نشست تبادل تفاهمنامه احداث پایانه صادرات محصولات فرهنگی و هنری صبح امروز با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، پیریایی استاندار قم، برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم،اسماعیلی طبا در این مراسم با بیان اینکه شهر قم ظرفیت بالایی در تولید محصولات فرهنگی همچون کتاب و نرم افزار و همچنین صنایع دستی دارد اظهار داشت: از حدود یک سال پیش این فکر در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم شکل گرفت  که باید سامانه ای برای صدور و توزیع این محصولات به خارج از کشور و همچنین حضور تولید کنندگان در نمایشگاه های بین المللی در قم ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بر اساس این تفکر با پیگیری هایی که انجام شد در نهایت توافق نامه ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت و استانداری قم منعقد شد که طی آن اولین پایانه صادرات محصولات فرهنگی و هنری در قم  برای صدور محصولات فرهنگی و صنایع دستی به خارج از کشور احداث خواهد شد.

مهندس پیریایی استاندار قم در ادامه با بیان اینکه استانداری قم سعی دارد در مواردی که درمجموعه مفاد این تفاهم نامه بر عهده آن قرار گذاشته شده است با قوت وارد عرصه شود و از دستگاه های اجرایی استان می خواهیم با میدانداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در موضوع  تولید محصولات مختلف فرهنگی نقش خودشان را ایفا کنند.

صافدل رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی با بیان اینکه محصولات تولید شده در حوزه فرهنگ و هنر اسلامی در قم  جزء ذخایر جامعه بشری است اظهار داشت: متاسفانه تا به امروز در صدور این محصولات به کشورهای دیگر توفیق کمی داشتیم، ولی امروز با هماهنگی بوجود آمده بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و سازمان صنعت، معدن و تجارت این تفاهم نامه برای صدور محصولات فرهنگی با محوریت قم به امضا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شهر قم در سال گذشته بیش از 170 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته است ابراز داشت: این عدد 25 درصد افزایش صادرات را نسبت به سال 90 نشان می دهد، در حوزه صادرات محصولات فرهنگی نیز در کل کشور 150 تا 200 میلیون دلار صادرات داشته ایم، ولی باورمان این است که  با وجود ظرفیت های عظیم فرهنگی درشهرهای  قم و مشهد اگر از تولیدات فرهنگی حمایت شود می توانیم امیدوار باشیم از ظرفیت های این بخش استفاده کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران در پایان با اشاره به اینکه انعقاد این تفاهم نامه توسط کمیته ای با 10 نماینده از دستگاه های مختلف صورت می گیرد خاطر نشان کرد: بر اساس ساز و کار اجرایی پیش بینی شده از صدور مجوز برای فعالیت مراکز تولید محصولات فرهنگی تا تولید و دسترسی این محصولات به بازارهای هدف، از این پس شاهد تحول در عرصه صدور محصولات فرهنگی خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران دیگر این مراسم بود و پس از آن تفاهم نامه احداث پایانه صادرات محصولات فرهنگی و هنری در قم به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان توسعه تجارت و استاندار قم رسید./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار