کتاب « اسكان غيررسمي در جهان و ايران » تألیف دكتر محمد ميره‌اي و دكتر حسين حاتمي نژاد و مهندس زهرا خدائي از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، این کتاب تألیف دكتر محمد ميره‌اي، عضو هيأت علمي دانشگاه پيام نور، دكتر حسين حاتمي نژاد، عضو هيأت علمي دانشگاه تهران و مهندس زهرا خدائي، دانشجوي دكتري شهرسازي دانشگاه تربيت مدرس است که از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

با توجه به اهميت مقوله اسكان غيررسمي، كتاب حاضر در 4 فصل تدوين شده است. در فصل نخست با توجه به مباحثي كه در زمينه حاشيه نشيني و اسكان غيررسمي وجود دارد سعي شده به بررسي اين مفاهيم پرداخته شود.

در فصل دوم به مجموعه نظريه‌ها و ديدگاه‌هاي موجود در زمينه شكل گيري و ساماندهي اسكان غيررسمي اشاره شده است .همچنين فصول سوم و چهارم به شرايط و ويژگي‌هاي اسكان غيررسمي در جهان و ايران اختصاص دارد.

در پیشگفتار کتاب آمده است: «اسكان غيررسمي به عنوان معلولي كالبدي- فضايي ناشي از ساختار ناهنجار اقتصادي- اجتماعي- فرهنگي است كه با سرعت بسيار فراواني در شهرها ظاهر مي‌شود و زندگي سالم و پايدار شهري را به چالش مي كشد. با حجم وسيع گسترش شهرنشيني و نبود برنامه مناسب اسكان در ايران، بسياري از جمعيت كشور ايران، به ويژه گروه‌هاي كم درآمد دست به تأمين مسكن خويش از طريق اسكان غيررسمي و حاشيه نشيني زده‌اند و طبق برخي برآوردها، درحال حاضر حدود 7 ميليون نفرحاشيه نشين در ايران وجود دارد.
همواره تجارب برنامه‌ريزي و مديريت شهر نشان داده باورها و پنداشت‌هاي فكري نوع مداخله و برخورد مديران، برنامه‌ريزان و مردم شهر را با مسايل شهري تعيين مي سازد. بنابراين، تصحيح تفكرات يك جانبه و بي رحمانه نسبت به اسكان غيررسمي، يكي از ضروريات و وظايف جامعه علمي و اجرايي كشور محسوب مي شود.

 آنچه مديران شهري ايران بايستي به آن توجه بيشتري نمايند اين است كه امروزه توافقي جهاني وجود دارد كه چاره‌جوئي اين مسأله در گرو ساماندهي است و نه تخريب و پاكسازي آن.»

گفتنی است این کتاب در 320 صفحه و شمارگان 1000 نسخه با قیمت 8500 تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌ مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 02177503824 تماس حاصل نمایند./ع2
برچسب ها: جهاد ، دانشگاهی ، اسکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار