کارشناس سیاست خارجی گفت: قرار نیست با ۱۵ همسایه و دیگر کشور‌های پیرامون نزدیک سر نزاع، کشمکش، مشاجره و مناقشه داشته باشیم.

کیومرث یزدان پناه عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت سیاست همسایگی در دولت چهاردهم بیان کرد: روابط همراه با صلح و آرامش و ثبات مرزی و ارضی با کشور‌های همسایه یک اصل ثابت و پایدار در روابط، کشورهاست که به هیچ وجه نباید وجه المصالحه سیاسی و سلایق خاص قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ثبات و پایداری در روابط، با همسایگان ایران به الزاماتی نیاز دارد که این الزامات بسیار حیاتی‌تر از دیدگاه‌های هیجانی و آنی است و جابجایی دولت‌ها نباید به هیچ وجه این الزامات را تحت شعاع خود قرار دهد؛ لذا اظهارات وزیر خارجه کشورمان نه تنها چیز جدیدی نیست بلکه از آقای عراقچی به عنوان سکاندار سیاست خارجی کشور انتظار بیشتری می‌رود تا با پرهیز از نگاه‌های شخصی، اندیشه  و افکار راهبرد مسلک به دنیای پیرامون، بویژه همسایگان داشته باشد.

یزدان پناه افزود: خیلی واضح است که نیاز به یک سری اصلاحات اساسی در نوع نگاهمان به سیاست خارجی و تعییر برخی رویه‌ها داریم؛ لذا تغییر و ایجاد رنسانس در این وضعیت بسیار ضروری است.

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در یک محاصره ژئوپلیتیکی به سر می‌بریم و خروج از این وضعیت با حرف و لبخند و تعارف و چند دیدگاه متناقض و اظهارات متعارض امکان پذیر نیست. آقای عراقچی حتما فهم قابل هضمی از ژئوپلیتیک زمان دارند و می‌دانند که بقول قیصر امین پور " خیلی زود دیر می‌شود " ما سالهاست که تعادل در گفتمان سیاست خارجی و به همان میزان نیز تعادل در روابط با دنیای پیرامون را قربانی سلسله اهدافی بلند پروازانه و بی ثمر کرده ایم و خروجی آن فقط هزینه تراشی برای کشور بوده است و هنر می‌خواهد تا سیاستمداران نسل جدید با سکانداری آقای عراقچی هنرنمایی کنند و رنسانسی در ساختار سیاست خارجی کشور برپا کنند. وگرنه داشتن روابطی معمولی با جهان پیرامون و بویژه همسایگان و تاکید بر آن عادی‌ترین وظیفه برای متولیان امر بوده، زیرا قرار نیست با ۱۵ همسایه و دیگر کشور‌های پیرامون نزدیک سر نزاع و کشمکش و مشاجره و مناقشه داشته باشیم.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران  گفت: هنر دیپلماسی در شکافتن موانع و حرکت به سمت نوگرایی در جهان معاصر است. در این دو سه دهه به حدی بد و ویرانگر عمل کردیم که نام و نشان ایرانی در نظام بین الملل با برچسبی متخاصم و برهم زننده نظم و امنیت در هم آمیخته که شرایط فعلی باید از آن عبور کند و سیاست‌هایی که انسداد و انزوا و اختناق ختم می‌شود را باید برای همیشه کنار گذاشت و به سیاست در‌های باز متوسل شد.

وی ادامه داد: روحیات حماسی در آمیخته با ادبیات هجومی رهاوردی جز اجماع جهانی علیه ما نداشته است؛ لذا برای عبور از این وضعیت هجومی و اعتراضی به دنیای پیرامون بویژه کانون‌های قدرت جهانی، وزارت خارجه فعلی و نهاد‌های مرتبط با سیاست خارجی، کشور نیاز به تحولاتی اساسی و رهایی از این شلختگی و تصمیمات خلق الساعه دارد.

خبرنگار: فاطمه تورانلو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۰ شهريور ۱۴۰۳
پس کی با کویت و عربستان سر گاز آرش جنگ داره ؟؟؟
Germany
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۳
فعلا که با مخالفت با توافقات آذربایجان و ارمنستان دارین
آخرین اخبار