سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته ای ایران برای دیداری دو جانبه با کاترین اشتون وارد استانبول شد.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته ای ایران برای دیداری دو جانبه با کاترین اشتون وارد استانبول شد.

جلیلی و اشتون امشب (25 اردیبهشت 1392/ 15 می 2013) در چارچوب یک ضیافت شام با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

پس از چند تلفن کاری، این نخستین بار پس از مذاکرات آلماتی 2  است که دو طرف با یکدیگر دیدار می کنند.

مذاکرات آلماتی 2، صبح روز جمعه 16 فروردین 1392 (5 آوریل 2013) در شهر آلماتی قزاقستان آغاز شد و عصر شنبه پایان یافت.

جلیلی و اشتون امشب حدود ساعت 21 با یکدیگر ملاقات می کنند.

این احتمال وجود دارد که دو طرف پس از این نشست بیانیه مشترکی صادر کنند.

دکتر جلیلی صبح فردا در محل کنسولگری ایران در استانبول نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی و خارجی خواهد شد و بعد از ظهر فردا نیز با چند رسانه خارجی مصاحبه می کند.

اما درباره محتوای مذاکرات، دیپلمات ها عقیده دارند 3 مسئله مهم در مذاکرات دو جانبه استانبول مطرح خواهد شد.

1- نخستین مسئله این است که ایران پاسخ گروه 1+5 به پیشنهادهایی را که در مذاکرات آلماتی 2 به گروه 1+5 ارائه کرد، مطالبه خواهد کرد. کاترین اشتون در پایان مذاکرات آلماتی 2 وعده داده بود که پیشنهاد ایران را با وزرای خارجه گروه 1+5 به بحث خواهد گذاشت. اکنون ایران آماده شنیدن نتیجه مذاکرات اشتون و وزرای خارجه 6 کشور است. البته دیپلمات ها در تهران در این باره که اشتون آمادگی لازم برای ارائه یک پاسخ محتوایی به پیشنهاد های ایران را داشته باشد، تردید دارند.

2- دومین مسئله احتمالا این خواهد بود که مسیر آینده دیپلماسی هسته ای بویژه پس از انتخابات ایران چگونه خواهد بود و آیا غرب به سمت ایجاد یک معماری نوین در سیاست خود درباره ایران حرکت می کند یا نه.

3- سومین مسئله نیز این خواهد بود که اشتون سعی خواهد کرد اطلاعات دقیق تری از فضای انتخاباتی ایران کسب کند.

در مجموع کارشناسان پیش بینی نمی کنند که این دیدار دو جانبه به دستاورد مهمی بینجامد و احتمالا بیش از هر چیز با هدف جلوگیری از ایجاد انقطاع در مسیر مذاکرات برگزار خواهد شد.

منبع: ايران هسته‌اي

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار