تیروئید از جمله بیماریهای خطرناک و خاموش است که نه فقط در ایران، بلکه در تمامی کشورهای جهان مردم را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن/ هفته تیروئید بهانه ای شد برای تهیه گزارشی از خطرات و راههای درمان این بیماری که توجه به آن می تواند در درمان کاهش این بیماری موثر باشد.

خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در صورت شناخت بموقع این بیماری و درمان اصولی آن می توان در کاهش اثرات تخریبی و مرگ و میر اقدام کرد.

در سالهای اخیر با اقدامهای دلسوزانه دولتمردان و گستردگی فعالیت های شبکه های بهداشت در سراسر کشور این بیماری هم اینک کاملا به تسخیر پزشکان کشور درآمده است و آمار و ارقام موجود در مقایسه با گذشته بسیار چشمگیر و تحسین برانگیز است.

تیروئید، غده پروانه شکل کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد که با وجود کوچکی اندازه آن، نقش بسیار عمده و حیاتی در سلامت اعضای بدن انسان دارد.

غده تیروئید در واقع تولید و ترشح هورمون هایی به نام تیروکسین و تری یدویتروین است که میزان سوخت و ساز بدن و سرعت مصرف انرژی و همچنین رشد بلوغ را تنظیم می کند.

هایپوتیروئید(کم کاری غده تیروئید)، هایپر تیروئید(پرکاری غده تیروئید)، گواتر (بزرگی غده تیروئید) و تیروئیدیت (التهاب غده تیروئید) از جمله بیماریهای مرسوم در علم پزشکی شناخته شده است.

کم کاری غده تیروئید و کاهش ترشحات آن موجب کاهش متابولیسم بدن شده و عوارضی چون خستگی و فرسودگی، کندی حرکات بدن و تنبل شدن، افزایش وزن بدون علت، احساس سرما به خصوص در ناحیه دست و پا، یبوست، خشک شدن و نازک شدن پوست و مو، گرفتگی عضلانی، ناباروری و سقط جنین و .... از جمله علل این بیماری معرفی شده است.

پرکاری غده تیروئید موجب افزایش ترشح بیش از حد در بدن شده و علائم و عوارضی چون عصبی شدن، افزایش تعریق، تحریک پذیری، لرزش دست ها، بی خوابی، تپش قلب، کاهش وزن به رغم افزایش اشتها، ضعف عضلانی در قسمت فوقانی بازو و ران و .... به همراه دارد./س


برچسب ها: تیروئید ، بیماری ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.