رئیس انجمن ژنتیک ایران گفت: از نظر ارائه خدمات به روز هستیم ولی با معضل افزایش هزینه ها و تأمین ارزی مواجه ایم.

به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران: دکتر جواد توکلی رئیس انجمن ژنتیک ایران در نشست خبری سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران با بیان اینکه انجمن ژنتیک ازسال 84 تأسیس شده و تاکنون دو کنگره برگزار کرده است گفت: طی دهه های اخیر با رویکرد جدیدی در حوزه ژنتیک مواجه هستیم که بیماری هایی مانند دیابت، چاقی، قلبی و عروقی، عصبی و عضلانی، و یا حتی بیماری های روان پزشکی و سازوکارهای ژنتیک در بروز و شدت آنها دخالت دارند.

وی با اشاره به اینکه علم ژنتیک در راستای حذف شیوع بالای این بیماری ها از سطح جامعه تلاش های بسیاری را انجام داده است یادآور شد: این علم در تلاش است تا با استفاده از ابزار و نگاه دانشی در حد امکان از بیماری های ژنتیک پیشگیری کرده و یا بروز آن را به تأخیر بیاندازد.

رئیس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: دانش پزشکی ژنتیک از رویکرد کلاسیک به انسان می نگرد به طوریکه حوزه مطالعه را جزئی نگر کرده و در مقیاس سلولی ملکولی به دنبال کشف عوامل بیماری ها ژنتیکی می باشد.

وی یادآور شد: بیماری هایی مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی که شیوع بالایی دارند و از عوامل اصلی مرگ و میر در جوامع هستند تحت تأثیر ژن های متعددی در افراد بروز می کنند که سهم هر یک به صورت منفرد ناچیز است.

وی با اشاره به اینکه برای شناسایی دقیق عوامل باید ژن هایی مختلف و جمعیت های خیلی بالا مورد مطالعه قرار گیرد اظهار کرد: در این عرصه نیازمند تحقیقات جامع هستیم تا ارائه خدمات به بهترین شکل انجام شود.

دکتر توکلی ادامه داد: طی ده الی 15 سال اخیر با دوراندیشی سیاست گذاران بستر خوبی از نظر نیروی متخصص در عرصه ژنتیک پزشکی ایجاد شده بطوری که در حال حاضر در عالی ترین سطح دکترای تخصصی ژنتیک پزشکی نیرو داریم.

وی ادامه داد: اطلاعات و ساختار ژنتیک اقوام مختلف قابل تعمیم به جمعیت ایران نیست ولی ما در عرصه های مختلف از زیرساخت های خوبی برای مطالعات به صورت اختصاصی برخورداریم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه ارائه خدمات به روز هستیم گفت: هم اکنون با معضل تأمین ارزی و افزایش هزینه های اراده خدمات ژنتیکی مواجه هستیم چرا که انجام آزمایشات ژنتیک نیازمند تجهیزات پیشرفته و گرانی است که از خارج کشور تأمین می شود.

دکتر جواد توکلی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر به دلیل تحریم ها با محدودیت های تجاری در حوزه ارائه خدمات پزشکی و تهیه ملزومات آزمایشگاهی مواجه هستیم خاطرنشان کرد: از سیاست گذاران عالی کشور درخواست داریم تا با برنامه ریزی راهکار مناسبی برای حل این مشکلات ارائه نمایند تا همکاری این حوزه دچار بی انگیزگی نشوند./ع2
برچسب ها: ژنتیک ، بیماری ، پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.