حاشیه برنامه سینمایی "هفت"؛

تناقض اظهارات "عطشانی" و "علی اکبری"/ "تلفن همراه رئیس جمهور" انتقاد به کدام رئیس جمهور است؟!

حرف های "علی عطشانی" و "محسن علی اکبری" به عنوان کارگردان و تهیه کننده "تلفن همراه رئیس جمهور" در خصوص اینکه این فیلم انتقاد به کدام رئیس جمهور است با یکدیگر یکسان نبود.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، شب گذشته برنامه سینمایی "هفت" با حضور "علی عطشانی" (کارگردان) و "محسن علی اکبری" (تهیه کننده) به تحلیل فیلم سینمایی "تلفن همراه رئیس جمهور" پرداخت.
"علی عطشانی" در خصوص اکران "تلفن همراه رئیس جمهور" و "آقای الف" گفت: اکران دو فیلم به طور همزمان تنها لطف خدا بود و امیدوارم لیاقت این لطفی که خدا به من عطا کرده را داشته باشم.
"محسن علی اکبری" در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر در شرایطی هستیم که دولتمردان بازتر فکر می کنند اما در گذشته فضایی ایجاد شده بود که هیچ کس نمی توانست به این فضا ورود کرده و عملکرد دولت را نقد کند.
وی اضافه کرد: در دولت دهم فضای نقد به عملکرد دولت ایجاد شد و تا اینکه به بالاترین هرم دولت یعنی رئیس جمهور نزدیک شویم به طوری که کاملا یک نقد اجتماعی ساختیم و امیدوارم در دولت های بعدی این فضا بیشتر باز شود.
"علی اکبری" ادامه داد: با باز شدن فضای انتقادانه، دولتمردان بدانند که سینماگران دشمن آنها نیستند و به نوعی کمکشان خواهند کرد و به مانند یار دوم مسایل را به شکل جذاب نشان می دهند.
وی در خصوص طولانی شدن زمان اکران این اثر اظهار داشت: ما باید در سال 91 این فیلم را اکران می کردیم اما بنا به دلایلی با اکران آن مخالفت شد و بعد از آن این فیلم یک سال و نیم در نوبت اکران ماند ولی خوشبختانه بعد از تعطیلات نوروز امسال با اکران این فیلم موافقت کردند.
"علی اکبری" بیان کرد: اکران "تلفن همراه رئیس جمهور" به شناخت بیشتر مردم برای حضور در پای صندوق های رأی و پی بردن به یکسری واقعیت ها کمک می کند.
وی عنوان کرد: این فیلم نوعی گوشزد و راهکارهایی برای مردم و دولتمردان است.

*انتقاد توهین آمیز به رئیس جمهور نداشتیم
"علی عطشانی" در خصوص جزئیات این اثر بیان کرد: من علاقمند به اکران این فیلم در زمان خدمت "احمدی نژاد" به عنوان رئیس جمهور فعلی بودم نه در حال حاضر که مدت زمان زیادی از مسئولیت وی باقی مانده چرا که این فیلم جنبه انتقادی و به دور از هرگونه توهینی بود و اکران آن حدود یک سال و نیم گذشته کمک زیادی به دولتمردان می کرد.
وی ادامه داد: یک سری پس از تماشای این فیلم ناراحتند می گویند چرا به رئیس جمهور انتقاد شده، در حالی که انتقادی که به دور از هرگونه توهین و تمسخری باشد ایرادی ندارد.
"علی اکبری" بیان کرد: این فیلم را "جابر قاسمعلی" سال 82 نوشته یعنی در زمانی که "خاتمی" رئیس جمهور بود ولی دولت دهم با ایجاد فضا ساخت این فیلم را برایمان فراهم کرد، "تلفن همراه رئیس جمهور" بحث فرد خاصی نیست و رئیس جمهور هر فردی باشد می تواند آن را تماشا کند.
وی اضافه کرد: زمانی که فیلمسازان به حریم دولت نفوذ کنند بازخورد مشکلات از طریق سینما جواب خواهد داد.
وی عنوان کرد: از "ضرغامی" رئیس سازمان صدا و سیما به خاطر پخش تیزر بسیار سپاسگذارم.
"عطشانی" اظهار داشت: به قدری سیاست در اجتماع ما تنیده شده که هنگام ساخت آثار اجتماعی هم مجبوری از سیاست حرف بزنی چرا که سیاست جزئی از زندگی ما شده و حرف های انتقادی این فیلم حرف دل مردم است.
"علی اکبری" تصریح کرد: ما یک مشکل در مدیریت فرهنگی داریم که با تغییر آن مدیریت خط قرمزها تغییر می کند. در دولت نهم فیلم "کتاب قانون" توقیف شد ولی دولت دهم این فیلم مورد تشویق قرار گرفت در هر دو رئیس جمهور یکی بود فقط با آمدن یک وزیر این اتفاق افتاد.
وی در این باره اضافه کرد: خط قرمز فیلمساز مشخص است و کسی به این خط قرمزها ورود نکرده بلکه تنها نکات شخصی و سلیقه ای مدیران ما این مسئله را به وجود آورده است.

*اتحادی میان سینماگران وجود ندارد
"عطشانی" اظهار داشت: هیچ کسی در هیچ جای دنیا نمی تواند اظهار کند که خط قرمزها را نمی شناسد اگر در ایران هستیم باید تابع مقررات باشیم. یک فیلمنامه را اگر من ارائه دهم شاید به من اجازه ساخت آن را ندهند، ولی همان فیلمنامه را شخص دیگری اجازه ساخت دارد نگاه قانون و تغییر آن باید برای همه یکسان باشد نه اینکه برای افراد مختلف تفسیرهای مختلفی وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در یک برنامه تلویزیونی به من گفتند این گردنبند را در بیاورید در حالی که این یک نخ است که به آن قرآن وصل شده و همیشه همراه من است، وجود همین سلیقه است که مشکل ساز شده؛ کجای قانون ما گفته که یک نخ با قرآن گناه است؟ این مسایل است که به سینما و تلویزیون ما ضربه زده است.
"علی اکبری"‌اظهار داشت: آن حس و اتحادی که در زمان گذشته و در دهه 60 بین اهالی سینما وجود داشت در حال حاضر وجود ندارد، به طور مثال هم اکنون عده ای با باز شدن خانه سینما موافق و عده ای مخالف هستند؛‌ زمانی که این تعامل وجود نداشته باشد مدیر هر دفعه یکی از افراد را می زند ولی با وجود تعامل در صورت بروز مشکل از سوی مدیر کل اهالی سینما با هم خواهند بود و از سر آن میز بلند خواهند شد.
"عطشانی" در خصوص فیلمنامه این اثر عنوان کرد: فیلمنامه این فیلم متعلق به چندین سال قبل بود وقتی فیلمنامه را از "جابر قاسمعلی" گرفتیم از او خواستم تا آن را به روز کند و انتقادهای آن منوط به شخص رئیس جمهور فعلی باشد و حرف دل مردم را بزند.
وی ادامه داد: با بازنویسی انجام شده با توجه به اینکه رئیس جمهور متعلق به همه مردم است گویش و لهجه این فرد به شمالی تغییر کرد بنابراین بازیگران ما هم با توجه به گویش تغییر کرد چرا که در ابتدا گزینه ما "مهران مدیری" و "رضا عطاران"‌بود ولی با توجه به گویش شمالی، "مهدی هاشمی"‌برای این نقش انتخاب شد.
"علی اکبری" در پایان گفت: اگر ضرغامی صد تا تیزر دیگر برای فیلم من بدهد به طور قطع این فیلم خواهد فروخت.
"عطشانی" در پایان خاطر نشان کرد: اگر مردم بدانند که حرفهایی که در گلویشان گیر کرده و نتوانند آن را بیان کنند در این فیلم زده شده به طور قطع این فیلم را خواهند دید و از آن راضی خواهند بود.
گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با رویکرد بررسی مسایل سینمای ایران هر هفته جمعه شب ها از شبکه سه سیما به روی آنتن خواهد رفت./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار