این چند خط داستان هفتههای اخیر برخی از خانوادهها در آستانه امتحانات پایان سال است.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان افت تحصیلی دانشآموزان یکی از دلایلی است که خانوادهها را به تلاش وامیدارد تا از طریق معلم خصوصی برای جبران این ضعف تحصیلی اقدام کنند.
معلم خصوصی یا معلم سرخانه موضوع جدیدی در فرهنگ ما نیست، سالهاست که این موضوع پاگرفته و بسیاری از خانوادهها در توجیه استفاده از معلم خصوصی میگویند که حضور یک معلم اختصاصی در خانه برای دانشآموز به فهم بیشتر او از مسائل درسی منجر میشود.
شاید یکی از دلایل اصلی اینکه خانوادهها دست به دامان معلمان خصوصی میشوند موضوع ضعف در نظام آموزشی کشور باشد چرا که دانشآموز تمام آنچه را که لازم است سرکلاس درس فرانمیگیرد و برای جبران این ضعف خانوادهها مجبور میشوند تا معلم خصوصی را وارد چرخه کنند.
در آستانه امتحانات نیز تب و تاب خانوادهها برای استفاده از معلم خصوصی بالا میگیرد چرا که بسیاری از آنها اعتقاد دارند که معلم خصوصی آخرین نسخه شفابخش برای کسب نمرات خوب توسط فرزندشان است و دروس ریاضی، زبان، فیزیک، شیمی از جمله درسهایی هستند که بازار معلم خصوصی برای آنها داغ داغ است.
شاید بتوان گفت که اغلب این معلمان خصوصی از میان دانشجویان و افرادی هستند که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و تا یافتن شغلی مناسب به تدریس خصوصی فکر میکنند، در این بین آموزشگاههای خصوصی نیز وارد گود شدهاند تا پلی میان خانوادهها و معلمان خصوصی باشند.
** وقتی فرزندم ریاضی را از معلمش به خوبی یادنمیگیرد مجبورم معلم خصوصی بگیرم
خانم محمودی یکی از والدینی که فرزندش در پایه سوم راهنمایی تحصیل میکند به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم میگوید: زمانی که فرزندم در درسی مانند ریاضی ضعیف است چگونه میتوانم بگویم که به معلم خصوصی نیاز ندارد؟
وی میافزاید: متاسفانه آموزشهایی که در مدارس توسط معلمان ارائه میشود کافی نیست به خصوص در درس ریاضی دانشآموز با پایه ضیعف به کلاسهای بالاتر میرود بنابراین در چنین شرایطی برای جبران این پایه ضعیف درسی خانوادهها مجبور میشوند که به معلم خصوصی روی بیاورند.
** مجبورم ساعتی 50 هزار تومان به معلم خصوصی بپردازم
محمودی با اشاره به اینکه حتی کلاسهای فوق العادهای که توسط مدارس آن هم به اجبار برای دانشآموزان برگزار میشود تا ضعف آنها در برخی دروس مانند ریاضی را حل کند، چارهساز نبوده، میافزاید: والدین برای جبران ضعف دانشآموزشان و کسب نمره قبولی در دروسی که دانش آموز ضعیف است مجبورند تا حداقل ساعتی 50 هزار تومان به معلم خصوصی پرداخت کنند.
سعیدیخواه مادر دانشآموزی که در درس ریاضی برای فرزندش معلم خصوصی گرفته است، در این زمینه عنوان میکند: دخترم میگوید در کلاس درس دبیرشان به خوبی مطلب را به آنها منتقل نمیکند بنابراین او هم مطلب را به خوبی متوجه نمیشود برای اینکه فرزندم بتواند در امتحان پایان سال نمره قبولی بگیرد به توصیه یکی از همسایهها از معلم خصوصی که به فرزند او آموزش میدهد، دعوت کردم تا چند هفته در درس ریاضی با دخترم تمرین کند تا بتواند نمره قبولی را در این درس بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند که معلم خصوصی نوعی کلاس اجتماعی بوده و بیشتر برای خانوادههای مرفه است، ادامه میدهد: به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم شاید برخی از خانوادههای مرفه باشند که بخواهند برای کسب نمرات عالی برای فرزندشان معلم خصوصی بگیرند اما اغلب اقشار متوسط جامعه که ما نیز جزء آن هستیم برای اینکه فرزندشان در مدرسه به خوبی مطلب را درک نکرده به معلم خصوصی روی میآورند، خود من از سایر هزینهها صرفه جویی میکنم تا بتوانم برای دخترم که از در درس ریاضی ضعیف است معلم خصوصی بگیرم تا بتواند با نمره 12 یا 13 این درس را قبول شود چرا که اگر بخواهی برای فرزندت معلم خصوصی عالی بگیری باید ساعتی چند صد هزار تومان هزینه کنی.
** ردپای کیفیت پایین نظام آموزشی در ماجرای رونق بازار معلم خصوصی
به اعتقاد کارشناسان آموزشی،یکی از دلایل اصلی استفاده خانوادهها از معلم خصوصی کیفیت پایین نظام آموزش رسمی و جلوگیری از افت تحصیلی دانشآموز است در چنین شرایطی خانوادهها تلاش میکنند تا با توسل به معلم خصوصی افت کیفیت نظام آموزشی را جبران کنند.
از سوی دیگر عدهای از معلمان که از میزان درآمد خود راضی نیستند تلاش میکنند تا بعدازظهرها و در خارج از ساعات کلاس درس با تدریس خصوصی آن هم اغلب به شاگردانشان منبع درآمدی را برای خود داشته باشند در چنین شرایطی است که زنگ خطر به صدا درآمده و پدیده نمره فروشی سرباز میکند.
** معلم خصوصی راه حل خانوادهها برای جبران افت کیفیت نظام آموزشی
محمد آتشک کارشناس آموزشی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درپاسخ به این پرسش که چه اتفاقی رخ میدهد که برخی از خانوادهها در آستانه امتحانات این نیاز را احساس میکنند که برای قبولی فرزندشان به معلم خصوصی متوسل شوند؟ میگوید: عوامل مختلفی باعث میشود که یک خانواده به حضور معلم خصوصی احساس نیاز کند که شاید بتوان دلیل مهم آن را کیفیت پایین نظام آموزش رسمی عنوان کرد بنابراین خانوادهها با توسل به معلم خصوصی تلاش میکنند تا افت کیفیت نظام آموزش رسمی را جبران کنند.
وی میافزاید: نظام آموزشی سایه در اصطلاح تخصصی حوزه آموزشی به کلاسهای جبرانی و تدریس خصوصی اطلاق میشود که بر نظام آموزش رسمی کشور سایه انداخته است.
** تبعات تبدیل معلم دانش آموز به معلم خصوصی
این کارشناس آموزشی با اشاره به اینکه در برخی شرایط معلم دانشآموز تبدیل به معلم خصوصی میشود، ادامه میدهد: در چنین شرایطی امکان اینکه معلم به دانش آموز نمره قبولی دهد بیشتر شده و اینجاست که میتوان به مسئله فساد در نظام آموزشی کشور اشاره کرد.
آتشک دشواری محتوای کتب درسی را یکی دیگر از دلایلی میداند که احساس نیاز به معلم خصوصی را رقم میزند.
وی در این خصوص میگوید: برخی کتابهای درسی تالیف شده محتوای دشواری دارند بنابراین معلم از عهده تدریس این محتوا برنمیآید در چنین شرایطی دیگر از تدریس باکیفیت خبری نیست و دانشآموز سرکلاس درس مطلب درسی را به درستی متوجه نمیشود بنابراین خانواده تلاش میکنند تا این ضعف معلم در کلاس درس را با استفاده از معلم خصوصی جبران کنند.
** نقش هدایت تحصیلی نادرست در افت تحصیلی دانشآموز
هدایت تحصیلی نادرست در نظام آموزش و پرورش کشور و حضور دانشآموزان در رشتههایی که متناسب با سطح استعداد و توانایی آنها نیست از جمله مواردی است که افت تحصیلی را رقم می زند از سوی دیگر ماجرای کنکور و قبولی نیز در داغ کردن بازار موسسات و معلمان خصوصی سهم تاثیرگذار خود را دارد.
ابراهیم سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره علل افت تحصیلی و ناگزیری خانوادهها برای استفاده از معلم خصوصی در ایام نزدیک به امتحانات اظهار میکند: هدایت تحصیلی نادرست دانشآموزان از جمله عللی است که منجر به افت تحصیلی آنها میشود و در شرایطی که دانشآموز با افت تحصیلی مواجه میشود خانوادهها به استفاده از معلم خصوصی روی میآورند.
** وقتی معلم رسالت خود را به درستی انجام نمیدهد، دانشآموز با افت تحصیلی مواجه میشود
وی میافزاید: این روزها اغلب خانوادهها تمایل دارند تا دانشآموزشان در رشته ریاضی یا تجربی ادامه تحصیل دهد در چنین شرایطی بدون توجه به استعداد دانشآموز رشته تحصیلی به او تحمیل میشود و در جریان سال تحصیلی افت تحصیلی دانشآموز را مشاهده میکنیم.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در برخی شرایط نیز مشاهده میشود که متاسفانه معلمان آن گونه که باید رسالت خود را انجام نداده و مطالب درسی را به خوبی به دانشآموز منتقل نمیکنند، میگوید: در چنین شرایطی دانشآموز با افت تحصیلی مواجه شده و خانوادهها مجبور میشوند تا از معلم خصوصی استفاده کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سالهاست که خانوادهها برای جبران ضعف نظام آموزشی کشور دست به دامان موسسات و معلمان خصوصی میشوند تا سطح علمی دانشآموز خود را ارتقا دهند اما چه عوامل و زمینههایی سبب میشود تا کیفیت آموزش در مدارس دولتی از استانداردهای قابل قبول برخوردار نباشد؟