مکانیزاسیون کشاورزی به عنوان مهم ترین زیر ساخت توسعه نقش مهمی در پیشرفت شهر بیجار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، اقتصادی کردن کشاوزی سنتی با بکار گیری فناوری مدرن امکان پذیر است ، اين در حالي است كه كمبود نقدينگي، بهره هاي بالاي بانكي و بالا بودن قيمت مواد اوليه، موجب ركود در بخش توليد ماشين آلات كشاورزي و مكانيزاسيون در بخش کشاورزی بیجار شده است و از سوي ديگر چون كشاورزان دانش استفاده از اين ماشين آلات را ندارند، امكان بهره برداري از اين امكانات وجود ندارد.
با توجه به  مساحت قابل توجه اراضی کشاورزی درشهرستان بیجار، توسعه و رشد کشاورزی با استفاده از به روزترین روشهای موجود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است  زیرا کشاورزی مبنای توسعه یک شهر می تواند باشد.
حرکت به سمت توسعه و پيشرفت و نيل به استقلال ، رابطه مستقيمي با توليدات کشاورزي دارد . تکنولوژي متناسب با نوع منطقه و مزرعه از اهميت بسزايي برخوردار بوده که علاوه بر مکانيزه کردن مزارع و مزيت هاي مرتبط بر آن صرفه اقتصادي را نيز به دنبال خواهدداشت. بنابراين برنامه ريزي در انتخاب مناسب ادوات در يک مزرعه جهت پيشبرد اهداف مکانيزاسيون از اهميت ويژه اي برخوردار است.
مكانيزه كردن مزارع، تجهيز مزارع به سيستم هاي آبياري نوين و نوسازي ماشين آلات مدرن كشاورزي مي تواند علاوه بر كاهش هزينه سطح زير كشت و سختی کار کشاورزی و ضايعات محصول ، مقابله با آفات و بيماري ها ، بهره وری از نیروهای کارگری و کیفیت کار زراعی و همچنین توليد را نيز افزايش دهد، بعلاوه امکان انجام امور کشاورزی در کمترین زمان ممکن و انجام به موقع عملیات کشاورزی را سبب می شود.
ابعاد دیگر مکانیزاسیون کشاورزی که توسعه و پیشرفت و افزایش تولید را به دنبال دارد خاك شناسي، بهبود كيفيت آبياري، اصلاح بذر و  بهينه سازي عمليات است.
کشاورزان عزیز ما باید روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی قدیمی نمایند ، این امر موجب می‌شود که در مصرف آب به نحو چشمگیری صرفه جویی می شود ، بعلاوه مکانیزه کردن سیستم آبیاری مزارع و اصلاح الگوهای کشت و ‌آبیاری حداکثر بهره‌ برداری از حداقل آب را بدنبال خواهد داشت.
باتوجه به فواید و مزایای مکانیزاسیون و بستر مناسب کشاورزی در بیجار ، با تدبیر و همت مسؤلین و کشاورزان میتوان آینده کشاورزی روشنی را برای بیجار ایجاد کرد و با فراهم نمودن زمینه های مناسب در این زمینه مانع از مهاجرت روستائیان به شهر و رشد منفی جمعیت در شهر ستان بیجار باشیم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.