فارن پالسي در مقاله اي تحت عنوان "جنگ براي جهان عرب" اذعان مي کند که تحليلگران غربي با طرح موضوع نزاع "شيعه و سني" قصد فرافکني از موضوعات اصلي خاورميانه را دارند. تحليلگر "فارن پالسي" بر اين باور که اکنون نزاع اصلي در ميان کشورهاي سني وجود دارد و در سالهاي آينده نيز اين روند ادامه خواهد يافت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالسي، "مارک لينچ" نويسنده مقاله با اشاره به فيلم اخير منتشر شده از جنايت تروريست هاي سوري مي افزايد "فيلم جديد منتشر شده از يکي از فرماندهان تروريست هاي سوري که در حال خوردن جگر يک سرباز سوري بود، نشانه اي از افزايش خشونت در خاورميانه است. برخي از تحليلگران غربي بر اين باروند که بحران کنوني در سوريه مي تواند به گسترش دامنه تنش هاي فرقه اي بيانجامد و اين مسئله به عراق نيز کشيده شود.

تحليلگر انديشکده "بروکينگز" اخيرا در گزارش خود مدعي شد که وضعيت در خاورميانه در حال تغيير است تنش هاي فرقه اي افزايش يافته است."

نويسنده در ادامه با اذعان به وجود اختلافات گسترده در صفوف کشورهاي شيخ نشين حاشيه خليج فارس و با اشاره به "فرافکني" کشورهاي منطقه از جمله بحرين و طرح اتهاماتي بي پايه عليه ايران مي افزايد "کشورهاي حاشيه خليج فارس در مورد افزايش تنش هاي فرقه اي در منطقه تا حدود زيادي مبالغه مي کنند. آنان همچنين پيرامون ايران نيز اتهامات بي اساسي را مطرح مي کنند. براي درک بهتر عرصه سياسي کشورهاي شيخ نشين حاشيه خليج فارس بايستي به سياست سرکوبگرانه داخلي و منطقه اي اين کشورها توجه کرد. حکام مستبد در کشورهاي عربي ظلم بسياري را در قبال شيعيان ساکن کشورهاي شان اعمال نموده اند. آنان از طرح موضوع اختلافات فرقه اي بعنوان ابزاري سياسي به منظور مشروع نشان دادن حکومت هاي نامشروع خود و بي توجهي به مطالبات سياسي شيعيان سوء استفاده کرده اند. در همين راستا حکام بحرين و عربستان سعودي با طرح اتهاماتي در مورد ايران قصد دارند تا اين گونه القا کنند که قيام مردمي شيعيان در آن کشورها خودجوش نبوده و با تحريک کشورهاي ديگر آغاز شده است. 

شيخ نشين هاي حاشيه خليج فارس همچنين با تبليغات مذکور و استفاده از عنوان "شيعه" بعنوان برچسبي سياسي در قبال مخالفانشان قصد دارند تا به محبوبيت عمومي محور مقاومت که از ايران – سوريه و جنبش مقاومت اسلامي "حزب الله" لبنان تشکيل شده است آسيب وارد سازند. لازم به گفتن نيست که بي اعتمادي حکام عرب منطقه نسبت به رهبران شيعه نيز وجود دارد.

نويسنده در ادامه مقاله بيشتر به وجود رقابت ميان کشورهاي عرب عضو محور ارتجاع عرب اشاره مي کند وي مي افزايد "رقابت ميان عربستان سعودي و قطر ريشه اي تاريخي داشته است آنان اکنون نيز در مورد بحران سوريه و حمايت از گروههاي مختلف تروريست در آن کشور با يکديگر اختلاف نظر دارند. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار