عضو هيئت‌رئيسه کميسيون امنيت‌ملي مجلس در واکنش به سفر هيات‌پارلماني کشورمان به جزاير سه‌گانه، با تاکيد بر اينکه حتي ذره‌اي از خاک کوير لوت را به ديگران واگذار نمي‌کنيم، گفت: موضع‌گيري‌هاي امارات ادامه پيدا کند به قوه قهريه متوسل مي‌شويم.

"محمد‌حسن آصفري" نماينده مردم اراك و كميجان در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در واكنش به بيانيه وزارت‌خارجه امارات در واكنش به سفر هيئت پارلماني كشورمان به جزاير سه‌گانه، گفت: مالكيت ايران بر قاطبه جزاير خليج‌فارس قدمتي بيش از 20 قرن دارد، كه اين قدمت طولاني همواره ناقض هرگونه ايراد و ابهامي از ناحيه كشورهاي عرب و منطقه بر اين جزاير بوده است.
 
وي در ادامه افزود: در حال‌حاضر نزديك به 120 خانواده اجير شده از سوي دولت امارات كه حقوق ماهيانه از اين دولت دريافت مي‌كنند، بلا‌اجبار در بخشي از جزيره ابوموسي زندگي مي‌كنند كه البته اين حضور آنها به‌هيچ‌وجه من‌الوجوه به معناي پذيرش حاكميت امارات بر جزيره ابوموسي نيست.
 
عضو كميسيون امنيت ملي تصريح كرد: از آنجا كه شهروندان امارات به‌هيچ‌وجه حاضر به سكونت در جزيره ابوموسي نيستند، شيخ‌شارجه عده‌اي هندي، بنگلادشي و پاكستاني را براي سكونت در اين جزيره اجير كرده كه در بدترين شريط زندگي خود را سپري مي‌كنند، كه حتي آب، برق و گاز آنان را جمهوري اسلامي ايران تامين مي‌كند.
 
وي ادامه داد: لذا اگر اين‌گونه موضع‌گيري‌ها ادامه پيدا كند به" قوه ‌قهريه "متوسل خواهيم شد و ساكنان اجير شده اماراتي را از اين جزيره اخراج مي‌كنيم.
 
*اقدامات امارات آنها را صاحب جزيره نخواهد كرد
 
آصفري با بيان اينكه متاسفانه برخي كشورهاي راديكال عرب به اين مسئله رنگ و بوي "پان‌عربيسمي" مي‌دهند، اظهار داشت: اين‌گونه حركات واقدامات نمي‌تواند آنها را صاحب جزيره كند و بهتر است امارات جاي اينگونه موضع‌گيري‌ها، خانواده‌هاي ساكن در ابوموسي را از اين جزيره خارج كند.
 
وي با بيان اينكه تمام اسناد گواه بر مالكيت ايران بر جزاير سه‌گانه است، گفت: دلايلي كه امارات براي حاكميت بر جزاير سه‌گانه مطرح مي‌كند، يك‌سري دلايل ساختگي است چراكه امارات يك كشور نوبنياد و ساخته محصول نگرش استعماري بريتانيا است كه نمي‌تواند در مقابل قدمت هزاران سال ايران ادعاي مالكيت بر اين جزاير را داشته باشد.
 
عضو كميسيون امنيت ملي با بيان اينكه قدرت‌هاي بزرگ و آمريكا با پيش انداختن امارات چند هدف را دنبال مي‌كنند، بيان كرد: قدرت‌هاي بزرگ با طرح اين موضوع ضمن ايجاد اختلاف بين ايران و كشورهاي عربي به‌دنبال آن هستند جمهوري اسلامي ايران را كه طي 35 سال ضربات سنگيني به آنها وارد كرده را محدود كنند.
 
اين نماينده با تاكيد بر اين كه استكبار به‌دنبال ايجاد ايران‌هراسي در منطقه است، تصريح كرد: آمريكا به دنبال القاي اين تفكر به كشورهاي حوزه خليج فارس است كه ايران ممكن است خاك شما را اشغال كند، در حالي اين موضوع حتي در فكر و ذهن مسئولان و در سياست‌هاي كلان جمهوري اسلامي نمي‌گنجد البته اين در حالي است كه همواره در مقابل هرگونه زياده‌خواهي خواهد ايستاد.
 
*حتي ذره‌اي از خاك كوير لوت را به‌ديگران واگذار نمي‌كنيم
 
وي با بيان اينكه اين جزاير هيچ ارزش قابل توجهي از نظر اقتصادي ندارند، گفت: اهميت اين جزاير بيشتر از نظر ژئوپوليتيك است و اين جزاير خط دفاعي ايران را در خليج فارس تشكيل مي‌دهد.
 
نماينده مردم اراك و كميجان ادامه داد: آمريكايي‌ها مي‌دانند اگر ايران جزاير سه‌گانه را از دست بدهد از بعد دفاعي آسيب‌پذير خواهد شد، لذا به‌دنبال آن هستند بر مالكيت ايران بر جزاير سه‌گانه خلل وارد كنند.
 
عضو كميسيون امنيت ملي در خاتمه با تاکيد براينکه منافع و امنيت‌ملي ما به اين جزاير گره خورده است، خاطر نشان كرد: جمهوري اسلامي ايران به‌خاطر يك ادعاي واهي از حيثيت خود كوتاه نخواهد آمد.

گفتني است؛ وزارت‌خارجه امارات متحده عربی روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای به سفر هیاتی پارلمانی ایران به جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌فارس اعتراض کرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است، سفر هیات ایرانی به جزایر سه‌گانه ابوموسی ، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک "، نقض آشکار حق حاکمیت و تمامیت ارضی امارات است و این اقدام تمامی تلاش‌های دو‌جانبه برای حل و فصل این موضوع را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: امارات ، ابوموسی ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار