در حالیکه بشار اسد اعلام کرده که با حسن نیت در کنفرانس ژنو 2 شرکت خواهد کرد و نتیجه نهایی کنفرانس منوط به پذیرش آن از سوی مردم سوریه خواهد بود، مخالفان برای شرکت در این کنفرانس بهانه تراشی می‌کنند؛ چرا که می‌دانند مردم سوریه آنها را به خاطر اعمالی که در سوریه مرتکب شده‌اند نخواهند بخشید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "هیثم مزاحم" می‌نویسد: به دنبال اظهارات «جرج صبرا»، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه در 29 ماه می، مبنی بر عدم حضور این ائتلاف در مذاکرات، به نظر می‌رسد که شانس موفقیت کنفرانس ژنو 2 کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این، این ائتلاف انجام هرگونه مذاکره‌ای با دولت سوریه را منوط به استعفای بشار اسد از سمت ریاست‌جمهوری سوریه دانست.


*** روسیه، تحقق شروط مخالفان را غیرممکن دانست
«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه، در تاریخ 30 می به سرعت نسبت به این اقدام واکنش نشان داد و تحقق خواسته‌های این «ائتلاف» را «غیرممکن» خواند و آنها را متهم کرد که به دنبال ایجاد اختلال در روند صلح هستند.

«صالح مبارک»، یکی از اعضای شورای ملی سوریه، در مصاحبه‌ای با «المانیتور» گفت که شرط مخالفان برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 این است که «بشار اسد و اعضای دولت او نباید هیچ نقشی در آینده دولت سوریه ایفا کنند. تنها شخصیت‌هایی از حکومت می‌توانند در آینده در دولت سوریه حضور داشته باشند که در این درگیری‌ها هیچ نقشی نداشته‌اند.» وی افزود: «ما قصد نابودی کشور را نداریم اما می‌خواهیم رژیم و به ویژه سرویس‌های امنیتی را سرنگون کنیم. برای ایجاد یک سوریه جدید، رژیم فعلی باید برچیده شود.»

«صالح»، از چهره‌های مخالف سوریه مستقر در قطر گفت، احتمال زیادی دارد که کنفرانس ژنو 2 برگزار نشود و دلیل عمده آن این است که مخالفان در آن حضور نخواهند داشت. مبارک توضیح داد که مخالفان هنوز تصمیم نگرفته‌اند و منتظر پاسخ روسیه و آمریکا در خصوص خواسته‌هایشان هستند. وی مدعی شد  که اختلافات داخلی ائتلاف، علت عدم حضور در کنفرانس ژنو 2 نیست.


*** بشار اسد از خواسته مردم سوریه تبعیت می‌کند
بشار اسد در مصاحبه‌ای با تلویزیون «المنار» حزب الله در تاریخ 30 می، اعلام کرد که وی برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 تنها یک شرط دارد و آن هم این است که هر توافقنامه‌ای که حاصل شود، باید از طریق رفراندوم و از جانب مردم سوریه پذیرفته شود.

پیش از این نیز در تاریخ 29 می، «ولید المعلم»، وزیر امور خارجه سوریه در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که تا زمانیکه قانون اساسی جدیدی از طریق رفراندوم تصویب نگردد، اسد تمام قدرت خود را حفظ خواهد کرد. وی تاکید داشت که هر دولت انتقالی که در کنفرانس در مورد آن توافق حاصل شود نیز، پیش از آغاز کار خود باید به رفراندوم گذاشته شود. وی اصرار داشت که بشار اسد، «از حالا تا انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری در سال 2014»، رئیس‌جمهور سوریه است. مبارک، موضوع به رفراندوم گذاشته شدند نتیجه کنفرانس ژنو 2 را که از سوی بشار اسد مطرح شده بود را مورد تمسخر قرار داد و گفت که اسد طوری صحبت می‌کند که «انگار پیروز میدان است.»

وی اظهار داشت که بیش از یک سال و نیم است که تلاش‌هایی جهت رسیدن به راه حلی سیاسی صورت می‌گیرد اما اسد هیچ گذشتی از خود نشان نداده است. اگر قرار باشد که گفت و گویی صورت بگیرد، نه با رژیم بشار اسد، بلکه با حامیانش در موسکو انجام خواهد شد.»


*** آمریکا به دنبال تشکیل دولت جدیدی در سوریه است که با اسرائیل دشمنی نداشته باشد
مبارک به فشار بین المللی روی ائتلاف، برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 اعتراف کرد و مدعی شد که این ائتلاف، بدون تضمین خروج اسد و اعضای دولتش از قدرت، به عنوان نتیجه کنفرانس، در این مذاکرات شرکت نخواهد کرد. به اعتقاد وی، اختلاف موجود بین روسیه و آمریکا، بر سر خروج اسد از قدرت نیست بلکه در مورد پیش شرط مذاکرات یا نتایج آن است. وی افزود که این دو ابرقدرت، « بر سر بیرون کردن اسد از قدرت به توافق رسیده‌اند ـــ شاید به طور تدریجی و نه یکباره ـــ و آمریکا خواستار تشکیل دولت جدیدی در سوریه است که خصومتی با اسرائیل نداشته باشد؛ از این رو می‌خواهد اسلامگرایان را از حکومت بیرون نگه دارد.»

وقتی که از وی سوال شد که آیا ائتلاف مخالفان با اسرائیل خصومت و دشمنی دارند و اینکه آیا مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل هستند یا نه، تاکید داشت که «تمامی مخالفان، با اسرائیل دشمن هستند اما این به این مهنا نیست که قرار است با آنها وارد جنگ شویم.»


*** مخالفان به دنبال راه حل نظامی در سوریه هستند
به گفته مبارک، کمیته ملی هماهنگی نیروهای تغییر دموکراتیک، به عنوان مخالفان اصلی داخلی، با ریاست «حسن عبدالعظیم»، دیگر نفوذ و قدرت چندانی ندارند. وی در مورد شرکت کردن «عبدالعظیم» در کنفرانس ژنو 2 گفت: «به او اجازه دهید که آن طور که دوست دارد معامله کند. معامله‌ای که بدون حضور ائتلاف و شورای ملی و دیگر گروه‌های مخالف صورت بگیرد، هیچ ارزشی ندارد.»
وقتی که از مبارک سوال شد که نظرش در مورد گزینه راه حل سیاسی با رژیم چیست، وی پاسخ داد که «این راه حل متاسفانه نظامی است. ما از صحبت کردن در مورد راه حل سیاسی خسته شده‌ایم.»

با این وجود، نیروهای مسلح مخالفان، به حومه «کوسیر» و دمشق عقب نشینی کرده‌اند و مبارک در این مورد می‌گوید، «شاید آنها این کار را کرده باشند اما هنوز در مورد جنگ تصمیم قطعی گرفته نشده است. در واقع، مقاومت مخالفان در «کوسیر» در دو هفته گذشته خارق العاده بوده است و ما امیدواریم که سلاح‌های با کیفیت از راه برسند.»

مبارک اعلام امیدواری کرد که منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود و ترجیح می‌دهد که این منطقه توسط ترکیه و نه آمریکا، کنترل شود زیرا وی به تصمیمات بی‌طرفانه این کشور اعتماد دارد؛ چرا که آمریکا بر تصمیم مخالفان تسلط پیدا کرد و شکست خورد و در نتیجه شورای ملی را کنار گذاشت و اکنون نیز تلاش می‌کند که ائتلاف را کنار بگذارد.»


*** نیروهای طرفدار دولت سوریه، اظهارات اسد را چگونه تفسیر می‌کنند؟
«عمار الاسد»، نماینده «لاتاکیا» در پارلمان سوریه، به «المانیتور» گفت که سخنان اسد نشان دهنده «میزان بالای اعتماد وی به مردم سوریه و اطمینان او به پیروزی پس از 2 سال جنگ است.»

اسد با بیان اینکه دولت سوریه در کنفرانس ژنو 2 حضور خواهد داشت، گفت، «ما با حسن نیت در کنفرانس ژنو 2 شرکت خواهیم کرد و امیدواریم که سایرین نیز همین کار را انجام دهند.»

وقتی از «عمار الاسد» در مورد خواسته مخالفان مبنی بر خروج  اسد از قدرت سوال شد، وی پاسخ داد، «این مردم سوریه هستند که در مورد اینکه رئیس‌جمهور بماند یا برود، تصمیم خواهند گرفت.» وی افزود که سخنان اسد نشان دهنده «اعتماد به نفس کامل وی به پیروزی است و اینکه به دنبال دستاوردهای مهم نظامی دولت، مردم او را انتخاب خواهند کرد.» این نماینده، حمایت مردم از اسد را حدود 75 درصد ارزیابی کرد.

«نبیل فیاض»، موسس حزب عدل ــحزب جدید کولار سوری که در اواخر سال 2012 تاسیس شد و خود را جزو مخالفان داخلی می‌داند ــــ در مصاحبه‌ای تلفنی با «المانیتور» گفت که مصاحبه اسد «در دوره‌ای حیاتی برای سوریه اتفاق افتاد،  مخصوصا پس از آنکه ارتش سوریه در برابر گروه‌های مسلح تروریست در سوریه به پیروزی دست پیدا کرد.»


***  چهره‌های مخالف خارجی «به دنبال پول و موقعیت» هستند
وی افزود: «رئیس‌جمهور بشار اسد، با اطمینان و حس پیروزی سخن می‌گفت و از نظر من، سخنرانی امروز وی، قویترین و متقاعد کننده‌ترین سخنرانی وی از زمان آغاز بحران سوریه در 15 مارس 2011 بود.»

به گفته «فیاض»، برداشت وی از اظهارات اسد این است که «وی امید چندانی به کنفرانس ندارد. او خاطر نشان کرد که خواسته مخالفان مبنی بر استعفای رئیس‌جمهور برای حل بحران، شرطی غیرقابل قبول برای نیروهای طرفدار دولت است.»

«فیاض» بر اهمیت توجه اسد به نظر مردم سوریه در مورد آینده کشور، تاکید کرد و اظهار امیدواری کرد که رهبری سوریه روندی دموکراتیک را در پیش گرفته است. او چهره‌های مخالف خارجی را متهم کرد که «به دنبال پول و موقعیت» هستند و خواهان دموکراسی نیستند چراکه مردم سوریه آنها را به خاطر اعمالی که در سوریه مرتکب شده‌اند، نخواهند پذیرفت و همین موجب آشکار شدن ضعف آنها می‌گردد.»
انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار