عضو هیئت رئیسه مجلس نهم و نماينده مردم شهرستان‌های نیشابور و فيروزه در مجلس شورای اسلامی گفت: حکيم عمر خيام نيشابوري دانشمند، فيلسوف و شاعر نامدار ايراني يکي از مفاخر بزرگ اين مرز و بوم است که علم، فرهنگ و ادب جهان مديون شخصيت جامع‌الاطراف او است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا افزود: خیام در بین شخصیت‌های بزرگ کشور تنها کسی بوده است که هم علوم مختلف را فرا گرفته و هم به زیبایی شعر گفته است.

وی بیان داشت: این شخصیت بزرگ با وجود رباعيات اندک خويش، مشهورترین شاعر ایران در جهان به شمار می‌رود به‌طوری که تعداد ترجمه‌های صورت گرفته از رباعیات او به زبان‌های مختلف از کتب مصروف دنیا شده است.

نماینده شهرستان‌های نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خويشتن‌شناسي، خودباوري و اعتماد و اتکا به پيشينه کهن و پشتوانه‌هاي استوار فکري و فرهنگي ايران اسلامي، امري است که جامعه ما و به‌ويژه نسل جوان، امروزه بيش از هر زمان ديگري بدان نياز دارد.

سبحانی نیا عنوان داشت: مفاخر گرانقدري همچون عطار، خيام و فضل‌بن شاذان که هر کدام استوانه‌اي پولادين براي اتکا و اعتماد ملي هستند و شوکت نام و نشان و آوازه‌شان راه را بر هر نيت شوم و نگاه نامحرمي به اين کشور و ملت بزرگ می‌بندد.

وی اضافه كرد: بدون شک شناخت، تجلیل و معرفی خیام به جهانیان به‌ویژه در عصر غلبه علم و فناوری می‌تواند چهره درخشان و انسان‌دوست ایرانی و اسلامی را بیش از پیش آشکار کند. /س

برچسب ها: خیام ، نیشابوری ، حکیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.