تلويزيون دولتي چين اعلام کرد طرح جديد اتحاديه عرب، سبب بروز اختلاف ميان صهيونيستها شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي سي تي وي ؛ اتحاديه عرب طرح جديدي براي احياي گفتگوهاي به بن بست رسيده ميان اسرائيل و فلسطيني ها مطرح کرده است. اين طرح سبب شده است اختلافهايي در درون دولت ائتلافي اسرائيل بروز کند. بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل هنوز در اين باره اظهارنظر علني نکرده است. اين نگراني عميق در اسرائيل وجود دارد که پذيرش پيشنهاد اتحاديه عرب سبب بروز شکاف عميق در درون دولت ائتلافي حاکم بر اسرائيل شود. جان کري وزير امورخارجه آمريکا، طرح پيشنهادي اتحاديه عرب براي ازسرگيري گفتگوها ميان فلسطيني ها و اسرائيل را گام بزرگ رو به جلو توصيف کرده است.

در اين پيشنهاد، درخواستها براي عقب نشيني اسرائيل به مرزهاي سال هزار و نهصد و شصت و هفت  تعديل و نرم شده است البته مشروط به اينکه اسرائيل روابطش را با کشورهاي منطقه عادي کند. اين درحالي است که اسرائيل از زمان جنگ سال هزار و نهصدو شصت و هفت سرزمينهاي فلسطيني را اشغال کرده است.

سران فلسطيني خواهان عقب نشيني اسرائيل از اين سرزمينها هستند و اين مسئله را پيش شرطي براي مذاکرات مي دانند. به گفته مارک رگو سخنگوي نخست وزير اسرائيل، تل آويو آماده است بدون هيچ پيش شرطي با فلسطيني ها به گفتگو بپردازد و اسرائيل خواهان حرکت به سمت جلو است و اسرائيل مي خواهد دايره صلح در منطقه گسترش پيدا کند و روابط مسالمت آميزي با شمار بيشتري از کشورهاي عربي داشته باشد.

در طرح جديد، بازهم موضوع تبادل زمين مطرح است گرچه گفته شده است بخشي از شهرکهاي اسرائيلي همچنان دست نخورده باقي بماند. البته اين طرح با اختلافهايي در درون دولت اسرائيل همراه شده است. برخي از مقامات اسرائيلي مي گويند زمان آن فرارسيده است که به چنين پيشنهادهايي پاسخ مثبت داده شود اما عده اي ديگر مي گويند چنين کاري درست نيست. به گفته کارشناسان، باتوجه به ترکيب دولت کنوني اسرائيل، تعامل تل آويو درباره اين طرح و حرکت در مسير احياي گفتگوها بسيار دشوار به نظر مي رسد.


برچسب ها: عرب ، کابینه ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار