دومین مرحله از برگزاری کارگاه طرح معرفت افزایی اساتید و اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات از تاریخ 19 تا 28 خرداد ماه جاری با حضور بیش از 60 استاد دانشگاه آغاز به کار کرد .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر عصمت سوادی معاونت فرهنگی این واحد دانشگاهی در مراسم افتتاحیه دومین مرحله از برگزاری کارگاه طرح معرفت افزایی اساتید و اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: نظرسنجی های صورت گرفته در ارتباط با برگزاری اولین دوره از کارگاه های طرح معرفت افزایی نشان دهنده مفید و ثمر بخشی بالای این طرح بوده است. 


دکتر سوادی گفت: این دوره از کارگاه ها برای اساتید و اعضای هیات علمی تمام وقت واحد علوم و تحقیقات در قالب دو کلاس 16 ساعته در دو گروه با عناوین اخلاق حرفه ای و اصول تعلیم و تربیت اسلامی برگزار می شود .


حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم طیبی مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران نیز در این مراسم ، نعمت آگاهی برای انسان را دارایی ارزشمندی دانست و گفت: این آگاهی ها همان علم است و می تواند انسان را به کمال رسانده و باعث ارتقاء آن شود.


وی ادامه داد: دارایی های مادی انسان از بین رفتنی است ، ولی دارایی های علمی تحت تأثیر مسائل و مشکلات زندگی از بین نخواهد رفت.


حجت الاسلام والمسلمین طیبی با بیان اینکه دارایی های علمی به نوعی تشکیل دهنده حقیقت وجودی انسان است، تصریح کرد: علمی که تشکیل دهنده حقیقت وجودی ما باشد، علمی است که در دنیا و آخرت سودمند خواهد بود و با پایان زندگی دنیوی از بین نخواهد رفت.


حجت الاسلام و المسلمین طیبی با اشاره به اینکه اساتید نباید تنها معطوف به رشته  تخصصی خود باشند، افزود: تمرکز صرف بر روی رشته های تحصیلی موجب غفلت انسان از سایر مسائل معنوی و اجتماعی زندگی می شود. 


مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: برگزاری کارگاه های معرفت افزایی بهانه ای برای شناخت و درک راه های ارتباط با پیرامون زندگی و همچنین دریچه ای برای ورود به دنیای وسیع شناخت خود و آفریننده انسان است.


دکتر سعید نظری توکلی استاد اخلاق حرفه ای دانشگاه تهران در این کارگاه گفت: اولین هدف در حوزه اخلاق حرفه ای دستیابی به ادبیات واحد در تعریف اخلاق حرفه ای است زیرا هرکس از دیدگاه خودش تعریفی برای اخلاق حرفه ای دارد که ممکن است در تضاد با تعاریف دیگران باشد.


وی با بیان این مطلب که باید دانست با داشتن اخلاق حرفه ای و شناخت آن چه تغییر یا تغییراتی ایجاد خواهد شد و با نداشتن آن  چه اتفاقی رخ خواهد داد ، خاطر نشان کرد: برخی از افراد در ابتدا برداشت نامناسبی از اخلاق حرفه ای دارند و آن را دست و پاگیر و مزاحم فعالیت های خود می دانند. 


وی ادامه داد: با پی بردن به ره آوردهای مفید و سودمند اخلاق حرفه ای به خودی خود پی به اهمیت آن خواهیم برد زیرا که اخلاق حرفه ای کیفیت کارمان را بالا می برد و با داشتن آن می توان تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد. 


دکتر توکلی با ذکر اینکه باید تمایز مسئولیت های اخلاقی از مسئولیت های حرفه ای و حقوقی را درک کرد، افزود: در حوزه های آموزش، پژوهش و نقد نیز مسئله اخلاق حرفه ای حائز اهمیت است و در هرکدام از این حوزه ها باید به اخلاق در آموزش، اخلاق در پژوهش و اخلاق در نقد توجه داشت.


توکلی گفت: زمانی می توان با اخلاق نیز مانند سایر علوم رفتار کرد که اخلاق را یک علم و دانش بدانیم و  باید پیوند محکمی بین اخلاق و رفتار ایجاد کرد.
برچسب ها: کارگاه ، معرفت ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.