گونه غالب بلوط بلند مازو یکی از مهمترین سطوح عرصه های منابع طبیعی منحصر به فرد استان است که در شرایط خاص رویشگاهی در یک اکوتون در حد فاصل ناحیه رویشی هیرکانی و ایران و تورانی روییده است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارن بجنورد ، بلوط ايراني با نام محلي مازو كه در اصل جزء گونه هاي ناحيه هيركاني محسوب مي شود با توجه به شرايط اقليمي و توپوگرافي خاص غرب خراسان شمالی در سطحي معادل 25 هزار هكتار در منطقه جوزك هاور و دركش شهرستان مانه و سملقان وجود دارد .

اين جنگلها تنها ذخيره گاه و جنگل بلوط منطقه شرق كشور نيز محسوب مي شود. همچنين در سطح استان گونه هاي جنگلي با ارزش همانند بادامشك وگردوي جنگلي، نيز وجود داشته كه عرصه هاي جنگلي مذكور كاملاً شناسايي و در جهت حفظ و حمايت از آن گامهاي اساسي برداشته شده است.

حفظ جنگلهای پهن برگ استان به دلیل شرایط خاص رویشگاهی و زیستی آن را بسیار حائظ اهمیت است و جنگلهای هیرکانی در سطحی بالغ بر 25 هزار هکتار با گونه غالب بلوط بلند مازو یکی از مهمترین سطوح عرصه های منابع طبیعی منحصر به فرد استان هستند که در شرایط خاص رویشگاهی در یک اکوتون در حد فاصل ناحیه رویشی هیرکانی و ایران و تورانی روییده است./س

برچسب ها: بلوط ، جنگل ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.