استاندار همدان بر توسعه توليد محصولات گلخانه اي در بخش کشاورزي اين استان تاکيد کرد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران؛،علي محمد آزاد،  امروز همزمان با هفته جهاد کشاورزي در آيين تجليل از کشاورزان نمونه استان افزود: روند کاهش بارندگي و افت سالانه يک متر از سطح آب هاي زيرزميني استان تهديدي براي بخش کشاورزي استان محسوب مي شود که بايد مديريت شود.
وي تاکيد کرد: کشاورزان را بايد به سمت کشت هاي کم آب بر به شرط کاهش نيافتن درآمد کشاورزان با بهره گيري از سيستم هاي نوين آبياري، کشت هاي گلخانه اي هدايت کرد.
آزاد تصريح کرد: باوجود قابليت هاي زياد در توليد محصولات گلخانه اي و حمايت از سرمايه گذاران، در استان خيلي از اين ظرفيت استفاده نشده است.
وي همچنين با اشاره به ميزان بالاي توليد بخش کشاورزي در اختصاص 4.5 درصد از توليدات بخش کشاورزي کشور به استان اظهار داشت: بخش قابل توجهي از توليدات آبي استان را مي توان به توليد با مصرف آب کمتر با بهره گيري از دانش روز هدايت کرد.
وي بر اهميت جلوگيري از کشت هاي غرق آبي در استان تاکيد کرد و گفت: بايد در نحوه کشت و مصرف آب کشاورزي تغييرات اساسي ايجاد شود بنابراين تغيير الگوي کشت در استان ضروري است.
استاندار همدان با اعلام اينکه ميزان توليد سيب درختي در هر هکتار 160 تن، ميانگين کشوري 16 تن، عملکرد انگور در استان 84 تن و متوسط کشور 10 تن است بر اهميت ايجاد و توسعه زيرساخت هاي کشاورزي در استان تاکيد کرد.
آزاد يکي از راه هاي افزايش ميزان بهره وري و رشد اقتصادي بخش کشاورزي استان را توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در استان و جلوگيري از خام فروشي و کاهش ارزش افزوده توليد عنوان کرد.
وي با اشاره به جايگاه همدان در توليد سيب زميني کشور گفت: صادرات خام اين محصول با شرايط نامناسب بسته بندي سود اقتصادي را متوجه استان نمي کند بنابراين بايد واحدهاي فرآوري سيب زميني در استان افزايش يابد.
وي نسبت به حمايت مالي از سرمايه گذاران فرآوري سيب زميني و محصولات کشاورزي استان اعلام آمادگي کرد.
وي تاکيد کرد: بايد از مزيت کشاورزي استان بهره برداري بهينه کرد به دليل اينکه با سرمايه گذاري در اين بخش مي توان مشکلات بيکاري در استان را رفع و همچنين ميزان قابل توجهي محصول در کشور توليد کرد.
در اين آيين از 28 کشاورز نمونه استان با عملکرد هاي بالاي توليد در محصولات سيب درختي، سيب زميني، انگور، گندم، جو و چغندرقند تقدير شد.
همچنين چند طرح توليدي و عمراني کشاورزي روز شنبه به مناسبت هفته جهاد کشاورزي با حضور استاندار همدان و جمعي از مسوولان در استان همدان به بهره برداري رسيد.
اين طرح ها شامل طرحهای حوزه توليدات دامي و سه طرح توليدات گياهي است.
سه طرح صنايع تبديلي و تکميلي، دو طرح تعاون روستايي، سه طرح در حوزه منابع طبيعي و چهار طرح در حوزه عشايري از ديگر طرح ها است.
طرح هاي حوزه توليدات دامي نيز شامل چهار واحد پرورش مرغ گوشتي، سه واحد گوساله پرواري، شش واحد گاو شيري، يک واحد مرغ تخمگذار و يک واحد تجهيز مرغداري است.
چند واحد پرورش ماهي، يک واحد پرورش ماهيان زينتي و سه واحد زنبورستان از ديگر طرح هاي حوزه توليدات دامي است.
احداث سه واحد باغ ميوه نيز مربوط به حوزه توليدات گياهي، سه واحد صنايع تبديلي و تکميلي ، دو واحد انبار تعاوني توليد نيز مربوط به حوزه تعاون روستايي است.
سه طرح عمليات آبخيزداري مربوط به حوزه منابع طبيعي و چهار طرح توليد کنستانتره دامي مربوط به حوزه عشايري است./س
برچسب ها: کشاورزی ، محصولات ، گلخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.