مصرف مواد غذايي مثل پتاسيم، منيزيم براي جلوگيري از فشارخون مؤثر است.

يعقوب جعفري رئيس شوراي عالي نظام پرستاري در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران افزود: شيوع پرفشاري خون در افراد جوان چاق 2 برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بيش تر از افرادي با وزن طبيعي است. اكثر افراد مبتلا به پرفشاري خون علايمي ندارند اما اين مشكل مي تواند سبب آسيب حاد يا مزمن به بخش هاي مختلف بدن براي بردن به عارضه پرفشاري خون به طور مرتب فشارخون اندازه گيري شود.

وي در ادامه به علائم آن اشاره كرد و گفت: بروز پرفشاري خون، ناشناخته است اما  مهمترين علل خطر شناسايي شده براي اين بيماري سن بالا، چاقي سابقه خانوادگي ابتلا به پرفشاري خون، كم تحركي، ديابت، مصرف زياد الكل است.

جعفري تصريح كرد: شيوه زندگي براي پيشگيري از ابتلا به پرفشاري خون شامل كنترل وزن، با رژيم غذايي، افزايش فعاليت بدني، كاهش مصرف نمك، الكل و افئين، ترك سيگار، انجام منظم ورزش، كاستن استرس و نگراني هاي روزانه  و سازگاري  با محيط و مصرف خوراكي هاي سالم است.

وي در ادامه به غذاهاي مفيد براي جلوگيري از پرفشاري خون خاطر نشان كرد:مصرف مواد غذايي حاوي پتاسيم، منيزيم و كلسيم در بهبود فشارخون موثراست و مصرف كم مواد غذايي سديم و چربي هاي اشباع سبب كاهش فشارخون مي شود.

جعفري در پايان به مصرف مواد غذايي مناسب اشاره كرد و گفت: گوشت و مرغ طبخ شده بدون نمك براي افراد مبتلا به پرفشاري خون توصيه مي شود ماهي هاي حاوي اسيدهاي چرب مفيد از قبيل حلوا و قزل آلا و قباد چندين بار در هفته توصيه مي شود./س
برچسب ها: پرفشار ، پرستاری ، پتاسیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.