عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عربستان از ذهنیتی که برای ساقط کردن سوریه همراه با آمریکا و دولت‌های دیگر داشت عقب‌نشینی کرد.

"اسماعیل کوثری" نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به تمایل عربستان در همکاری با ایران برای بهبود وضعیت سوریه گفت: با توجه به جنایاتی که معارضین از چند ماه گذشته در داخل سوریه مرتکب شدند،‌مردم سوریه فهمیدند که مسئله فقط معارضین داخلی سوریه و انجام اصلاحات نیست بلکه تعرض به سوریه است.   
 
وی با اشاره به این مطلب که معارضینی که در سوریه حضور دارند جنایتکار و خودفروخته هستند، ادامه داد: نیروهای مختلفی به اسم القاعده،‌گروه‌های تکفیری و ... در سوریه حضور دارند و به همین دليل ملت سوریه نیروهای مردمی تشکیل داده،‌آموزش دیده و در برابر این افراد ایستادگی می‌کنند.   
 
کوثری تصریح کرد:‌از زمانی که مردم ایستادگی در مقابل معارضین را در کنار ارتش آغاز کرده‌اند به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند و لذا عربستان از ذهنیتی که برای ساقط کردن سوریه همراه با آمریکا و دولت‌های دیگر داشت،‌عقب‌نشینی کرد، زیرا شاهد بود که نه‌تنها در این زمینه به موفقیت نرسید بلکه ارتش و نیروهای مردمی سوریه که نیروهای دفاعی وطنی را تشکیل داده‌اند به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌اند.   
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان اظهار داشت: عربستان از موضع خصمانه خود در مورد سوريه کناره ‌گیری کرده و به این نتيجه رسیده که راه حل بحران سوریه تنها از طريق دیپلماسی است. 

گفتني است به گزارش تابناک، دبکا فایل گزارش داده است که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان سعودی در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی ـ که در جده برگزار شد ـ از فرصت استفاده کرد و در دیدار با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران به تبادل نظر در این موضوع پرداخت‌.

بر پایه این گزارش، اولویت نخست عربستان، همکاری با ایران در لبنان است تا با ایجاد تعادل در میان نیروهای لبنانی، موزانه قوایی میان نیروهای درگیر در بحران سوریه پدید آورد. مقامات سعودی می‌دانند که موضع اسرائیل و غرب در قبال مسأله سوریه، موضع تعیین کننده‌ای نیست و به محض پیروزی اسد در سوریه ـ که همانا پیروزی ایران و حزب الله است‌ ـ آن هنگام‌ است که حزب الله با دست پر به عرصه سیاسی لبنان باز خواهد گشت و نیز نیروهای تحت حمایت عربستان در لبنان ـ که همان نیروهای سعد حریری هستند ـ در مقابل حزب‌الله چاره‌ای جز پذیرش غلبه آنان ندارند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار