ناصر رئیسیفرد در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به طرح جدید وزارت نفت به منظور پرداخت کارمزد ویژه بنزین به جایگاهداران با بیان اینکه این طرح تاکنون اجرایی نشده و برای تصویب و ابلاغ به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: جایگاهداران سراسر کشور خواستار تعلیق در اجرای طرح پرداخت کارمزد ویژه سوخت هستند.
رئیس کانون کارفرمایی جایگاه داران سوخت کشور با تاکید بر اینکه پیشنهاد جایگاه داران سوخت در چند سال گذشته اجرای نظام حق العمل کاری به جای کارمزد بوده است، اظهار داشت: هنوز موضوع حق العمل کاری جایگاهداران اجرایی نشده است چرا که با اجرای نظام فعلی کارمزدی مشکلات جایگاه داران سوخت نه تنها حل نمی شود بلکه احتمال افزایش مشکلات اقتصادی مبادی عرضه افزایش می یابد.
رییس فرد با بیان اینکه با اجرای نظام حقالعمل کاری درصدی از قیمت فروش فرآورده نفتی به عنوان کارمزد به جایگاه داران پرداخت خواهد شد، گفت: با اجرای این طرح جدید تحت عنوان "کامزد ویژه" عملا کارمزد فروش سوخت به صورت قسطی در اختیار جایگاه داران سراسر کشور قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح جدید عملا امکان جذب سرمایه گذاران در ساخت جایگاههای سوخت از بین می رود، تبیین کرد: در سالهای گذشته تاکنون شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همواره برای حفظ درجه بندی و افزایش خدمات در جایگاهها از اهرم مالی استفاده کرده است که این سیاست هم تاکنون جواب نداده است.
رئیس انجمن کارفرمایی جایگاهداران سوخت خواستار خرید جایگاههای سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی شد و خاطرنشان کرد: با این شرایط بحران کمبود جایگاه به زودی در کلانشهرهای کشور مشکلات ارائه خدمات شهری را چند برابر خواهد کرد.
وی با اشاره به انتقادد جایگاه داران سراسر کشور نسبت به اجرای این طرح جدید پرداخت کارمزد، گفت: تمامی این انتقادها به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گزارش شده است.
در ادامه اردشیر دادرس در گفتگو خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از تصویب طرح حق العمل کاری جایگاه های سی ان جی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح تاحدی مشکلات جایگاه داران این صنعت که در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با مشکلاتی مواجه شده بودند برطرف می شود.
دادرس اظهار داشت: با روش حق العمل کاری هم مردم وهم دولت می توانند منفعت ببرند زیرا که بخش خصوصی رغبت کرده و می تواند مانند گذشته در این عرصه وارد شده و دیگر نیازی به ورود دولت برای احداث جایگاه های سی ان جی نباشد و از طرفی نیز مردم در یک جایگاه می توانند سوخت را ارزان تر از قیمت مصوب دریافت کنند.
وی تصریح کرد: عمده ترین مشکل پیش آمده در جایگاه های سوخت سی ان جی ناشی از کمبود نرخ کارمزدی است که به جایگاه داران تخصیص می یابد.
دادرس خاطرنشان کرد: این روش هم اکنون در اکثر کشورهای پیشرفته و صاحب صنعت سی ان جی انجام می شود که موجب خواهد شد تا جایگاه های درجه 2 و 3 برای آنکه به بالاترین حق العمل برسند کیفیت جایگاه های خود را ارتقا دهند و از طرفی این موضوع موجب افزایش رقابت خواهد شد.
مدیر انجمن صنفی جایگاهداران CNG کشور، اظهار داشت: صنعت CNG کشور و به خصوص جایگاه داری در این عرصه پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با مشکلاتی مواجه بوده است که عمده ترین مشکل کمبود نرخ کارمزدی است که به جایگاه داران تخصیص می یابد.
وي خاطرنشان کرد: اعمال نشدن افزایش نرخ کارمزد در جایگاه های سوخت CNG موجب شده تا بخش خصوصی دیگر رغبتی به ورود به عرصه جایگاه داری نداشته باشد و حتی در سالهای اخیر نیز برخی از جایگاه های خصوصی CNG تعطیل شوند.
انتهاي پيام/