بشار جعفری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: هدف طرح توطئه آمیز کشورهای عربی سرنگون کردن حکومت سوریه است.وی ادامه داد؛ دمشق آماده است با همه مخالفان سوري گفتگو کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجزیره ، بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه ای در محکومیت تشدید خشونت ها در سوریه خطاب به حاضران در جلسه گفت: تعجب آور است که این پیش نویس در چارچوب بند «جلوگیری از درگیری های مسلحانه» ارائه می شود حال آن که محتوای این پیش نویس کاملا با عنوان و هدف این بند تعارض دارد.

در این پیش نویس سعی شده است بحران و خشونت در سوریه از طریق ایجاد سابقه ای خطرناک در روابط بین المللی و مشروعیت بخشیدن به ارسال سلاح برای گروه های مسلح در سوریه و به رسمیت شناخته شدن غیرقانونی یک گروه مشخص از مخالفان خارجی به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه ، تشدید شود.

این در حالیست که این گروه که در داخل خود دچار اختلافات است و رئیس هم ندارد حتی نماینده گروه های مخالف در داخل و خارج کشور نیز به شمار نمی رود.

با این حال کسی که پیش نویس این قطعنامه را تهیه کرده فرصت را مناسب دیده است تا به نمایندگی از همه مردم سوریه و میلیون ها سوری در داخل و خارج سخن بگوید و به شما (خطاب به حاضران در جلسه) دیکته کند که این گروه کوچک از مخالفان خارجی باید نماینده مردم سوریه باشد.

این گروه مخالف در دوحه قطر شکل گرفت و از همان جا نیز تغذیه تبلیغاتی می شود و تغذیه سیاسی آن نیز در کشورهای مختلف منطقه و خارج از منطقه صورت می گیرد.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه این که هر زمان نشانه هایی از حل سیاسی بحران سوریه به چشم می خورد روند حوادث تروریستی در سوریه تشدید می شود و برخی کشورها فعالیت های خود را افزایش می دهند تا مانع از تلاش ها برای حل مسالمت آمیز این بحران شوند.

گویا می خواهند بگویند راه حل مسالمت آمیز در سوریه ممنوع است و بهترین نمونه آن نیز همین پیش نویسی است که اکنون در دستان ماست و به منزله شنا در جهت عکس حرکت آب به شمار می رود.

این پیش نویس در حالی ارائه می شود که مواضع روسیه و آمریکا درباره سوریه به یکدیگر نزدیک شده است و دولت سوریه نیز از آن استقبال کرده است.

نماینده سوریه در سازمان ملل در ادامه سخنان خود گفت: صدها عملیات تروریستی از جمله عملیات انتحاری در سوریه روی داده و جان بسیاری از غیرنظامیان بی گناه را گرفته است. سازمان های تروریستی در سوریه فعالیت می کنند و علنا حمایت خود را از شبکه القاعده اعلام می کنند حال آن که همه ما با این شبکه مبارزه می کنیم ولی به نظر می رسد برخی فقط در حرف با آن مبارزه می کنند.

وی افزود: هزاران تن از تروریست های تندرو و مزدور خارجی با همکاری اطلاعاتی بین المللی به درخواست سرکرده شبکه القاعده و دیگران به سوریه آمده اند تا این کشور را نابود کنند و تا به گفته سرکرده شبکه القاعده خلافت اسلامی در آنجا برپا کنند.

گزارش های سازمان ملل نشان می دهد اقداماتی علنی برای قاچاق انواع سلاح به سوریه از لیبی و دیگر کشورها صورت گرفته است که همه این امور موثق و به ثبت رسیده است.

گروه های تروریستی مسلح در سوریه مرتکب جنایات وحشیانه بی سابقه و نقض آشکار حقوق بشر می شوند.

اقدامات اقتصادی ، تجاری و مالی یکجانبه و غیر قانونی علیه سوریه بر رنج های ملت سوریه افزوده است.

ترور و ربودن سازمان یافته روحانیون دینی اعم از اسلامی و مسیحی و ویرانی قدیمی ترین کنیسه یهودیان در منطقه در اطراف دمشق و فروش محتویات آن در بازارهای بیروت و دیگر اماکن توسط باندهای مسلح، هتک حرمت سازمان یافته اماکن مقدسه و اهانت به مقدسات دینی و تجاوز وحشیانه به اماکن باستانی که یادآور نابودی مجسمه های بودا در بامیان افغانستان است از دیگر اقدامات تروریست ها به شمار می رود.

نماینده سوریه در سازمان ملل افزود: آنچه گفتم قطره ای از حوادث سوریه است که حتی مسئولان برخی کشورهایی که پیش نویس قطعنامه کنونی را ارائه کرده اند نیز به وقوع این حوادث اذعان کرده اند اما به نظر می رسد دستان کسانی که این پیش نویس را تهیه کرده اند هنگام محکوم کردن اینگونه جنایات فلج شده است تا جایی که در این پیش نویس که اکنون در دستان شماست حتی یک بار هم به کلمه تروریسم اشاره نشده است.

شاید کسی بگوید درخواست از تهیه کنندگان این پیش نویس برای درج این مسائل در پیش نویس خود و محکوم کردن آن غیرقابل اجراست زیرا برخی از تهیه کنندگان این طرح به سبب دست داشتن در این جنایت ها، با گنجاندن این امور در پیش نویس خودشان را محکوم می کنند.

وی ادامه داد: واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب به گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه به صورت غیرقانونی و پس از آن تلاش تهیه کنندگان این پیش نویس برای واداشتن مجمع عمومی به دادن عنوان نمایندگی ملت سوریه به این ائتلاف هدفی جز فروپاشی سوریه و موسسه های آن و جلوگیری از حل مسالمت آمیز بحران این کشور بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و بیانیه ژنو ندارد و واگذاری کرسی سوریه به این شکل نقض آشکار منشورهای سازمان ملل و اتحادیه عرب و قوانین بین المللی است.

وی افزود: ائتلاف ملی مخالفان سوری که در دوحه قطر تاسیس شد ظاهرا شامل شصت و سه عضو است اما عملا پنجاه و سه عضو دارد زیرا کسانی که این ائتلاف مخالف و افراطی و مخالف گفتگو را تاسیس کردند ده کرسی آن را به لائیک های سوریه اختصاص دادند اما قطری ها و متحدان آنها پس از گذشت حدود یک سال هنوز ده لائیک مخالف سوری را پیدا نکرده اند که عضویت در این ائتلاف را بپذیرند.
برچسب ها: مخالفان ، سوریه ، قطر ، گفتگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار