نتایج یک پژوهش جدید حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی موثر برای درمان مشکلات توجه و کاهش علائم بیش فعالی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، با توجه به ارتباط ریتم بتا (13 تا 30 هرتز) با حالت هوشیاری و توجه و ارتباط تتا (4 تا 8 هرتز) با حالت خوابواره و بی‌توجهی، در مطالعه‌ای امکان آموزش افراد دارای علائم بیش‌فعالی و نقص توجه برای بهبود ویژگی‎های آنها بررسی شده است.

این مطالعه با هدف بررسی تأثیر نوروفیدبک در کاهش علائم بیش فعالی و نقص توجه دانشجویان توسط سوران رجبی، استادیار گروه روانشناسی از دانشگاه خلیج فارس بوشهر و همکارانش انجام شد.

در این مطالعه مداخله‎ای که با استفاده از یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل انجام شد، 34 نفر از دانشجویان دختر که دارای نمره بالا در پرسش‎نامه بیش فعالی کانرز و نسبت تتا-بتا بودند، به صورت تصادفی انتخاب و سپس در دو گروه آموزش نوروفیدبک و گروه کنترل جایگزین شدند. برای گروه اول آموزش نوروفیدبک در 20 جلسه اعمال شد و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی دریافت نکرد. داده‎های پژوهش با کمک دستگاه نوروفیدبک (NFT)، پرسش‎نامه تشخیصی کوتاه اختلال بیش فعالی – کم توجهی بزرگسالان کانرز و آزمون عملکرد پیوسته (CPT) جمع‎آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.

یافته‌ها بیانگر آن بود که بهبودی معنی‎دار در همه ابعاد آزمون عملکرد پیوسته یعنی (پاسخ‎های صحیح، خطای حذف و خطای ارائه) و ابعاد آزمون بیش فعالی یعنی (مشکل بی‎توجهی/حافظه، بیش‎فعالی/بی‎قراری، تکانه‎ای/هیجانی بودن، تصور کلی از خود و شاخص ADHD) در گروه نوروفیدبک بود.

نتایج این پژوهش حاکی از کارآیی نوروفیدبک به عنوان یک شیوه درمانی در درمان مشکلات توجه و کاهش علائم بیش فعالی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه در مقایسه با گروه کنترل است.

این پژوهش در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک منتشر شده است.

منبع:خبرگزاری ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.