فتاوی بسیار غنی‌تر بود چرا که در برخی از فتاوی به سلایق و عرفیات جامعه پرداخته شده بود و با آنچه که در نص صریح قرآن بیان شده بود فاصله زیادی داشت که این مساله یکی از آسیب‌هایی است که باید رفع شود.

لاریجانی تاکید کرد: شهید مطهری برای رفع آسیب‌ها در نگاه به زنان به سنت‌های گذشته نگاه داشتند به طوری که اعتقاد به مدیریت سالم در خانواده و در اجتماع داشتند که زمینه و بستر لازم برای حضور زنان در عرصه اجتماع را فراهم می‌کند و الگوی ایشان در طراحی یک مدل درباره نگاه به زنان برگرفته از الگوی حضرت فاطمه (س) است.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: شهید مطهری به خانواده نقش اصلی دادند چرا که کانونی برای تربیت فرزندان است و زنان نیز باید نقش اساسی و اصلی در خانواده ایفا کنند و همچنین حضور در مسائل اجتماعی نیز از دیگر وظایف مهم آنان است و همچنین شهید مطهری معتقد بودند خانواده سازنده تمدن است و نقش سازندگی خانواده به مراتب بیشتر از اجتماع است.

لاریجانی تصریح کرد: بنا به گفته شهید مطهری آنچه آحاد جامعه را می‌سازد روابط مبتنی بر عدالت است اما آنچه همبستگی خانواده را افزون می‌کند عاطفه است و بر این اساس زنان مسئولیت مهمی در امر مدیریت و سازندگی خانواده به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه ایفا می‌کنند که نقش مستقیم زنان در تعیین سرنوشت سیاسی در انتخابات و حضور در مشاغل است و نقش غیرمستقیم آنان این است که اگر زنان در جامعه همراهی نکنند مسائل سیاسی و اقتصادی مردان قدرت حرکت ندارد چنانچه در دوران دفاع مقدس این قضییه به خوبی آشکار شد.

وی ادامه داد: از نگاه شهید مطهری آنچه می‌تواند نقش زن در جامعه و خانواده را معتدل کند از طریق توجه جدی به موضوع حجاب امکان‌پذیر خواهد بود و باید مدل عفیفانه را در جامعه طراحی کنیم که زنان بتوانند به صورت عفیفانه و نجیبانه نقش اساسی خود در خانواده و جامعه ایفا کنند.

لاریجانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران این مدل را برگزید که این مدل بر نقش زنان در خانواده و در عرصه‌های مختلف اجتماعی تاکید دارد که پیاده کردن این تئوری و حضور نجیبانه و عفیفانه زنان در جامعه هم آرامش ایجاد می‌کند و هم همبستگی بین زنان و مردان را بیشتر کرده و فضای کار و تلاش را جدی‌تر می‌سازد که در این میان حضور عفیفانه نکته کلیدی است که اگر از بین رود مشکلاتی برای جامعه ایجاد خواهد شد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: گاهی برخی سیاستمداران به فراخور زمان نکاتی را در این رابطه مطرح می‌کنند که آن را از سر تحلیل نمی‌دانم، آنها تحلیل مبنایی انجام نداده و تنها حرف‌های کم‌بهره‌ای می‌زنند.

لاریجانی ادامه داد: بحث بر سر آن نیست که اگر دو تار موی زنان بیرون باشد ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد شود، بحث بر سر یک وظیفه مهم است مبنی بر اینکه آیا زنان در مدل عفیفانه و نجیبانه باید در جامعه حضور داشته باشند تا بتوانند کانون خانواده و اجتماع را با آراستگی اداره کنند یا مدل دیگری مدنظر است، اگر کسی این موضوع را قبول ندارد لابد باید بتواند اشکالات دیگر را رفع کند.

وی گفت: این مدل در جمهوری اسلامی تحقق یافته و الان حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی، دانشگاه‌ها، ادارات و غیره بسیار فعال است چنانکه گزارشی درباره وضعیت عملکرد همکاران زن مجلس کارنامه‌ای درخشان بود که نشان از مسئولیت‌پذیری زنان دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از عبارات شهید مطهری مبنی بر این که گاهی برخی از افراد شائبه ایجاد می‌کنند که چرا حضرت زهرا با این همه عصمت و کرامت در سخنرانی خود از فدک دفاع می‌کند، گفت: باید منطق این گفت‌وگو به درستی بیان شود تا به فلسفه سخنان و دفاعیات حضرت فاطمه زهرا (س) پی برد.

لاریجانی یادآور شد: شهید مطهری معتقدند که در این باره دو مساله وجود دارد یکی رفتن به سراغ حق است و دیگری رفتن به دنبال گرسنه نماندن . اگر مفهوم از سخنان حضرت فاطمه (س) سیر شدن شکم باشد که منطقی نیست چرا که چنین انسان‌های بزرگی که همه زندگی خود را با بخشش و ایثار سپری کردند به دنبال این مساله نیستند و اما اگر موضوع احقاق حق باشد که یک ارزش بزرگ محسوب می شود.

وی افزود: کار حضرت زهرا (س) گرفتن حق به عنوان یک ارزش بزرگ بود و هر کسی که از حقوق خود دفاع نکند یعنی این که ظلم را پذیرفته است و این بانوی بزرگوار می‌خواستند در برابر ظلم ایستادگی کرده و حق خود را بگیرند.

لاریجانی تصریح کرد: منطق قدرتمندان درباره غصب فدک این بود که ما فدک را برای این گرفتیم که از آن به عنوان پشتوانه تامین سلاح برای سپاه اسلام استفاده بکند که این منطق درست نیست و نمی‌شود با گرفتن مال مردم هدفی را هر چند متعالی پیگیری کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بر این اساس گرفتن حق یک ارزش است و به مفهوم دلبستگی به مال دنیا نیست و علاوه بر این حضرت فاطمه (س) می‌خواستند در مقابل کسانی که قصد تغییر در سنت‌های اسلامی را داشتند بایستند و خطبه فدکیه در واقع برای جلوگیری از اجرای سنت‌های غلط بود.

همچنین در این مراسم علی افراشته به ایراد سخنرانی پرداخت و ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و خدمات کارمندان زن مجلس تصریح کرد: در این جلسه همکاران مرکز پژوهش‌ها که اتاق فکر مجلس هستند و همچنین کارمندان کتابخانه و موزه و مرکز اسناد مجلس حضور دارند که توفیق عمل شایسته برای این افراد را خواستاریم.

افراشته افزود: موفقیت‌های گسترده در حوزه قانونگذاری حاصل تلاش همه کارکنان و خصوصا خواهران است به طوری که حتی یک پرونده در هیات تخلفات اداری قوه مقننه از کم کاری و کوتاهی در انجام وظیفه وجود ندارد که این حکایت از این مساله دارد که کارمندان زن با احساس مسئولیت و وظیفه‌شناسی کار می‌کنند.

معاون اجرایی مجلس تاکید کرد: همچنین در حوزه ورود و خروج که از آمار بخش منابع انسانی اخذ شده کمترین تاخیر مربوط به خواهران است و همچنین دفتر مراجعات نمایندگان شکایت از خواهران و کوتاهی در انجام وظیفه بسیار کم و ناچیز است.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار