مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: غارنخجیر استان برای بازدید گردشگران بازگشایی شد.

رضوانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: این غار کم نظیر واقع در حدفاصل دلیجان و نراق از 15 فروردین ماه امسال به دلیل برخی تعمیرات و ایمن سازی پذیرای گردشگران نبود.
وی اظهار کرد: بیش از یک میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار برای تعمیرات زیربنایی شامل گرفتن انشعاب آب و محوطه سازی بیرونی، ترمیم تاسیسات ایمنی و نورپردازی داخلی غار هزینه شده است.
رضوانی خاطرنشان کرد: امکانات اقامت موقت شامل پارکینگ، بوفه، نمازخانه و استراحتگاه مسافر در محوطه بیرونی غار تدارک شده است.
غار نخجیر در هشت کیلومتری شمال شرقی دلیجان درمنطقه ای کوهستانی در حدفاصل نراق و دلیجان واقع شده و به دوران سوم زمین شناسی تعلق دارد.
این غار نادر و کم نظیر در پی عوامل زمین ساختی و هوازدگی شیمیایی پدید آمده و از پتانسیل عظیم سنگ های تزئینی برخوردار است.
غار نخجیر در سال 1368 ‏شناسایی شده و گروه های کوهنوردی تا ژرفای 2000 متری آن پیش روی کرده اند.
این غار در سازمان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان اثر ملی طبیعی ثبت شده و بازتاب نور از منشورهای بلور و کلسیت در کنار آویزهای متنوع، پوشش اسفنجی بلورین دیواره ها و کف غار هر بیننده ای را متحیر می کند.
در تالارهای این غار سنگ های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، کرگدن،تمساح، انسان، کبوتر و تندیس های عظیم الجثه بلورین به شکل اعجازانگیری خودنمایی می کند./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.