مصطفی کشکولی در گفتگو با
خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درباره بدهی شرکت های هواپیمایی با بيان اين مطلب گفت: شرکتهای هواپیمایی در گذشته روزانه مبلغی را به حساب شرکت پخش واریز و هر 10 یا 15 روز یکبار بدهی خود را تسویه میکردند.
وی تصریح کرد: در یکی دو سال اخیر به دلیل بی نظمی در پرداخت ها متأسفانه بدهیها افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران اظهار داشت: میزان بدهی شرکت های هواپیمایی در سال گذشته 460 میلیارد تومان برآورد شده است که از این مقدار، 188 میلیاردتومان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی(هما)، 121 میلیارد تومان، شرکت هواپیمایی آسمان و 91 میلیارد تومان ماهان بدهکار است.
وی تصریح کرد: این سه شرکت بدهکاران عمده ما هستند که بر اساس آخرین توافقات قرار شده خرید روز خود را پرداخت کنند و در نهایت ظرف مدت 10 روز بدهی خود را تسویه کنند ولی متأسفانه شرکتهای هواپیمایی اقدامی در خصوص بدهی خود انجام نداند.
کشکولی در ادامه در خصوص احتمال عدم تحویل سوخت به ایرلاینها در سالجاری گفت: در صورتی که بینظمی در پرداخت ها ایجاد شود، قاطع تر برخورد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: شرکتهای هواپیمایی به دلیل حساسیت لغو پروازها و نمود داخلی و خارجی آن، ممکن است تمایلی به پرداخت منظم نداشته باشند اما امسال بنا داریم اینکار را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.
كشكولي با يادآوري اینکه برای تامین رفاه مردم چارهای جز مدارا کردن با شرکتهای هواپیمایی نداریم، افزود: در جلسه اواخر سال گذشته با حضور مسئولان وزارتخانههای راه و نفت و همچنین مدیران ایرلاینها، مقرر شد قیمت سوخت به صورت روزانه محاسبه و در بازدههای زمانی 10 روز آن را تسویه کنند.
بنابراین امیدواریم با تعاملی که انجام شده هر چه زودتر این مسئله حل شود. سال گذشته، عدم پرداخت به موقع پول سوخت هواپیماها منجر به زمینگیر شدن آن ها و لغو پروازها برای دو روز پیاپی شد که علاوه بر آنکه سرگردانی مسافران را در فرودگاهها به دنبال داشت، خسارتهای فراوانی را هم به شرکت های هواپیمایی وارد آورد.