سرمربی اسپانیایی تیم ملی فوتسال کشورمان گفت: عزم خود را جزم کرده و به دنبال تربیت نسل جدید فوتسال است. سرمربی تیم ملی مسائل زيادي را از دوران مربيگري اش بيان كرد.

خسوس کاندلاس سرمربی تیم فوتسال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: شرایط خوبی در اردوی تیم ملی حکمفرما است. با توجه به مسابقات کره جنوبی در درجه اول با این ذهنیت تمرینات را آغاز کردیم که از هشت جوان باتجربه، سه بازیکن بزرگسال باتجربه و دو جوان کم تجربه استفاده کنیم. در این میان باید دو هدف را در نظر داشته باشیم. هدف بلند مدت مسابقات جام جهانی آینده و هدف کوتاه مدت مسابقات آسیایی است. بازیکنان جوان افرادی هستند که آینده تیم ملی را می سازند به همین دلیل تصمیم گرفتم اسکلت اصلی تیم ملی را با این جوانان بسازم. در بازی های روسیه بازیکنان را آزمایش کردم و به این نتیجه رسیدم که می توانم روی این بازیکنان حساب کرده و تیم خوبی را برای ایران بسازم.

وی در پاسخ به این سوال که فعالیت جوراندیرو در تیم ملی همراه با روی کار آمدن نسل جدید طاهری، کشاورز و نظری در تیم ملی بزرگسالان بود ولی در این اردو چهره هایی مانند نظری و شمسایی دیده نشدند، افزود:
- فراموش نکنیم که ورزش یک دوره زمانی مشخص دارد. البته درهای تیم ملی همیشه روی افراد توانا باز است. ولی فعلا برای مسابقات آینده با نفراتی که در اردوی تیم ملی حضور دارند برنامه ریزی کرده ایم و تلاش می کنیم از بین همین نفراتی تیم ملی قدرتمندی را تشکیل بدهیم.

خسوس در ادامه بیان داشت: هدف من تیم ملی است. فرقی نمی کند خسوس در تیم ملی حضور داشته باشد یا نه! من کاری می کنم که نفر بعدی که به تیم ملی بیاید فعالیت خود را به خوبی استارت بزند و مشکلی نداشته باشد. در حال حاضر اهدافی برای تیم ملی در نظر گرفته ایم و در چند ماهه آینده روزهای خوبی را پیش رو داریم. در این تقویم بازی های آسیایی و به احتمال زیاد بازی های گراند پریکس هم پیش رو خواهیم داشت. مذاکرات برای گراندپریکس آغاز شده و این بازی ها اواخر مهرماه برگزار می شود. این بازی ها به ما این امکان را می دهد که با هدف برای تیم ملی برنامه ریزی کنیم. قبل از مسابقات آسیایی هم مسابقات چین را پیش رو خواهیم داشت که با ازبکستان و روسیه بازی می کنیم. قبل از تورنمنت چین در ایران با تیم های مختلفی مانند ازبکستان روبرو می شویم. در حال حاضر در اردو سه هدف اصلی برای کار داریم. چیدن دفاع سه نفره تعویضی، شروع مجدد و بازی های 5 به 4 اهداف اصلی ما در اردوهای در حال برگزاری است. در ورزش برای ایجاد عادت حداقل به 21 روز وقت احتیاج داریم و از ابتدای اردو تلاش می کنم که این نکات را برای تیم ملی جا بیندازم.

سرمربی تیم ملی همچنین اظهار داشت:من اسم این نکات را نقطه ضعف نمی گذارم. این سه مورد نکاتی هستند که می توانیم روی آنها بهتر کار بکنیم و به هر جهت تلاش می کنم کارم باتوجه به نیازها باشد. بازیکنان ایران پا به توپ فوق العاده هستند و هدف من از برنامه ای که برای ایران می ریزم این است که توپ در هنگام بازی بیشتر در اختیار تیم ملی ایران باشد تا بهتر از این امتیاز استفاده کنیم. من تلاش می کنم روحیه تیم برنده را به ایران بدهم. به بازیکنان یاد می دهم که در حین دفاع حمله کنند و نتیجه را از آن خود کنند. هر پروژه برای رسیدن به مرحله اجرا باید از چند شرط عبور کند. انگیزه برای انجام، قابلیت دسترسی، قابلیت اندازه گیری و توانایی اجرای هدف در مدت مشخص شروط اجرای اهداف ما است.

خسوس در خصوص موافقت کمیته ملی المپیک برای اردوی یک هفته ای در چین خاطر نشان کرد:
 برای اردوی یک هفته ای در چین هنوز شرایط فراهم نشده است. ما پیشنهاد داشتیم که در یک هفته مورد نظر راهی تایلند شده و بازی تدارکاتی داشته باشیم ولی هنوز این برنامه ها تایید نهایی نشده است.

وی در مورد درگیری نظری و فراشی و اخراج این دو  از اردوی تیم ملی گفت: تا زمانی که احترام، آموزش و نظم بر تیم حاکم نباشد نمی توانیم انتظار راندمان داشته باشیم. من رابطه خوبی با نظری داریم و فقط در این اردو با توجه به شرایط پیش آمده حضور ندارد ولی این به معنای اخراج همیشگی او نیست. من نظری را قربانی هیجانات کنترل نشده میدانم. ترجیح میدهم نظری و فراشی در مسابقات پیش رو با ما نباشند ولی در اردوی بعدی مشکلی ندارند.در ورزش هیچ چیز غیرقابل جایگزینی نیست. ماهیت تیم ملی از نظر من باید زیر 25 سال باشد. من از روز اول در نظر داشتم حداقل هشت مهره زیر 25 سال داشته باشم تا نفرات تا جام جهانی سه سال آینده 28،29 سال باشند. این سن برای بازیکنان عالی است. چرا که بازیکنان نه تنها تجره دارند بلکه سن بالایی هم ندارند و می توانند از هر جهت برای ما مناسب باشند.
 دوری فراشی شرایط را برای من در تیم ملی سخت کرد. چرا که او مربی جوان و توانایی بود. من مجبور شدم داستان درگیری را از چند جنبه بررسی کنم. من باید بهترین تصمیم را در این زمینه می گرفتم و ترجیح دادم در این اردو حضور نداشته باشد.

خسوس همچنین ذهنیتش را در مورد تیم ملی این چنین بیان کرد: من میدانم که قراردادم شش ماه است. ولی من حرفه ای هستم و برای تیم ملی کار می کنم. اگر خودخواهانه به تیم ملی نگاه می کردم می توانستم از بازیکنان باتجربه استفاده کرده و موفقیت خودم را تضمین کنم. ولی این رفتار برای مربی باشگاهی است و من تصمیم گرفته ام به نفع فوتسال ایران کار کنم و همه ریسک ها را هم می پذیرم.

خسوس دلیل بهره گیری از مربیان جوان در تیم ملی را اینگونه بیان کرد: من نمی توانم رضایت همه را جلب کنم. وقتی که صحبت همکارانم شد ترجیح دادم از بازیکنان خوشنام و باتجربه استفاده کنم تا در تیم ملی به عنوان مربی بتوانم از تجربه آنها به خوبی استفاده کنم. مربیانی که قبلا بازیکن بودند بهتر می توانند در تیم ملی فعالیت کنم. من با این شرایط جو تیم ملی را بهتر سنجیدم و میدانم که این مربیان می توانند در کنار من کار کنند. من مجبور به انتخاب شدم و کسی را حذف نکردم.
 من با مربیان در روزهای ابتدایی جلسه هم اندیشی داشتیم ولی بعد از آن چنین اتفاقی نیفتاد. تصور میکنم تعطیلی لیگ علت این امر بود. من دوست دارم با همه مشورت کنم ولی در نهایت خودم تصمیم می گیرم. البته سعی می کنم تصمیماتم به نفع تیم ملی باشد.

سرمربی تیم ملی فوتسال افزود:من به توانایی هایم باور داشتم که به ایران آمدم ولی هیچ تضمینی به کمیته فوتسال ندادم. مقام آوری در قرارداد من وجود ندارد ولی من به فوتسال ایران باور دارم . برای کار بزرگ باید ابتدا به باور رسید و باور رکن اول آموزش است.

خسوس در پاسخ به این سوال که آیا دوران بازیکنی وحید شمسایی به پایان رسیده،بیان داشت: نه این حرف ناعادلانه است. شمسایی باید برای حضور در تیم ملی یک فصل کامل بازی کند و با بازی بازیکنان خودشان را نشان میدهند. من به شمسایی احترام می گذارم و همیشه یکی از بهترین ها بوده است. اگر شرایط بدنی خوبی داشته باشد به تیم ملی باز می گردد. زمانی که شما اتوبوس را از دست دادی باید به دنبالش بدوید ولی اگر به اتوبوس نرسید آن را از دست داده اید. این مسئله دقیقا در مورد شمسایی مصداق پیدا می کند.

خسوس دیدگاه خود را در مورد سطح علمی مربیان ایرانی اینگونه اظهار داشت:
- من نتوانستم با مربیان ارتباط قوی و نزدیک برقرار کنم و کارهایشان را در جریان لیگ دیده ام. به نظر من باید جایی در ایران وجود داشته باشد که مربیان فوتسال گردهم جمع شوند و اطلاعاتشان را به تبادل بگذارند. من از برگزاری جلسه های هم اندیشی استقبال می کنم و معتقدم ایران به انجمن مربیان نیاز دارد. در اسپانیا انجمن مربیان ورزش های توپی وجود دارد و برترین ها در این مناطق دور هم جمع شده و همه اطلاعاتشان را با هم تبادل می کنند.
خسوس عدم موافقت خود را با  کاهش 50 درصدی قراردادش اعلام کرد و گفت:
- هنوز در حال مذاکره هستم. من عاشق فوتسال هستم و به همین دلیل حاضر شدم مبلغ را کم کنم ولی با کاهش 50 درصدی موافقت نکردم. اگر مبلغ برای من مهم بود در عمان و قطر مربیگری می کردم چرا که هر دو کشور مبلغی بالاتر از ایران را پیشنهاد دادند. من از اسپانیا به ایران آمدم چرا که فوتسال ایران را باور دارم.

سرمربی تیم ملی در خصوص استاندارد بودن تعطیلات لیگ فوتسال در ایران بیان داشت:
لیگ باید 9 تا 10 ماه طول بکشد و به جای پنج ماه استراحت باید سه ماه بین لیگ فاصله باشد. کسی که ورزش را حرفه ای دنبال می کند نباید 5 ماه سال از شرایط بازی و مسابقه به دور باشد. هرچقدر بازیکنان از این فضا دور باشند از آمادگی فاصله می گیرند که متاسفانه در ایران این استاندارد رعایت نمی شود.ایران می تواند در جمع چهار تیم برتر دنیا حضور داشته باشد. ایران را نباید کمتر از روسیه دید. روسیه برای مقام های بالای جهان می جنگد ولی چندین بازیکن برزیل توانا را تبعه کرده است. ایران از آرژانتین و پرتغال بهتر است و باید خودمان این اصل را باور داشته باشیم.

خسوس در پایان در خصوص تصوراتش از ایران گفت: از زمانی که وارد فعالیت در ایران شدم تصوراتم از ایران فرق کرد. البته در اسپانیا بیشتر تصوراتمان تحت تاثیر قدرت های اقتصادی است نه سیاسی. من بعد از اینکه به ایران آمدم احساس کردم جهان بزرگتر و زیباتر از چیزی است که فکر می کردم. من در ایران یاد می گیرم و از اقامتم لذت می برم./آق

برچسب ها: خسوس ، فوتسال ، شمسایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار