استفاده از یک ماشین درخت کن می تواند زمینه داشتن درختان بزرگتر در فضای سبز را با یک روش اقتصادی فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران استفاده از یک ماشین درخت کن می تواند زمینه داشتن درختان بزرگتر در فضای سبز را با یک روش اقتصادی فراهم کند.

ماشین درخت کن درخت را همراه با یک توده خاک متصل به ریشه جابجا می کند. جابجا کردن یک درخت بزرگ از مکانی به مکان دیگر نیاز به دانش و اطلاعات مفید نسبت به انواع گونه های درختی و عکس العمل های آنها به انتقال دارد. یک اپراتور با تجربه به همراه ماشین درخت کن سهم قابل توجهی در موفقیت یا شکست عمل جابجایی دارد.
*زمان انتقال
بهترین زمان برای انتقال درخت به وسیله ماشین درخت کن، اوائل بهار که درخت هنوز در خواب زمستانی است می باشد. درختانی که در این زمان جابجا می شوند تا تابستان که بیشترین نیاز به آب وجود دارد بخش مکفی از ریشه های خود را بازیابی می کنند. زمان دیگری که عمل جابجایی درخت عموماً موفقیت آمیز انجام می شود در اواخر تابستان و اوائل پاییز است. درختان در این زمان شروع به متوقف کردن رشد و به خواب رفتن می کنند.
بیشتر درختان به ویژه درختان همیشه سبز در این زمان به جابجایی پاسخ خوبی می دهند. درختان همیشه سبز را خیلی دیر جابجا نکنید. جابجایی این درختان در اواخر پاییز باعث سوختگی زمستانی و خشکیده شدن بعضی شاخه ها خواهد شد.
*جابجايي درخت با توجه به ابعاد
از آنجائی که بیشتر سیستم ریشه اصلی درخت در عملیات جابجایی از دست می رود باید به ابعاد درخت توجه خاصی کرد.یک مسأله مهم دیگر زمانی که می خواهیم تصمیم بگیریم که تا چه قطری را می توان جابجا کرد، زمان لازم برای درخت تا بازیابی کامل است. عموماً هر چه قطر درخت بزرگ شود زمان بیشتری برای بازیابی و از سر گرفتن رشد طبیعی درخت لازم است.

*الزامات قبل از حمل درخت به مکان جدید
با دقت محل کاشتن دوباره درخت را مشخص کنید. در بسیاری موارد ما درخت را از محل اولیه حمل می کنیم بدون اینکه جای کاشتن آن را مشخص کرده باشیم. توجه داشته باشید که در زمان بلوغ کامل و اوج رشد، درخت چقدر بزرگ خواهد شد و به میزان لازم فضا برای درخت لحاظ کنید. روی نقطه ای که برای کاشتن دوباره انتخاب کرده اید بایستید و بالای این مکان را از لحاظ وجود خطوط انتقال قدرت چک کنید
*کاشتن درخت
با اینکه اپراتور به طور کلی مسئول جابجایی درخت است ولی در اینجا یک خلاصه از فرآیند کاشت درخت ذکر می نمائیم.
درخت یک تا دو روز قبل از جابجایی به مقدار زیاد آبیاری می شود. در روز حمل، مکانی که درخت قرار است در آن کاشته شود کنده شود. اصولاً در خاک های رس دیواره های حفره حالت صیقلی پیدا می کند. این خاک فشرده از پخش شدن ریشه های درخت به خارج توده خاکی جلوگیری می کند. در این شرایط باید با استفاده از بیل یا چنگک، این سطح صیقلی و فشرده شکسته شود.درخت همراه توده خاکی، داخل حفره گذاشته می شود. همواره به منظور سرعت بخشیدن به رشد ریشه ها در خاک های اطراف، درخت کمی بالاتر از عمق اصلی کاشته می شود. سپس خاک مرطوب در فاصله بین توده خاکی ودیواره های حفره ریخته می شود.
*مراقبت های بعد از کاشتن
محافظت از خاک اطراف حفره مانند یک زیر گلدانی بسيار با اهميت است. همانطوری که رطوبت خاک اطراف ریشه مهم است به همان اندازه آبیاری خاک های اطراف حفره نیز مهم است.
اگر خاک مرطوب نگه داشته شود ریشه های جدید درخت می تواند در اولین فصل شکوفائی از حفره کاشت به خاک اطراف رشد کنند. هر چه ریشه های درخت زودتر به سمت خاک اطراف نفوذ کنند، درخت زودتر می تواند به شرایط اولیه برگردد. به هر حال، سعی کنید که مرتب رطوبت گلوله خاکی اطراف ریشه و خاک های اطراف بین گلوله را چک کنید. بسته به اختلاف در بافت بین این دو نوع خاک، احتمال این که گلوله خاکی اطراف ریشه زودتر خشک شود بیشتر است.

برچسب ها: درخت ، جابجایی ، دستگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار