ما از ارتباطات پستی،تاریخچه و تحولات آنها چه میدانیم؟نقش این ارتباطات در زندگی اقتصادی،سیاسی و فرهنگی ما چیست؟ آیا با تاریخچه و سیر تکاملی پست آشنایی داریم؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، نخستین اداره ((غیر رسمی پست عمومی)) در قرن 12م پس از تاسیس دانشگاه

بلونیا در ایتالیا بوجود آمد.نیم قرن بعد دانشگاه پاریس با اقدام مشابه این عمل را برای رساندن نامه های دانشجویان خود تکرار کرد و توسط شاه فرانسه ((پست دانشگاه)) به رسمیت شناخته شد.

در سال 1636لویی دوازدهم اداره پست عمومی در پاریس تاسیس کرد و در سال 1591در انگلستان الیزاابت اول پست را ملی اعلام کرد.

با توسعه پست در قرنهای 18-16که مبادلات بین دولت مختلف صورت می گرفت نبود تعرفه واحد بزرگترین مشکل بود تا اینکه در سال 1840رونالد هیل با پیشنهاد چاپ اوراق بهادار کوچک و الصاق آن بر روی نامه ها و مرسولات مبنای انتشار اولین تمبر دنیا در انگلستان بنا نهاد.

سپس در سال 1874 به منظور تبادل سریعتر و راحت تر مرسولات پستی در اروپا 22 کشور اروپایی وامریکایی در شهر برن سوئیس با توافق یکدیگر (( اتحادیه پست بین الملل)) را تاسیس کردند.

در سال 1878 اتحادیه جهانی پستUPU(UNION POST UNIVERSAL) به جای(( اتحادیه پست بین الملل)) تشکیل گردید.

هر سال روز 18 اکتبر برابر با 17مهر به عنوان روز جهانی پست در سراسر جهان جشن گرفته می شود و طی آن بر وظایف خطیر و حساس پست تاکید می شود و مسئولیتهای جدی آن یادآوری می شود.

پست در ایران

به نوشته گزنفون وهرودوت هردو ابتکار و تاسیس تشکیلات چاپاربه ایرانیان نسبت می دهندکه ایران دارای شبکه منظم چاپار و پیک بود و این شبکه در دوره اشکانیان و ساسانیان نیز اداره می شد.این تشکیلات بیشتر درخدمت فرمانها و دستورات دولتی بود و در واقع وظیفه پنهان وثانی آنها خبرگیری و خبر چینی بود.

بافتح ایران توسط اعراب این تشکیلات به نام دیوان برید تغییر نام گرفت که وظیفه این دیوان جاسوسی و خبرچینی بود تا اینکه در دوره صفویه با استقرارحکومت فراگیر مرکزی و بنا به ضرورت وقت چاپار خانه هابه صورت منظم و مرتب انجام وظیفه می کردند.باروی کارآمدن سلسله قاجاریه ر وتحت تاثیر گرفتن از فرهنگ غرب فکر تاسیس پست جدید در زمان فتحعلی شاه مطرح شد اما به دلایلی مسکوت گذاشته شد.

امیرکبیر خطوط منظم چاپارخانه را راه اندازی کرد و طی فرمانی در سال1267 مقرر شد که ماهی دو مرتبه یکی در اول و یکی در 15ماه چاپارهابه 8 منطقه اصلی کشور رفته و مراجعه نماید.در سال 1285ه ق تمبر پستی در کشور چاپ و رواج گردید.در سال 1297ه ق وزارت پست تاسیس گردید و در دوره پهلوی با تاسیس راههای شوسه وسایط نقلیه مختلف(اتومبیل،قطارو..)تشکیلات پست توسعه فراوان یافت.

امروزه پست با ارائه بیش از90 سرویس جزء لاینفک زندگی روزمره ما شده است .

همچنین سایت اختصاصی شرکت پست به آدرس www.irpost.com بر روی شبکه اینترنت قراردارد. شما با ورود به این سایت از آخرین اخبار واطلاعات پستی کشور،رهگیری مرسولات و... می توانیددریافت نمائید.

پست در استان خراسان شمالی

اداره پست شهرستان بجنورد در سال1314 با 3 نفر کارمند تاسیس گردید. این اداره تاسالهای متمادی در همان ساختمان قدیمی مشغول به کاربود تااینکه درسال 1359 باتخریب ساختمان قدیمی بنای جدیدی احداث گردید.

از آن سال به بعد بنا به مقتضیات سه بار در نما و فضای آن تغییراتی بوجود آمد.

به تبع تقسیم استان خراسان در سال 1383 اداره کل پست استان خراسان شمالی در مهر ماه 1383 تاسیس گردید.

هم اکنون با 8 واحد اداره پست شهری 14دفتر خدمات ارتباطی 159 واحد دفتر نمایندگی پستی روستایی 158صندوق پست و 423 صندوق پستی شخصی و با123نفر نیروی متخصص و متعهد مشغول به ارائه سرویسهای پستی در سطح استان به هم استانی های می باشد.

هم اکنون اداره کل باراه اندازی سایت اختصاصی خودبه آدرس www.bojnoord.post.ir بر روی شبکه جهانی اینترنت آمادگی ارائه اطلاعات به مراجعین دریافت انتقادات و پیشنهادات به این سایت می باشد./س

برچسب ها: تاریخچه ، جهانی ، پست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.