یک استاد و کارشناس مسایل حقوق بین الملل، تاکید کرد که نظام مالکیت فکری و معنوی باید در خدمت توسعه کشور باشد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر علی رضا جهانگیری در سومین همایش حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط، با اشاره به اینکه تاکنون نگاه ما در وضع قوانین ، نگاهی توسعه ایی نبوده است، افزود: استراتژی ما در تنظیم نظام کپی رایت (نظام مالکیت معنوی) باید به گونه ای باشد که حداکثر بهره مندی را در تولید دانش کسب کنیم. 
وی اضافه کرد که قوانین داخلی نیز باید بستر و امکان لازم را در این خصوص فراهم و حتی در صورت لزوم ازتجربیات و الگوهای سایر کشورها نیز استفاده کنند. 
دکتر جهانگیری، به بندهایی از کنوانسیون های بین المللی که ناظر بر استثنائات و محدودیت هاست، اشاره کرد و گفت: برخی کشورها از همین فرصت های موجود که درکنوانسیون ها لحاظ شده، نهایت استفاده را می کنند، بطوری که هندی ها با مهندسی معکوس در قوانین خود، درحوزه های علمی و ادبی استثنا قائل شدند تا کاستی های نظام اختراعات در این کشور از این طریق رفع شود. 
وی تصریح کرد: در دیگر کشورهای درحال توسعه نیز همین الگو به اجرا درآمده است. 
دکترجهانگیری، با بیان اینکه، "غربی ها بویژه آمریکایی ها تلاش دارند نظام استثنائات و محدودیت ها را کم رنگ کنند"، اظهار داشت: ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه باید بر نظام استثنائات و محدودیت ها تاکید کند. 
به گفته وی، همانگونه که در بحث داخلی، احترام حداکثری را باید برای حقوق مولفین و مصنفین قائل شویم، در حوزه بین المللی نیز تمام تلاش خود را باید به ایجاد فضا و فرصت برای بهره مندی از دانش روز جهان متمرکز نماییم. 
جهانگیری، همکاری و هماهنگی وزارت خانه های امور خارجه و ارشاد را که متولی بحث کپی رایت هستند، برای پیشبرد اهداف توسعه کشور در قالب نظام مالکیت معنوی و فکری ضروری دانست./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار