والی ولايت فراه افغانستان گفت :خراسان جنوبی برای مردم فراه افغانستان به مثابه خانه دوم آنها است و خراسان جنوبی و ايران اسلامی هميشه نقش ارزنده ای در نوسازی و بازسای افغانستان بعد از دوران جهاد داشته اند.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ محمداكرم خپلواك كه صبح امروز در جريان مذاكرات رسمی هيئت های تجاری و بازرگانی استان های فراه افغانستان و خراسان جنوبی در بيرجند سخن می گفت به مشتركات دينی، اعتقادی، فرهنگی وتاريخی دو كشور ايران و افغانستان اشاره كرد و ادامه داد: همكاری ها، مساعدت ها و تلاش های برادران ايرانی در دوران جهاد در افغانسان هيچ گاه از ذهن مردم افغانستان محو نخواهد شد.

وی به پيشرفت های صورت گرفته دركشور افغاستان در ابعاد مختلف اقتصادی ،امنيتی و فرهنگی طی 12سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد: برغم تلاشها و پيشرفت های بسيار خوبی كه در افغانستان صورت گرفته اما هنوز اين اقدامات كافی نيست چرا كه اين كارها از صفر شروع شده و زمينه های فعاليت های اقتصادی، امنيتی و فرهنگی بيشماری در افغانستان وجود دارد كه بايد به آنها پرداخته شود.

وی ادامه داد: در بعد معارف ، تعداد 100هزار نفر دانشجو افغانستانی در سال 81 به 10ميليون نفر در شرايط فعلی رسيده اين در حاليست كه وجود 3مركز دانشگاهی در استان فراه می تواند پتانسيل خوبی برای توسعه روابط خراسان جنوبی در بعد فرهنگی به استان فراه افغانستان باشد.

وی با بيان اينكه افغانستان 30 سال است كه درگير جنگ و خونريزی است، گفت: خرابی هايی كه بر اثر اين جنگها بر ملت مظلوم افغانستان تحميل شده است با 10 سال كار جبران شدنی نيست.

وی به پروسه انتقال قدرت در سال جاری در افغانستان اشاره كرد و با بيان اينكه امسال سال پرچالشی برای اين كشور خواهد بود، گفت: پروسه انتقال قدرت در ابعاد امنيتی ،اقتصادی امسال در افغانستان به وقوع خواهد پيوست وملت قهرمان افغانستان خود امنيت كشور را به دست خواهند گرفت.

وی با بيان اينكه در سال گذشته امنيت استان فراه افغانستان به دست نيروهای ناتو بود، گفت: 90درصد امنيت اين استان در سال جاری به دست نيروهای بومی و مردمی استان فراه تامين خواهد شد كه اتفاقی ميمون در بعد امنيتی در اين استان است.

وی به اجرای پروژه های عام المنفعه و اقتصادی خراسان جنوبی در اين استان اشاره كرد وادامه داد: استان فراه افغانستان سومين استان وسيع افغانستان بوده و دارای توانمندی ها و ظرفيت های بيشمار اقتصادی است كه مي تواند موجب توسعه استان های همجوار خود از جمله خراسان جنوبی را به دنبال داشته باشد.

وی زراعت و كشاورزی را از جمله ظرفيت های اين استان دانست و افزود: در حال حاضر550هزار هكتار زمين زراعی در اين استان وجود دارد كه به دليل نيود زيرساخت های لازم تنها 20درصداز آنها مورد استفاده و كشت قرار مي گيرد.

وی به توليد 100هزار تن خربزه در سال گذشته در اين استان اشاره كرد و ادامه داد: 800هكتار از زمين هايی كه قبلاً زير كشت خشخاش بود را در اين استان از بين برديم كه پيروزی بزرگی محسوب مي شود.

وی نبود امكانات و تلكنولوژی های مدرن كشاورزی در اين استان از جمله نيازهای استان در بخش زراعت وكشاورزی در اين استان دانست و افزود: ما آماده ايم تا از تجارب خراسان جنوبی در اين زمينه استفاده كنيم.

وی وجود 290كيلومتر مرز مشترك با استان خراسان جنوبی را از ديگر ظرفيت های استان فراه دانست و افزود:تاسيس شهرك بندری ميل 78 به تصويب وزارت بازرگانی افغانستان رسيده و زيرساخت های لازم در اين زمينه نيز فراهم شده است كه همكاری ها و مساعدت های طرف ايرانی نيز در اين رابطه بسيار مهم و راه گشا و مورد نياز است.

وی رفع موانع ترانزيت كالا از افغانستان به ايران را از ديگر نيازهای اين استان دانست و ادامه داد: بايد از تمامی ظرفيت مرز به عنوان يك فرصت طلايی برای توسعه و پيشرفت دو كشور به صورت عام و استان های خراسان جنوبی وفراه به صورت خاص استفاده شود.

وی به تامين برق به عنوان يكی ديگر از نيازهای اساسی اين استان در مسير رشد و توسعه نام برد و گفت:با توجه به پتانسيلی كه در خراسان جنوبی از حيث توليد برق وجود دارد اميدواريم تا صادرات برق از خراسان جنوبي به استان فراه افغاستان هرچه سريعتر عملياتی شود.

وی مشكل اشتغال در افغانستان را مورد تاكيد قرار داد و يادآور شد:احداث مراكز فنی و حرفه ای در راستای ايجاد شغل برای جوانان استان فراه افغانستان از ديگر مواردی است كه مورد انتظار است كه به زودی عملياتی شود.

وی با بيان اينكه توسعه روابط در تمامی سطوح مي تواند به رشد و توسعه اقتصادی منتهی شود گفت: اين آمادگی وجود دارد تا با ايجاد نمايشگاه های دائمی و فصلی در استان فراه افغانستان نسبت به توسعه روابط اقدامات لازم صورت گيرد./س

برچسب ها: بازسازی ، افغانستان ، فراه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.