"مايکل روبين" در مقاله جديد خود تحت عنوان "ديپلماسي سد سازي ايران" به قابليت هاي کشورمان در سدسازي و توليد نيروگاه هاي برق آبي در ساير کشورها بعنوان راهي به منظور توسعه همکاري ها اشاره مي کند و اذعان مي کند که ايران از اين طريق شيوه جديد "ديپلماسي" را ايجاد نموده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آمريکن اينترپرايز ؛ نويسنده با اذعان به قابليت هاي ايران در تاسيس سد و اجراي پروژه هاي عمراني در ساير کشورها مي افزايد "ايران همواره بعنوان کشور صادر کننده نفت، پسته، خاويار و فرش شناخته شده است اما در طول دهه هاي گذشته نشان داده که در زمينه ساخت سد و نيروگاههاي برق آبي در کشورهاي ديگر قابليت زيادي دارد. ايران پس از چين و ژاپن در جايگاه سومين کشور در ميان کشورهاي جهان در زمينه سد سازي قرار دارد. ايران امروز موفق شده تا بلندترين سد را در استان لرستان در غرب ايران تاسيس نمايد." 

وي در ادامه مي افزايد "ايران سدهاي بسياري را در داخل آن کشور ساخته است و همچنين در بطور روز افزوني رو به بازار خارجي داشته و در کشورهاي ديگر نيز به سدسازي پرداخته است. ايران پروژه سدسازي را در تاجيکستان دنبال کرده است. البته اين نخستين پروژه تاسيس نيروگاه برق آبي اي نيست که ايران در حوزه کشورهاي آسياي مرکزي تاسيس کرده است: ايران در سال 2006 ميلادي نيز به ساخت نيروگاه برق آبي "سنگ توده 2" مبادرت ورزيد که در حدود 45 مايلي جنوب دوشنبه پايتخت کشور تاجيکستان واقع شده است.

ايران همچنين در کشورهاي قرقيزستان و در آذربايجان نيز مشغول سدسازي بوده است. اخيرا نيز به اجراي پروژه سد سازي در کشورهاي نيکاراگوئه و اکوادور پرداخته است. ايرانيان در ساخت سد پيشينه اي ديرينه داشته اند و هزاران سال پيش نير در کشورهاي مسيحي و يا حتي در لبنان اين کار را انجام داده اند. ايران از همين طريق موفق شده تا نفوذ زيادي را در لبنان و در مناطق شيعه و علوي نشين منطقه از جمله در لاذقيه سوريه کسب نمايد." 

نويسنده در ادامه با اذعان به پيشرفت ايران در زمينه سد سازي بعنوان راهي براي توسعه اقتصادي مي افزايد "نبايد فراموش کرد که ساخت سد از سوي ايران راهي براي استفاده از روش هاي مختلف اقتصادي براي پيشرفت نيز مي باشد. براي مثال مي توان به قرارگاه سازندگي "خاتم الانبيا" اشاره کرد که در احداث و توسعه پروژه هاي سدسازي نقش چشمگيري داشته است." 

برچسب ها: آمریکا ، ایران ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار