روزنامه انگليسي "گاردين" در گزارش افشاگرانه امروز خود اظهار داشته که گروههاي حقوق بشري در اعتراض به اقدام شرکت هاي انگليسي بدليل فروش نرم افزارهاي جاسوسي به رژيم آل خليفه شکايت نامه اي را تنظيم نموده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين، اين روزنامه انگليسي در ادامه گزارش خود مي افزايد "فناوري هاي جاسوسي ساخت شرکتهاي انگليسي در اختيار رژيم آل خليفه قرار مي دهد. در اين زمينه "علاء شهابي" از فعالان بحريني اظهار داشته که گروههاي حقوق بشري متعددي در تلاش اند تا در اين زمينه تحقيقات لازم انجام شود و دولت انگليس بازرسي در مورد فروش تجهيزات جاسوسي از سوي شرکتهاي انگليسي به دولت بحرين را مورد بررسي قرار دهد. وي که از پژوهشگران کالج سلطنتي لندن است در اين زمينه اظهار داشته ناظران حقوق بشري در بحرين اعلام کرده اند که اين دستگاهها از سوي دولت بحرين به منظور شناسايي و دستگيري فعالان بحريني و همچنين يک انگليسي در آن کشور مورد استفاده قرار گرفته است. پدر اين فعال بحريني از جمله رهبران برجسته گروههاي مخالف دولت است. همسر او نيز بازداشت شده است وي خود در آوريل سال 2012 ميلادي از سوي رژيم آل خليفه در جريان برگزاري مسابقات اتومبيلراني فرمول يک در منامه بازداشت و مدتي بعد آزاد شد." 
وي در مورد استفاده دولت بحرين از فناوري هاي سايبري شرکتهاي انگليسي به منظور بازداشت فعالان بحريني و خرابکاري عليه رايانه هاي آنان مي افزايد "مدتي پس از آزادي ام ايميل هاي مختلفي را دريافت مي کردم. در يکي از آنها ادعا شده بود که فرستنده خبرنگار "الجزيره" بوده است در حالي که آن ايميل حاوي ويروس بوده است. پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهند که ويروس هاي ارسال شده از سوي شرکت انگليسي "گاما" ساخته شده بودند. نام اين ويروس "فين اسپاي" بوده است که کار آن جستجوي در رايانه و دريافت و ارسال اطلاعات شخصي به رايانه ديگر است. اين ويروس قابليت آن را دارد تا از طريق ايميل، پيام گذاري در شبکه هاي اجتماعي و از طريق چت کردن با "اسکايپ" ارسال گردد. همچنين ابزارهاي جاسوسي ساخت اين شرکت قابليت کار در داخل ميکروفون، دوربين و گوشي هاي تلفن همراه را نيز دارند." 
گاردين در ادامه مي افزايد "شهابي که مجبور به ترک کشورش به مقصد لندن شده است در اين باره اظهار داشته که در مورد اقدامات رژيم بحرين در قبال شهروندان بحريني و استفاده از دستگاههاي جاسوسي توسط آن رژيم عليه معترضين بحريني در فضاي مجازي بشدت نگران است. رژيم آل خليفه با اين کار ايميل افراد، تماس هاي تلفني آنان و پيام هاي ارسالي شان را کنترل مي کند. اين کار نقض آشکار حريم شخصي افراد است. من نگران اعضاي خانواده ام و ساير فعالان معترض در بحرين هستم." 
گاردين در مورد پيگيري اين مسئله مي افزايد "ماه نوامبر گذشته کارزاري تحت عنوان "حريم شخصي بين المللي" اظهار داشت که مدارکي را دارد که عليه شرکت انگليسي سازنده وسايل جاسوسي (گاما) ارايه مي کند چرا که اين شرکت دستگاهها را در اختيار حکومت هاي سرکوبگر قرار داده است. به گزارش اين کارزار حقوق بشري اين شرکت انگليسي وسايل جاسوسي اش را در اختيار دستگاههاي اطلاعاتي 25 کشور جهان قرار داده است که ناقض حقوق بشر بوده اند. اين کارزار در ادامه افزوده است که بسياري از فعالان حقوق بشري و فعالان سياسي هدف حملات انجام شده از طريق دستگاههاي جاسوسي ساخت اين شرکت قرار گرفته اند. با اين حال "مارتين جي موئنخ در اين باره واکنشي نشان نداده است. وي پيش از اين مدعي شده بود که فناوري هاي ساخت اين شرکت احتمالا مورد سرقت قرار گرفته اند و در نقاط ديگر از آنها استفاده شده است."








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار