معاون وزیر نفت گفت: نشست D8 در راستای تاسیس سازمان کشورهای تولید کننده محصولات پتروشیمی، شبیه سازمان اوپک و مجمع کشورهای صادر کننده گاز، سعی دارد شرایطی فراهم کند تا بهره مندی از پتانسیل های موجود یعنی بومی سازی تکنولوژی روز در آینده نزدیک اتفاق افتد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، نشست پتروشیمی D8 با حضور 5 عضوشامل نمایندگان کشورهای ترکیه، مالزی ، نیجریه، مصر آغاز به کار کرد.

عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت با بیان این مطلب گفت: امیدوارم این نشست متناسب با اهداف پیش بینی شده به نتایج مثبتی دست پیدا کند و تمام توافقات صورت گرفته در پایان نشست هر چه زودتر به مرحله اجرا در آید تا در عرصه بین الملل جایگاه برجسته ای برای ملت های خود ایجاد کنیم.

وی همچنین افزود: این نشست در راستای تاسیس سازمان کشورهای  تولید کننده محصولات پتروشیمی ، شبیه سازمان اوپک و مجمع کشورهای صادر کننده گاز، سعی دارد شرایطی فراهم کند تا بهره مندی از پتانسیل های موجود یعنی بومی سازی تکنولوژی روز در آینده نزدیک اتفاق افتد.

بیات خاطرنشان کرد: این نشست که در نتیجه گردهمایی گذشته این  سازمان  در سطح کارشناسی در تهران، ترکیه و بنگلادش برگزار شده بود، سعی دارد تا راهکارهایی برای همکاری چند جانبه کشورهای عضو D8 ارائه کند. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار داشت: جلوگیری از ایجاد ظرفیت مازاد، استفاده از تکنولوژی یکدیگر، استفاده از امکانات تولید ساخت کشورهای عضو و توانمندی های فنی و مهندسی یکدیگر ،دسترسی به خوراک متنوع و فراوان و تولید محصولات متنوع ،دسترسی به بازارهای بین المللی با توجه به موقعیت جغرافیایی یکدیگر، تشکیل بازار مشترک و تعیین شاخص قیمت برخی یا تمامی محصولات، انجام تحقیقات علمی و تکنولوژی مشترک، بازدید از امکانات یکدیگر و برگزاری دوره ای آموزشی و سمینارهای مشترک را از اهداف ده گانه برگزاری این نشست برشمرد.

وی در پایان گفت: رسیدن به اهداف بالا زمینه های لازم برای تبدیل شدن به یک قطب بزرگ در عرصه صنعت پتروشیمی جهانی را برای اعضای  سازمان  D8 تامین می کند. با همکاری چند جانبه و تکیه بر بازار جمعیتی 960 میلیون نفری این کشورها پیش بینی می شود که نتایج این نشست سود سرشاری را عاید کشورهای عضو این نشست نماید. امیدوارم راهکار اجرایی یا نقشه همکاری مشترک در بخش های پتروشیمی هر چه زودتر تهیه شده و مسیر همکاری چند جانبه در حال و آینده نزدیک ایجاد کند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار